Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

EU ser amorteringskravet som otillräckligt

Elina Blom Westergren
Publicerad 8 sep 20158 kommentarer
En källa inom EU riktar kritik mot Sveriges åtgärdsplan för hushållens skuldsättning.

EU-kommissionen anser att amorteringskravet är en otillräcklig lösning på hushållens skulder, och föreslår ytterligare åtgärder i form av fastighetsskatt och minskade ränteavdrag.

- Kommissionen anser att åtgärder behövs i Sverige på skattesidan och för tillgången på bostäder för att tackla hushållens stigande skuldsättning, säger en EU-källa till Nyhetsbyrån Direkt.

Dock ska uttalandena kring den svenska bostadsmarknaden grunda sig på ett än så länge ännu ej färdigt faktaunderlag, detaljer om uppgörelsen kring amorteringskravet saknas fortfarande. Dock ska EU-kommissionen redan i juli ha önskat åtgärder i form av justerade skatteincitament och ökat bostadsbyggande.

I teorin kan Sverige, enligt uppgift i Dagens Industri, få böter om det vid upprepade tillfällen underlåts att vidta åtgärder mot allvarliga obalanser i ekonomin.

Läs också

  • EU fortsatt oroliga över svensk bomarknad
  • Förslag på bordet om lättade bolåneregler
Svara
Gilla

Kommentarer

8
C
Då kanske det vore på sin plats att börja bygga hyresrätter som vanliga människor har råd att bo i.
· 12 sep
K
...och med ökad rörlighet menar jag att folk kommer tvingas sälja för att de inte har råd att bo kvar.
· 9 sep
K
Vill man ha ökad rörlighet på fastighetsmarknaden så är det ju rätt modell att återinföra fastighetsskatten. När den gamla fastighetsskatten tog bort bidrog ju
· 9 sep
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Populära forumämnen

  • Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.

    Tomter
  • Polarpumpen.se, oseriös hantering

    Försäkringar
  • Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet

    El
  • Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?

    Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
  • Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart

    Juridik

Mest läst

  • De byggde ett kubhus som svävar i stupet – så trivs de tre år senare

    Getaway House – så trivs de tre år senare

  • Företaget dumpade markisen på balkongen - vägrade hämta tillbaka

    Företaget dumpade markisen på balkongen - vägrade hämta

  • Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl

    Nya soplagen väcker protester: så påverkas ditt hushåll

  • Ärna flygbas

    Försvarsmaktens PFAS-utsläpp gör hus svårsålda

  • Hemnets sajt

    Hemnet granskas av Konkurrensverket efter anonym anmälan

Senaste från startsidan

  • Bild på en sluttning på tomten där före/efterbilder visar hur stenar flyttats.

    Mitt trädgårdsprojekt: Från byggkaos till kattlåda de luxe

  • De byggde ett kubhus som svävar i stupet – så trivs de tre år senare

    Getaway House – så trivs de tre år senare

  • nätstation

    Forum: Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet

  • Sänka värmen

    Varmt i huset? 16 sätt att få ner värmen inomhus

  • luftvärmepump

    Forum: Polarpumpen.se, oseriös hantering

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.