Hej forumet.
Har ett garage av äldre årsmodell ned 3 st dubbla slagportar på som jag klätt i plåt och även portarna.
Blev nu sugen på att kunna öppna iaf nån av dom automatiskt när man kommer med bilen då man står lute mitt i en väg.
Finns det något lämpligt och hur löses det isf med låset om man ska öppna på avstånd.
Funderade på takskjutport men det springer iväg i kostnad och behöver då byta alla 3 för att det ska se enhetligt ut.
uppskattar förslag och tips.

Redigerat:
Det finns slagdörrsautomatiker, ellås mm.
Men dessa grejer kostar mycket mer än en komplett takskjutsport med motor.
Det är lagkrav på säkerhet för automatiska dörrar, dessa grejer är oxå väldigt dyra, i en takskjutsmotor finns säkerheten inbyggd.
Kanske finns det billiga grejer för privatbruk att köpa ?? Men det jag jobbar med är dyrt.

Aha. Ok. Ja det verkar inte vara helt enkelt att få till, därav min undran. iaf värt att titta upp innan helt ok portar byts ut bara av bekvämlighetsskäl.

R Robert Diener skrev:
Aha. Ok. Ja det verkar inte vara helt enkelt att få till, därav min undran. iaf värt att titta upp innan helt ok portar byts ut bara av bekvämlighetsskäl.
Ja, man måste fråga för att få veta :)
Tror det finns relativt billiga grindmotorer man skulle kunna använda, själva motorn sätter man upptill på dörrbladet, sen en arm till karmen. Men på slagdörrar måste dessa motorer synka, den ena måste ju stänga före den andra, första halvan måste ha automatisk spanjolett, och till det nån typ av ellås. Gissar att att ett lås med fallkolv kostar minst 10.000"

Som jämförelse då kan man motorisera en takskjutport för 1,995:- Då får man säkerhet, 3 fjärrkontroller på köpet, och låsning per automatik.

Sant. Är bara att jag behöver byta portarna i sig också. 2500x2250.. fick offert på ca 24.000 för en, monterat och klart.

R Robert Diener skrev:
Sant. Är bara att jag behöver byta portarna i sig också. 2500x2250.. fick offert på ca 24.000 för en, monterat och klart.
Jo, pengar det med.
Du kommer nog upp i samma pris eller mer bara för att motorisera slagdörrarna.
Nu vet jag inte var du bor, men har man snö behöver man automatisk plogning oxå om slagdörrar ska funka, det är ju ingen vits om man ändå måste kliva ur och skotta, då kan man ju öppna dörren för hand samtidigt.
Lite momment 22.

Sant.. finns inga genvägar, man får kanske bite i det sura om man inte vill gå ur bilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.