Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Fel i solcellsinstallation har stoppat godkännande i tre år

Elina Blom Westergren
Publicerad 5 maj 20262 kommentarer

Husägare har fått sina solceller felmonterade sju gånger.

Ett par i Skåne ska nu få se solcellsanläggning åtgärdade för åttonde gången gillt. De har under tre års tid fått se sin solcellsanläggning bli underkänd om och om igen, detta trots att installationsfirman Idola Solkraft varit på plats och utfört åtgärder varje gång.

Eon, som ägde solkraft, satte bolaget i konkurs. Men även den nya firman - som tog ner hela anläggningen och satte upp ett nytt system - har monterat solcellerna fel. Vissa fästen är för lösa.

Som tur är så producerar anläggningen el som den ska. Problemen har hela tiden gällt monteringen. Bland annat infästningar och skenor som inte sitter korrekt, vilket kan innebära risk för skador på tak eller att paneler lossnar.

Från början fick husägarna besiktningarna betalda av Eon, en tid in slutade man att vilja betala för dem, men efter uppmärksamhet i media tog Eon återigen på sig ansvaret.

Enligt uppgifter till Sydsvenskan har Eon nu även lovat att se över sina rutiner för att minimera risken att den här situationen med felinstallationer uppstår igen. Vidare lovar man följa husägarens ärende och se till att det blir rätt denna gången.

Läs också

  • 5 fel senare och Eon vill inte betala
  • Husägare fick nej till att sälja elen eftersom nätet är fullt
Svara
Gilla

Kommentarer

2
G
Det är väldigt otydligt i artikeln, men framstår som att Eon låg bakom den ursprungliga leverantören som ägare. Så i detta fall har man ju kunden valt ett bola
· 6 maj
S
Det är rätt sjukt att man som kund inte kan räkna ut att sånt här kommer hända om man köper en solcellsinstallation från ett företag med sol, sun eller liknande
· 5 maj
Visa alla kommentarer

Populära forumämnen

  • Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.

    Tomter
  • Polarpumpen.se, oseriös hantering

    Försäkringar
  • Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet

    El
  • Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?

    Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
  • Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart

    Juridik

Senaste från startsidan

  • Bild på en sluttning på tomten där före/efterbilder visar hur stenar flyttats.

    Mitt trädgårdsprojekt: Från byggkaos till kattlåda de luxe

  • De byggde ett kubhus som svävar i stupet – så trivs de tre år senare

    Getaway House – så trivs de tre år senare

  • nätstation

    Forum: Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet

  • Sänka värmen

    Varmt i huset? 16 sätt att få ner värmen inomhus

  • luftvärmepump

    Forum: Polarpumpen.se, oseriös hantering

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,69

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.