På konsumentens sida
· 3 635 inlägg
En konsument som köpte batteri och växelriktare med installation från Svea Solar får ångra köpet, trots att den vanliga ångerfristen löpt ut. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) rekommenderar nu företaget att betala tillbaka 105 573 kronor, eftersom informationen om ångerrätten i företagets villkor var felaktig.
Du kan läsa artikeln här: ARN: Svea Solar bör betala tillbaka 105 573 kronor
Du kan läsa artikeln här: ARN: Svea Solar bör betala tillbaka 105 573 kronor
Ja, och om jag förstår texten rätt slår arn till med mer generösa villkor, än om de hade haft korrekta till att börja med. Om så, så tycker jag det är rätt. Det måste vara mer smärtsamt att vara bedräglig än att göra rätt.Farstatjej90 skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 161 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 161 inlägg
Ja men mätaren summerar faserna. Du betalar / får betalt bara för summan av de tre. Jag har nästan aldrig import eller export på alla tre samtidigt. Inget fel, utan precis som det ska funka.
Hoppas inte missförståndet ledde till en missnöjd kund som ville häva köpet pga detta.
ARN har mycket riktigt tolkat den felaktiga skrivningen och gett kunden rätt. MEN varför ville kunden häva köpet, det ser jag som den intressanta delen här.
Hoppas inte missförståndet ledde till en missnöjd kund som ville häva köpet pga detta.
ARN har mycket riktigt tolkat den felaktiga skrivningen och gett kunden rätt. MEN varför ville kunden häva köpet, det ser jag som den intressanta delen här.
Att anläggningen både säljer och köper kan ju mycket väl bero på styrningen av batteriet. Dvs, om batteriet en kvart säljer el för att nästa kvart köpa el, då kommer man ju att debiteras för bägge dessa kvartar separat med både försäljning och köp som resultat. Men samtidigt är det inte.
Det kan också vara det lokala elnätsföretaget som inte hanterat detta korrekt. Utan mer information lär vi aldrig få veta.
Det kan också vara det lokala elnätsföretaget som inte hanterat detta korrekt. Utan mer information lär vi aldrig få veta.
Jag blev nyfiken och kollade med mitt nätbolag/elhandelsbolag (vattenfall) och de verkar debitera både för export och import under samma kvart.pacman42 skrev:
Att anläggningen både säljer och köper kan ju mycket väl bero på styrningen av batteriet. Dvs, om batteriet en kvart säljer el för att nästa kvart köpa el, då kommer man ju att debiteras för bägge dessa kvartar separat med både försäljning och köp som resultat. Men samtidigt är det inte.
Antingen så summerar de effekten på de 3 faserna men låter mätaren räkna nettoexport och import under den kvarten i två separata räknare. Eller så räknar de nettoexport/import per fas under den kvarten.
Någon som jobbar med elnät som kan svara på det?
Klicka här för att svara