@ Daniel_N

Med dessa kriterier finns lösningen redan i denna tråd. Enkel spänning för att få händerna fria och sedan efterdra med tångens ordinarie skruv. Detta med dubbla gejdrar som löper friktionsfritt tror jag är viktigt för att eliminera "byrålådseffekten".

Trevlig variant i länken ovan. Dock så missar man en del av den kraft en traditionell skruv kan leverera.

pyro skrev:
Jag hade en tanke om en fotmanövrerad legvice. Min idé är inte heller en färdig konstruktion, men jag kastar ut idén så får vi se vad experterna tycker.
Normalt på ett leg vice så sitter det en mutter i själva benet och sen en fläns som håller skruven i själva tången. Om man gör flänsen i två delar där den ena är fast och den andra kan rotera. De båda delarna har sluttande ytor där de ligger mot varandra. Den roterande delen kan (med en pedal) vridas åt ena hållet . De sluttande anläggningsyrorna kommer då att skjuta de båda delarna lite från varandra. På så sätt spänns tången ytterligare mot vad skruven åstadkommit. Borde kunna ge iaf en två centimeters förflyttning. Andra hållet på pedalen för tillbaks den roterande delen och tången lossas. Det behövs nog en fjäder i den här konstruktionen för att klämma ihop delarna igen i lossat läge.
Vet inte riktigt hur man ska få kraften från pedalen till flänsen, men antingen några fasta stag eller en kedja borde fungera.
Saknar tyvärr också möjlighet att göra en skiss just nu så jag hoppas det blev något så när begripligt iaf.
Tror jag är med på hur du menar. En liknande funktion, fast tvärtom finns på min klingkap för metall. Först en vanlig ratt där man spänner åt skruvstycket som håller biten man ska såga, går snabbt att veva in. Sen finns det en större spak som man dra det sista med, och den funkar precis så, två runda delar, kilformade, och när den ena dras runt spänns skruvstycket ihop ytterligare.

Björn Melander skrev:
@ Daniel_N

Med dessa kriterier finns lösningen redan i denna tråd. Enkel spänning för att få händerna fria och sedan efterdra med tångens ordinarie skruv. Detta med dubbla gejdrar som löper friktionsfritt tror jag är viktigt för att eliminera "byrålådseffekten".

Trevlig variant i länken ovan. Dock så missar man en del av den kraft en traditionell skruv kan leverera.
Det har kommit många idéer:) vilken tänkte du på?

findus42 skrev:
Att man inte har tillgång till the fancy stuff man helst använder är ingen ursäkt. Ni får tåla en kladdig handskiss med kulspetspenna vid köksbord. Idén kanske går fram ändå ;)
[bild]
mvh Findus
Mkt intressant m att den funkar som en fogspruta. Undrar dock om inte slitaget på de ställe man använder mest blir rätt rejält.

Jag är fascinerad av hur stark vanans makt är. Jag kan själv inte förstå hur man kan jobba vid en hyvelbänk utan baktång och bänkhakar. Han tycks inte förstå vad man ska ha dem till. Jag tycker bänkspännare löser många besvärliga fastspänningsproblem han verkar tycka att de är helt onödiga.

Redigerat:
Det blir slitdelar. En hyvlad pinne och låsbrickan lär ta stryk. Får fundera ut ett sätt att enkelt byta ut dem vid behov.
Om cc mellan bänkhakarna är olika på tång och bänk kommer lägena automatiskt ändras beroende på var man sätter dem. Det sprider ut slitaget.

Mvh Findus

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Har ägnat eftermiddagen åt grundforskning. Vissa idéer måste testas innan man avfärdar dem.
Har börjat på en snabb-baktång med fogpistolmekanik.
Började med låsbrickan. Hålet måste vara rakt och ha skarpa kanter. För att ta upp ett sådant hål i en plyfabit använder jag precisionen i justersågen. Jag spårar upp hålet genom att såga några grunda snitt.
En sticksåg som skär i en plywoodbit med uppmätta snitt och träspån på arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det enkelt att grovsåga med sticksåg. Sedan fräser jag rent hålet med ett stål med kullager.
Plyfabit med uppsågat hål och spår nära en justersåg i en verkstad.
Skapa konto

Pinnen som låsbrickan skall löpa på är enklast att såga fram efter att brickan är gjord. Testade mig fram til vettiga mått för att låsningen skall fungera. Sågade av brickan och använde spillet till motvikt.
Delar av en träbaktång i framställning på ett verkstadsbord med verktyg och träspån.
Skapa konto

Sen blev jag stående vid sågen och glömde bort att ta bilder. Sågade fram delarna till själva baktången. Det här är ett test så jag lade inte ner en massa tid på laxstjärtar. lim och spik får duga.
Så här långt har jag kommit.
Trähantverksprojekt på en arbetsbänk, delar av en hemmagjord baktång med träbitar och snickeriverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Siktar på att få en fungerande modell klar till nästa helg.

mvh Findus

• Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
fan va coolt! Denna tråd har redan (den skapades ju som ni säkert minns minst 5 år innan det var dags att bygga bänken) slagit mina vildaste förväntningar!

findus42 skrev:
Hålet måste vara rakt och ha skarpa kanter. För att ta upp ett sådant hål i en plyfabit använder jag precisionen i justersågen. Jag spårar upp hålet genom att såga några grunda snitt.

Nu är det enkelt att grovsåga med sticksåg. Sedan fräser jag rent hålet med ett stål med kullager.

mvh Findus
Det där va smart, den metodiken snor jag rakt av nästa gång jag behöver.

Jag vet inte om någon redan länkat till denna video tidigare men jag lägger in den iallafall.
Samurajen kanske pillar lite väl mkt med detaljer enligt vissa men det kanske finns någon funktion som passar in i just ditt bygge?
https://youtu.be/FCuvdv8FO54

Findus
Vill du ha en bild av mekaniken på min Hällnäslyft? Den fungerar efter samma princip.

Jag har förresten två bänktänger som fungerar mad spak och friktionslåsning...... de finns någonstans ganska långt bak i lidret bakom en massa andra bra att ha grejor. Den ena använde jag på min förra bänk. Krångligare att använda än en skruv men den fungerade.

Ola. Varsågod.
Perfekt metod till mallar.

Heimlaga.
Det är allltid roligt att se olika problemlösningar. Om inte annat för att hitta på något bättre ;). Vad gör den krångligare än en skruv?

mvh Findus

findus42 skrev:
Heimlaga.
Det är allltid roligt att se olika problemlösningar. Om inte annat för att hitta på något bättre ;). Vad gör den krångligare än en skruv?

mvh Findus
Det var oftare som någonting gick galet och den tidsåtgången for iväg med alla tidsvinster av att inte behöva skruva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.