Har du byggt ett garage till huset är garageporten den “detalj” som avgör hur smidigt du kan ta dig in och ut ur utrymmet. Vilken typ du väljer beror på hur du tänkt använda garaget. Här berättar vi om vilka typer av garageportar det finns, vad de kostar och vad du ska tänka på när du väljer gararageport.

Du kan läsa artikeln här: Garageport - Välj rätt

Hej, tack för bra artikel om garageportar. Dock tycker jag att den rena rullporten glömdes bort. Inkräktar inte på något utrymme utåt eller inåt. Tar väldigt liten plats upprullad ovanför garageöppningen. Enkel att montera för gör det självaren. Kostar litet mer, men det kan det vara värt.

S
M matsfehrm skrev:
Hej, tack för bra artikel om garageportar. Dock tycker jag att den rena rullporten glömdes bort. Inkräktar inte på något utrymme utåt eller inåt. Tar väldigt liten plats upprullad ovanför garageöppningen. Enkel att montera för gör det självaren. Kostar litet mer, men det kan det vara värt.
Hej!

Håller med! Har en själv, en Hörmann Rollmatic (jag har dokumenterat mina erfarenheter här; https://www.byggahus.se/forum/threads/hoermann-rollmatic-safelux-resident.230515/) som jag är väldigt nöjd med. Perfekt för det lilla, oisolerade, garaget!

Välj inte en superbillig port om du själv ska montera den. Min chef köpte ut K-rautas utförsäljningslager av Wayne Dalton-portar och dessa var kort och gott en mardröm att montera. Särskilt låset. Instruktionerna som medföljde var skrivna på franska (Kanada) och flera portar var ihopbakade i samma instruktioner.
Portarna såldes ut billigt men många timmar fick läggas per port vid montering. Jag vill nästan påstå att totalkostnaden för en Crawfordport monterad av Garageportexperten skulle bli billigare i slutändan.

M matsfehrm skrev:
Nej, rullporten är med.

Vad var det som var bra med detta? Bla ifrågasätter jag detta. " Det är mycket klokt med tanke på de regelverk som finns runt garageportar. Inte minst om dom kopplas ihop med en portöppnare då det ställs stora krav på dokumentation och kunskap. Felmonterad skapar den stora klämkrafter och kan skada både människor och saker om något skulle brista, säger Mikael Holmstrand." Hur säkert är det med "portöppnare" tex, som jag tolkar som fjärrkontroll, som jag på skoj kunde ligga på lur redan i början på 90-talet och snappa upp signalerna och kopiera. Efter denna kopiering av signalen så kunde jag med min "multi hokuspokus fjärrkontroll" knalla fram och med min fjärrkontroll öppna garageporten... Nu är jag bara en ärlig, teknikintresserad person som inte utnyttjade denna kunskap. Men, det är i princip samma sak som de använder i dag för att stjäla bilar... Snappa upp signaler... Nää, bättre kvalitet på "reportagena" är önskvärt. Hur svårt är det att montera en garageport, fnys.

Med vänlig hälsning Leif.

Redigerat:
  • Gilla
ljjanson och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
L leifa.k skrev:
Vad var det som var bra med detta? Bla ifrågasätter jag detta. " Det är mycket klokt med tanke på de regelverk som finns runt garageportar. Inte minst om dom kopplas ihop med en portöppnare då det ställs stora krav på dokumentation och kunskap. Felmonterad skapar den stora klämkrafter och kan skada både människor och saker om något skulle brista, säger Mikael Holmstrand." Hur säkert är det med "portöppnare" tex, som jag tolkar som fjärrkontroll, som jag på skoj kunde ligga på lur redan i början på 90-talet och snappa upp signalerna och kopiera. Efter denna kopiering av signalen så kunde jag med min "multi hokuspokus fjärrkontroll" knalla fram och med min fjärrkontroll öppna garageporten... Nu är jag bara en ärlig, teknikintresserad person som inte utnyttjade denna kunskap. Men, det är i princip samma sak som de använder i dag för att stjäla bilar... Snappa upp signaler... Nää, bättre kvalitet på "reportagena" är önskvärt. Hur svårt är det att montera en garageport, fnys.

