Det vi inte fick veta om Pontus och Johannas husbygge vid Glan i Grand Designs
Undrade du också varför vi inte se arkitekten i förra veckans Grand Designs när Johanna och Pontus byggde om och till huset vid sjön Glan? Hur gjorde de för att hålla budget så bra? Och hur är det egentligen att medverka i ett tv-program som Grand Designs? Här får du svaren.
I förra veckans avsnitt av Grand Designs lämnades vi byggintresserade med ovanligt många frågor vid programmet slut. Huset såg exklusivt ut, men ändå var kostnaden inte särskilt hög. Varför fick vi inte se arkitekten? Här får du reda på allt du inte fick veta i säsongsavslutningen till Grand Designs 2024 - den fullständiga versionen där arkitekt Marko Koistinen också medverkar.
Det började med ett tomtköp
Redan 2017 hittade Pontus och Johanna en bit mark med så otroligt fin utsikt att de var tvungna att höra av dig till markägaren och be om att få köpa den, vilket de fick för 400 000 kr.
Läs mer: Checklista köpa tomt + kostnader som kan tillkomma
Ursprungstanken var att vänta några år med att bygga, men då de förlorade sin lägenhet i Norrköping bestämde de sig istället för att bygga ett "gästhus" själva att bo i tills de pluggat klart och senare bygga ett permanent hus bredvid.
– Vi byggde billigast möjligt och det lilla huset kostade 1 miljon kr att bygga då, inklusive sprängning, markarbeten och alla anslutningar av VA och el mm, berättar Pontus.
Fem år senare stod de med ett gästhus som kanske inte riktigt levde upp till deras förväntningar och inte heller gjorde tomten rättvisa.
Så valde de arkitekt
De kontaktade flera olika arkitekter som verkade intressanta. Valet föll på Marko Koistinen, dels för att de älskade husen som han tidigare hade ritat, men den största anledningen var nog den fina personkemin som uppstod direkt.
– Vi var ute efter en arkitekt som vi kunde ha en personlig kontakt med, speciellt eftersom jag även projekterade vvs-handlingarna. Så vår relation blev både arkitekt-beställare och arkitekt-vvs-projektör. Det hade inte fungerat om vi inte hade haft den dagliga kontakten. Det är många timmar på sms, i telefon och över teams som inte är fakturerat, berättar Pontus.
Pontus och Johannas uppdrag till arkitekten
De hade skissat lite själva på hur de tänkte sig sitt hus och gav Marko en lista med följande önskemål:
- ungefärlig budget
- ungefärlig storlek
- inte riva gamla huset
- rumskrav
- funktionskrav
- en idé om att ha en glasgång mellan husen
- gärna en lång axel genom huset
- vilka material man gillar
- vissa andra lösningar de sett
I övrigt fick arkitekten ganska fria händer. Han återkom tidigt med en helt annorlunda skiss än den de hade gjort själva.
– Beställarna gav mig en ungefärlig siffra med vad de hade råd med och vi har försökt att rita något som kommer in i rätt prisklass, baserat på erfarenhet och genom att försöka välja lite enklare lösningar. En del var till exempel “halvt prefab-lösningar” som kunde fungera och bli bra, berättar Marko.
– Eftersom marknaden egentligen bestämmer slutpriserna av ett bygge så har man som arkitekt sällan budgetansvaret egentligen.
Pontus och Johanna har själva hållit i budget och räknat på allt möjligt, och de har tillsammans med Marko hjälpts åt att mängda upp allt. De har haft en kontinuerlig dialog om lösningar och lite budgetuppföljning emellanåt på vägen.
Vad kostade det att anlita arkitekt?
Arkitekt Marko Koistinens pris (inkl. moms) för att rita huset var:
80 000 kr - skiss + bygglovshandlingar
200 000 kr - projektering, arkitektritningar, samordning konsulter
20 000kr - rita upp och mängda stommen i 3D från konstruktionsritningar
10 000 kr - uppföljning, ändringar, tillägg
Totalt: 310 000 kr
– Därutöver har jag bjudit på en del tid då jag ändå varit ute och filmat samtidigt, säger Marko.
Konstruktionsritningen som togs fram av Astadien byggkonsult kostade 60 000 kr.
Normalt tillkommer också kostnader för vvs-ritningar, men dessa kunde Pontus göra själv eftersom han jobbar som vvs-konsult. Han gjorde även elritningarna själv, i dialog med en elektriker.
Arkitekt Marko Koistinens avvägningar när han ritade huset
Markos uppgift var att försöka att hantera de stora dragen och hitta ett sätt att förhålla sig till platsen, utsikten, det befintliga husets läge, storlek, väderstrecken och klimatet på plats och önskemålen om att göra något med det gamla huset.
– Jag tyckte att det befintliga huset var för litet för att fungera som en egen byggnad med en enkel glasgång till det nya huset, så jag jobbade med det förhållandet som ingång, berättar Marko.
