Renovera

Välj rätt garageport

Dubbla slagportar.

Dubbla slagportar. Foto: Marlén Eskilsson

Har du byggt ett garage till huset så är garageporten den “detalj” som avgör hur smidigt du kan ta dig in och ut ur utrymmet. Vilken typ du väljer beror till stor del på hur du tänkt använda garaget. Här berättar vi om vilka typer av garageportar det finns, vad de kostar och vad du ska tänka på när du väljer gararageport.

Har du ett garage behöver du även en ingång till det, vilket i de allra flesta fall innebär en garageport. I praktiken finns det tre olika typer av garageportar lämpliga för husägare:

  1. Slagport
  2. Vipport eller vikport
  3. Takskjutport eller rullport

Priset för en garageport ligger vanligtvis mellan 7 000-15 000 kronor. Men de kan också kosta mer beroende på storlek, material och eventuell isolering samt automatiseringsmekanik. En slagport i massivt trä kan exempelvis lätt kosta uppemot 40 000 kronor.

Slagport 

Den här modellen är egentligen en vanlig dubbeldörr - ofta av trä - som du öppnar precis som dörren till huset. Fördelen är att den är ganska enkel att montera, och även enkel att öppna för in- och utpassage till fots. Nackdelen är att den kanske är mer lämplig för gångtrafik än för den som vill ha en smidig öppningsprocess för bilen eftersom den tar upp en del utrymme när den öppnas - vilket vanligen är utåt. Det innebär att du måste ha fritt utrymme framför den - så även på vintern när snön faller. Slagporten gör sig därför bra på garage tänkta för förvaring, snarare än rena bilgarage.

Slagport
Ett litet garage på Österlen med slagportar. Foto: Marlén Eskilsson

Vipport eller vikport

En vipport öppnas genom att du tar i handtaget på framsidan och lyfter. Om det är en vipport svängs den då upp som ett enda stycke. Är det istället en vikport kommer den att vika sig i processen och tar därför upp mindre yta fram- och baktill när den öppnas. Jämfört med slagporten tar dock både vik- och vipport liten yta vilket gör att du kan ställa dig relativt nära den med bilen utan att påverkas av öppningsprocessen. Vikportar, och framför allt vipportar, är vanliga på garage i bostadsrättsföreningar. 

Vipport
Ta i handtaget och lyft för att öppna vipporten. Vipport från CarTech.

Takskjutport eller rullport

Den vanligaste typen av garageport som säljs till den genomsnittlige husägaren idag är en takskjutport, ofta motordriven. Speciellt med den är att porten skjuts upp, rullar upp, under taket. Takskjutporten är egentligen den mest lyxiga av de tre. Dels finns det många tillbehör, dels har den fördel i att den inte tar upp någon yta vare sig framför eller bakom när den öppnas. Den är också lätt att anpassa i färg, form och funktion utifrån dina behov. Däremot kräver den en del utrymme i taket eftersom det ska upp skenor och andra delar där som den kan glida i. Detta påverkar både om du har lågt i tak och om du har högt i tak. 

Takskjutport
Takskjutport från Hörmann.

Tillbehör till garageporten

Det vanligaste tillbehöret till garageporten är automatisering, med andra ord att den är motordriven. Den typen av mekanik finns till alla porttyper, men de ser lite olika ut i konstruktionen för att passa med porttypen.

Andra exempel på tillbehör:

  • Fönster
  • Infälld dörr i porten
  • Fuktsensor
  • Larm
  • Belysning
  • Wifi-uppkoppling

Köpa garageport

När du ska köpa en garageport är det viktigt att du först väljer vilken typ som passar dig. Därefter en modell som passar utseendemässigt, och som borgar för tillräckligt god kvalitet.

– En kvalitetsport håller utan problem i 30-40 år, medan en sämre kan behöva bytas ut redan efter 5-10 år. I inköp kanske det skiljer några tusenlappar men det blir snabbt en dyrköpt seger om den inte håller, säger Mikael Holmstrand, vd för Garageportexperten.se.

Porten bör vara CE-märkt så att du vet att den har ett fullgott skydd mot klämskador, är godkänd för att monteras med en portöppnare och tål svenskt väder.

Johnsvis garageportar
Medlemmen Johnsvi valde svarta slagportar till sitt faluröda garage. Foto: Johnsvi

Tänk på det här när du väljer:

  • Utseende – Garageporten ska passa bra ihop med huset. Välj färg och struktur utifrån husets.
  • Isolering – Har du ett uppvärmt garage bör även garageporten hålla värmen på rätt sida.
  • Kvalitet – Garageporten är en husdetalj som ska hålla i många år utan att skadas av väder och vind. Det gäller inte bara själva dörren utan även delarna såsom skenor, fjädrar, skruvar och annat. Se till att de håller hög kvalitet så att de inte rostar eller går sönder.
  • Återförsäljare/tillverkare – Den här punkten går in lite under den ovan. Genom att välja en välkänd tillverkare och återförsäljare säkerställer du att det är enkelt att få tag i reservdelar om någon del ändå skulle gå sönder.
  • Garanti – Även denna punkt går ihop med de två andra ovan. En lång garanti som gäller både porten och rörliga delar är förstås det bästa.
  • Montering – Slagportar kan du ofta montera själv men vipport och skjutport är däremot mer avancerade. Känner du dig osäker är det ofta billigast att köpa till monteringstjänsten direkt i samband med köp av själva porten.
Renoverat garage
Foto: Medlemmen Bernieberg.

– De flesta av våra kunder väljer att låta en behörig installatör göra installationen. Det är mycket klokt med tanke på de regelverk som finns runt garageportar. Inte minst om dom kopplas ihop med en portöppnare då det ställs stora krav på dokumentation och kunskap. Felmonterad skapar den stora klämkrafter och kan skada både människor och saker om något skulle brista, säger Mikael Holmstrand.

En behörig montör upprättar all dokumentation så att du som husägare är fri från ansvar om något händer, säkerställer att installationen blir CE-märkt vilket är lag i EU sedan några år och att produkterna är godkända att monteras tillsammans. 

När vår medlem Stefancrs valde garageport tänkte han så här:

– Automatik med motor var ett krav, och vi tittade på både slagportar och takskjutportar. Slagport med automatik valdes till slut ändå bort pga otäckt med blåst, vi bor rätt utsatt för väder och vind. Det blev en vanlig slagport på ena sidan och en takskjutport med automatik för bilen.

Hans erfarenhet är att man inte ska krångla till det för mycket. Från början tittade de på en massa olika alternativ, både avseende material, färg och tillval. Men i slutändan blev det ändå två standardportar i vitt.

Mikael Holmstrand säger att det blir enklare om du tar hjälp av leverantörerna. Träffa gärna flera olika och involvera dem i processen från början.

– När man bestämt sig för att byta port är det klokt att ta hem en eller flera leverantörer som hjälper till att utvärdera vilka alternativ man har som fastighetsägare. Inte sällan går det att anpassa porten storlek och kanske t.ex. göra en större öppning så att man får in bilen utan att riskera backspeglarna. Eller kanske vill du riva ut det gamla sopskåpet och sätta in en sidodörr för smidig in- och utpassering i garaget? Ett sådant hembesök är kostnadsfritt hos alla etablerade aktörer och garanterar att du som kund får rätt och optimala mått för just din fastighet, tipsar Mikael.