Jo det är ju välkänt hur dålig säkerheten är på en fjärrstyrd port. Men i ärlighetens namn så är väl alla garageportar rätt enkla att forcera jämfört med en ytterdörr av normal kvalité. Varför sker det då inte fler bryt i garageportar? Jo dom allra flesta garageportarna är belägna där det är upplyst och där grannarna och förbipasserande har god insyn.

L leifa.k skrev:

Hej Leif!

Idag sker det krypterad tvåvägskommunikation (kanske inte på alla modeller?) mellan fjärr- och mottagare. Det går inte bara spela in en "öppna"-kod och använda den, enheterna måste vara parade och för att para en fjärr med en mottagare behöver du fysisk tillgång till mottagaren.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, rullporten är med.
Var?
Det enda jag hittar är att takskjutsporten rullas upp i taket.
En rullport tar minimal plats, både portmattans tjocklek (inga utstickande beslag) och "paketet" ovanför portöppningen (bygger sällan mer än 400mm uppåt och inåt).
Även billigt att byta skadade sektioner då de bara är runt 80-100mm höga. En sektion på en takskjutsport är normalt runt 5-600mm hög och skadar man en vipport så får man byta hela portmattan.
De är väldigt populära i England och på vissa håll i USA.
Nackdelen är att de låter ofta ganska mycket men framförallt är u-värdet oftast uselt.

Jag skulle nog säga att takskjutportar och rullportar är lite av samma sak med skillnad att ena har så små sektioner att de kan rullas ihop. Jag tänker för övrigt på portar gjorda av en duk som används inom industrin för snabb in- och utpassage med truckar exempelvis, när ni pratar om "rullportar".
Så det ni kallar för rullportar skulle jag kalla för jalusi. Samma sak används som inbrottsskydd på butiker. :)

stefancrs stefancrs skrev:
Hej Leif!

Idag sker det krypterad tvåvägskommunikation (kanske inte på alla modeller?) mellan fjärr- och mottagare. Det går inte bara spela in en "öppna"-kod och använda den, enheterna måste vara parade och för att para en fjärr med en mottagare behöver du fysisk tillgång till mottagaren.
Hej Stefan.

Är det samma typ av säkerhet som när försäkringsbolagena nekade ersättning för stulna bilar för några år sedan? Kryptering i all ära, Inget trådlöst är säkert.

L leifa.k skrev:
Hej Stefan.

Är det samma typ av säkerhet som när försäkringsbolagena nekade ersättning för stulna bilar för några år sedan? Kryptering i all ära, Inget trådlöst är säkert.
Inte en aning, men mycket säkrare än det du först tog som exempel. Hur sällan ska tjuvar ta sig in utan att bryta dörren för att ett system ska klassas som säkert?

Inget är ett totalt skydd mot inbrott.

Om jag säger som såhär. Jag hade avlyssningsapparat som lyssnade av de flesta frekvenser, den rymdes i en stoor innerficka på jackan, kunde byta mellan antennsprötet och en fast monterad stor antenn, bajonettfattning. Den funkade mellan 0,5 KHz-1,4GHz. Kunde höra allt som inte var scramblat, AM, FM, Narrow Fm, SSB, osv. Tv-ljud, radio, mobiltelefoner, olagliga o lagliga trådlösa telefoner osv. Den var inte billig. Men när jag en gång hörde en otrohetsaffär ca 2 km bort, då tappade jag intresset. Det är idag egentligen ganska billigt att köpa avlyssningsutrustning, mycket billigare än förr. Dessa störningskoder till garageportarna i dag ger jag inte mycket för.

Det är ju bara att se på nyheterna ang kidnappningen i Norge där de kräver 92 Miljoner i kryptovaluta. De som skall ta skurkarna har ju inte en susning idag, dvs den Norska Polisen... Oärligheten ligger alltid ett steg före rättssamhället.

K
Vet inte riktigt vad som anses vara billigt. Men jag köpte en Krafer port för ca 8000 för två år sedan och upplevde att det var väldigt enkelt att montera den. Tog bara några timmar på eftermiddagen.

Det enda som krånglade lite var att den höll på att hamna på fel adress efter något tryckfel någonstans, men efter ett samtal till svensk kundtjänst fixade de det.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.