5 fel senare och Eon vill inte betala
Ett par i Svedala lade nära 200 000 kronor på solceller från Eon för lite drygt två år sedan. Målet var att sänka elkostnaderna och bidra positivt till miljön. Men trots flera försök har anläggningen fortfarande inte blivit godkänd vid besiktning.
Installationen har gjorts om fem gånger av Eons tidigare dotterbolag Idola Solkraft. Varje gång har nya fel upptäckts. Hittills har Eon betalat för tre efterkontroller men vägrar nu stå för ytterligare en, trots att fel kvarstår. Enligt dem har paret nått maxgränsen för kostnader som rör efterkontroller.
Husägarna säger sig aldrig ha hört talas om någon maxgräns, och vill bara ha en godkänd anläggning så att de inte får problem vid en framtida husförsäljning.
Axel Svensson är vd för Institutet för Solenergikvalitet, som är de som besiktigat anläggningen:
– Vid flertalet besiktningar hittar vi något fel, som antingen kan skapa fara för brand eller leda till att anläggningen inte sitter fast ordentligt på taket och trillar ner, säger han till tidningen Hd.se.
Eon har återkopplat till tidningen att de inte kommenterar enskilda ärenden. Däremot blir husägarna dagen därpå kontaktade av ett företag som ska hjälpa dem åtgärda de fel som fortfarande finns kvar, för Eons räkning. Eon har avvecklat Idola Solkraft.
Paret har även vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden, där de kräver att Eon betalar även den senaste besiktningen samt åtgärdar de sista bristerna.
Kommentarer
6