Byggahus.se

Hjälp med frågor ang reglar osv efter Vattenskada i köket i augusti..

1. G
    Renoverare Nivå 2
    Behöver lite eller nej väldigt mycket tips och råd kring vår kommande återställning av vårt kök. Är så less och med två barn kan ni tänka er vilken mysig julstämning vi haft ...MEN stora kalkylfel och påhitt gör att ja står ut liiiite till.
    Blir långt inlägg tyvärr men hjälp behövs

I Augusti upptäckte vi en vattenskada i köket och ner jäms med röret ner i pannrummet även en skada i kröken på samma gamla avloppsrör som går upp ovanför köket. Dom rev nästan allt dvs golv o gamla plats byggda skåp osv kvar, så är det betong plattan reglar o provisoriskt golv kvar samt ett högskåp o ett bänkskåp o ett överskåp.
    Det är helt torrt överallt sedan 3 snart 4 månader tillbaka enligt mätningar under ca 7 veckor med fläktar slangar och plast osv överallt..

Kalkylen som ska komma egentligen i stort sätt när dom börjar torka o allt står still, kom nu i torsdags efter mkt tjat och tydligen varit fel i kalkylen osv.
    Sambon blev glad och sa kalkylen har kommit skriv på och in med nya köket..

Dock började jag läsa, försäkringsbolaget bad mig kolla den ordentligt o tur va väl att ja redan räknat ut att det är ett måste. Det va en massa fel och inte en ända punkt kring allt som blev förstört under rivandet osv. Samt att En av dom stora summor byggföretaget vill att vi ska göra och betala Är reglar. FK anser att reglarna är i gott skick enligt besök och bilder från när skadan upptäcktes och nu och är snustorra samt att det egentligen är bara ca 50 cm av 1 regel som blev som mest utsatt men inget fel på. Det som kan hända är att måtten är fel och därför ville byggarna byta alla . Men dom i sin tur tycker att dom ska bytas utan egentlig förklaring.

Efter sökande här och samtal i mängder så har jag förstått att man inte behöver byta reglarna om dom inte är skadade eller liknande. Går tydligen även att skarva ? Ska även flytta diskbänken där skadan var 3.5 m rakt över på andra sidan så Om det skulle bli något med den regeln så kan man lätt komma åt regelbiten isåfall. Jag ska prata med byggherren om alla andra uträkningar, samt detta igen då han ska komma med förslag på ersättningar på allt av de förstörda osv.
    Men vad tror ni ?? Blir galen på allt detta hade inte brytt mig om de handla om en mindre summa i slutändan men när det redan räknats väldigt fel och hittats på saker vi inte ens haft i köket tex, i kalkylen på många tusen då blir man fan arg och ännu mer petig på minsta summa.

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Är reglarna torra så varför byta? Det lär krävas mycket väta under lång tid för att virket ska bli riktigt dåligt.
    Vet du hur mycket vatten som har runnit ut i ditt kök och över regelkonstruktionerna?

3. G
    Renoverare Nivå 2
    Det var inte mer än max 50 cm av en regel som blev blött o då är det ca 20 cm från väggen o utåt där kröken varit som va fukt just där men inte stått länge då vi tack o lov upptäckte de relativt fort, så det torkade ändå relativt snabbt o nu ännu torrare då det gått månader o inget som är över den regeln är ju än så länge provisoriskt golv där man går o helt öppet utan något skydd längst hela väggen 3.1 meter där den just blev som mest blöt under diskbänken o vidare bort så torrt är de allt som sagt ännu mer nu.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    OK, jag tror jag förstår vad du säger.
    Kanske försöker byggfirman skapa merarbete genom byta ut reglarna eller så är de något annat byggtekniskt som ligger bakom deras önskan om att byta reglarna.
    Svårt att säga så mycket mer på distans och utan bilder.

5. G
    Renoverare Nivå 2
    Kan lägga in kort när jag är hemma men tanken slår mig efter massa läsande att dom vill få in mer pengar för dom har ju trotts allt förstört en hel del och en hel del som är påhittat i kalkylen.

6. G
    Renoverare Nivå 2
    Lyckades tillslut att lägga in kort. Nu är det ju skitit än , men resten utåt åt andra hållet är inte fel på är dessa. Såg här inne nån som skarvat några som lämnat osv. Och vi ska flytta hela disk o rör 3.5 meter rakt över på andra sidan så ovanför dessa kommer enbart golv. Ska jag byta 24 lpm dom menar på vilket verkar onödigt eller skarva eller låta bli helt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190125_110135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190125_093305.jpg

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Vad jag kan bedöma på bilderna så ser reglarna helt friska och OK ut.
    Kanske ska du få en "second opinion" från någon annan snickare eller kunnig person i din närhet.
    Det är som sagt svårt att ge kategoriska råd via ett diskussionsforum.

8. G
    Renoverare Nivå 2
    Fk förklarade för mig att ett halv år senare så är det garanterat torrt o enligt mätning osv skadan gick snabbt att åtgärda därför säger dom nej till det o det kan jag ju förstå. Men hur ja ska få byggarna att förstå hur jag tänker och flera va en annan femma. Lixom byta 24 lpm när den där lilla biten är det som ser dåligt ut men i själva verket inte är det känns sådär..

9. E
    Medlem · Nivå 22
    FK vad är det? Menar du försäkringsbolaget?

Är det kommunikationsproblem mellan byggbolag och försäkringsbolag som har skapat den uppkomna situationen?
    Det låter galet att behöva byta 24 m reglar om personer som har granskat det anser att reglarna är torra.

10. G
    Renoverare Nivå 2
    Fk försäkringsbolaget ja , sa ifrån sig byte just för att det är torrt och ingen fara. Byggarna i sin tur sa dagen innan att han försökt få dom att förstå att dom ska bytas för det har varit skada inget mer. O folk och forum säger att det är helt ok så länge det är torrt ..

11. N
    Medlem · Nivå 9
    Golvreglarna klarar av att bli blöta och sedan torkade. Torkat virke behöver sällan bytas ut. Det kan dock finnas ett antal andra anledningar till att byggaren anser att golvreglarna behöver bytas. Troligen handlar det om att anpassa till byggnormer eller att kunna garantera funktion och/eller förhindra fel och brister. Låter konstigt att byggaren inte kan ge en förklaring till bytet utan bara vill göra det för att det är kul.......

12. G
    Renoverare Nivå 2
    När han va här när dom öppna golvet sa han redan då att måtten stämmer ju till sen vid återställning för jag tror inte att ni behöver byta reglarna det visar sig ju om det torkar så pass bra sen. Nu däremot trotts torkat med slangar överallt o plast o allt möjligt samt mätningar sedan sep/oktober sista mätningen och näst sista visa inget aĺls som var förstört eller fult eller någott och garanterat torrt. Så ja blev ju minst sagt fundersam.

13. N
    Medlem · Nivå 9
    Lite svårt att få grepp om det hela i ditt svar här men återigen: Vad har byggaren för anledning till byte av golvreglarna? Måste ju kunna förklara orsaken till bytet för er som kund.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Byggaren vill väl tjäna mer pengar helt enkelt?

15. G
    Renoverare Nivå 2
    Ja fråga dom innan jag frågade försäkringsbolaget och efter hans svar började jag söka info som sagt och han förklarade att man byter ju såklart reglar efter vattenskada men ni får stå för de för försäkringsbolaget tycker att det inte behövs. Men efter noga förklaring av fk när man byter o skick isåfall osv så blev jag ju konfunderad.