– Jag tyckte även att man kunde hantera tomten bättre om man på något sätt skulle saxa volymerna, dvs skapa mer hörn, läplatser och mer intressanta förhållanden i planen invändigt.
Det innefattade även att undersöka möjligheterna för den långa axeln/passagen att medla mellan det nya och det gamla och bli del av olika rum, istället för bara vara en enkelsidig “korridor”.
– Jag valde att föreslå en förlängning av det gamla huset för att ge bättre balans mellan volymerna.
Detta gav möjligheten att kunna göra en mer inbyggd och tydligare entré genom det nu längre låga huset. Den bildar också en naturlig plats för groventrén och ett nytt utrymme under tak utomhus.
När det sedan kommer till detaljerna, har det handlat mycket om vad man kan tänkas ha råd med och vad som kan göras enklare, utan att tappa “finkänsligheten” i projektet.
– Det fanns en gemensam ambition att göra något lite mer avskalat, reducerat och ärligt både från beställarna och från min sidan som arkitekt. Vi hittade en gemensam nämnare, berättar Marko.
9 fiffiga lösningar för att hålla nere kostnaderna
Budget var begränsad och Markos uppgift var att hitta lösningar åt Pontus och Johanna som höll nere kostnaderna genom hela projektet, men ändå fick huset att se exklusivt ut.
– Vi satsade lite mer än vanligt på det man rör vid och använder dagligen såsom luckor, blandare, trycken, belysningsknappar och el-uttag, berättar Marko.
Lösningarna som pressade kostnaderna var:
- Stomme av trä som är billigare än stål och betong.
- En samlad placering av tvättstuga och all teknik inklusive tvättstuga, bergvärme, FTX.
- En fri volym mitt i nya delen som hanterar kök, förråd, trappa upp, installationer, tv, bokhylla etc, på en ganska liten golvyta och också delar upp nya volymens plan i olika öppna delar.
- Standardstommar till inredningar med endast luckor, passbitar och täcksidor skräddarsydda.
- Uteslutning av eldstad.
- Slipad betongplatta som innergolv.
- En trappa ritad för att byggas av golvspån och enkla byggreglar och sedan kläs med golvbeläggning (istället för massiv).
- Flera mindre takfönster ovan trappa istället för ett större helt glasparti i taket.
- Samma sten/klinker till alla bänkskivor och till alla badrum, för att kunna göra större inköp och förhandla om bättre rabatter.
Hur värmer och ventilerar ni huset?
Huset som har energiklass B värms med bergvärme.
– Jag visste att vi hade berg direkt i marken och att kostnaden för foderrör inte skulle bli dyrare än minimum. Jag jobbar också ihop med många företag som borrar och kunde få ner priset ytterligare lite. Jag ville även nyttja frikylan till kylbatterier, konvektorer och möjligen poolvärme i framtiden, berättar Pontus.
Ventilationen sker genom ett FTX-aggregat, Swegon Casa R5H med kylbatteri.
Lista materialval
Här är ett urval av materialen de byggde huset med:
Plåt: Zinkmagnesium
Isolering väggar: Stenull 240-320 mm
Isolering tak: Stenull/lösull 360-400 mm
Fönster och dörrar: Furu med svag vitpigmentering insida, grå lasyr utsida från Fönsterspecialisten i Lönsboda
Karm gångjärn/innerdörrar: Njord design
Takfönster: Velux
Träslag snickerier/bokhylla/luckor och golv: Vitpigmenterad ek
Slutligen, hur var det egentligen att medverka i Grand Designs?
– Avsnittet blev jättefint, även om det fokuserade mer på oss än på bygget. Vi tyckte båda det var svårt att vara naturliga framför kameran, särskilt eftersom vi var så trötta och slitna, säger Pontus och Johanna.
– Men det var övervägande positiv stämning. Det är viktigt att förstå att mycket i dessa program är återskapat för drama. Vi hade inte mycket drama, så ibland blev det onaturligt, som i scenen där vi diskuterade barnen, vilket inte speglar verkligheten. Trots det är vi nöjda med programmet och alla som jobbade med oss, särskilt programledaren Mark Isitt som gjorde kamerajobbet enklare. Vi rekommenderar verkligen att delta om man får chansen.
Arikitekt Marko Koistinen som hade ritat huset var med under inspelningarna, men hans medverkan blev sedan bortklippt.
– Det är jättesynd, då en viktig del av projektets förlopp försvann, säger Marko.
Det man inte riktigt vet innan var att det blir en del iscensättning av saker som tidigare skett eller saker som kanske ska ske framåt för att få ihop narrativet till TV. Man ska inte tro på allt man ser i programmet, det är ändå TV.
Sist men inte minst så skulle jag absolut rekommendera andra att medverka. Det var i sin helhet en positiv erfarenhet. Men räkna med att det tar mer tid av själva projektet än vad man nog tänker sig.
Du kan se fler bilder på huset, bygget och inspelningen på deras instagramkonto @villaglan.
Kommentarer
36