70 329 läst ·
377 svar
70k läst
377 svar
En väldigt långdragen tråd om ett hyvelbänksbygge...
Det verkar inte bättre...
Men eftersom jag misstänker att detta är årets viktigaste bilder så hoppas jag att någon av dessa moderatorer kan vara lite givmild och fixa så vi andra också får se bilderna snarast. Nu har ni ju uppenbarligen fått er förhandsvisning.
Men eftersom jag misstänker att detta är årets viktigaste bilder så hoppas jag att någon av dessa moderatorer kan vara lite givmild och fixa så vi andra också får se bilderna snarast. Nu har ni ju uppenbarligen fått er förhandsvisning.
Lägger upp de på den färdiga pedalfunktionen igen
Kunde inte motstå att göra klart laxstjärtsförbandet.
mvh Findus
PS.Lägger till en film
https://m.youtube.com/watch?v=bNE02FvW-GE DS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kunde inte motstå att göra klart laxstjärtsförbandet.
mvh Findus
PS.Lägger till en film
https://m.youtube.com/watch?v=bNE02FvW-GE DS.
Redigerat:
Tackar ödmjukast. Det är snickar-ticks. Även om jag vet att det är en prototyp utifrån idéer som är en vecka gamla. Att sannolikheten att något skiter sig är fifty fifty för varje "nyhet" i konstruktionen. Och, som en konsekvens av det,att sannolikheten att första försöket leder till ett användbart resultat är försvinnande liten. Trots det klarar jag inte av att ta ett simpelt inspektionshål genom att såga upp det med sticksågen. Jag letar fram en lämplig mall och fräser iställetDaniel_N skrev:
När det gäller möjligheten att spänna baktången som vanligt så skiljer sig våra tankar lite. Jag läste någon stans att du tänkte dig att kunna mata fram tången snabbt för att sedan spänna det sista med skruven. I min tankevärld finns det ett par tänkbara nackdelar med det arbetssättet.
En pedalmekanism för snabbmatning kan kanske göras om mekanismen byggs upp enligt principen i lyften som Heimlaga lagt upp bild på. När tången är i läge kommer trycket att belasta pedalsystemet. Efterdrar man sedan 8 varv är det troligt att något går sönder.
Hellre att pedalfunktionen är tillräckligt kraftfull så att trycket räcket för det man rimligen vill göra. Knäcka biljardbollar kan man ju göra i ett annat verktyg. Förutsatt att trycket är tillräckligt så behövs inte skruven. Provar med permanent snabbstängning istället.
Det kan vara en återvändsgränd. Men jag ger det ett seriöst försök. Skruvar har vi redan sett
mvh Findus
Dagens pyssel...
Egentligen borde jag åka hem, laga en riktigt god middag och sedan direkt i säng. Men en bristande detalj lämnar mig ingen ro. Brickan som skall hålla baktången visade sig vara för vek. Sprickbildning iaktagen. Försökte förstärka den i går och fick den att fungera. Ingen tillfredsställande utgång.
Så idag har jag gjort en ny
. Passade på att renodla designen och göra verktyg för serietillverkning 
Mallen:
Här är verson 1.0 jämte v1.1.
Som ni ser en klar förbättring.
Satte ihop och funktionstestade. Nu vågar jag trycka tills det tar stopp. Känns stabilt.
mvh Findus
Egentligen borde jag åka hem, laga en riktigt god middag och sedan direkt i säng. Men en bristande detalj lämnar mig ingen ro. Brickan som skall hålla baktången visade sig vara för vek. Sprickbildning iaktagen. Försökte förstärka den i går och fick den att fungera. Ingen tillfredsställande utgång.
Så idag har jag gjort en ny
Mallen:
Logga in
Skapa konto
Här är verson 1.0 jämte v1.1.
Logga in
Skapa konto
Som ni ser en klar förbättring.
Satte ihop och funktionstestade. Nu vågar jag trycka tills det tar stopp. Känns stabilt.
Logga in
Skapa konto
mvh Findus
Har kladdat på en ny idé pedalmanövrerad framtång. Tidigare skisser har förutsatt en axel som tången vrider sig runt. En nackdel med det är att pressytorna kommer att röra sig i sidled en aning. Kan man få parallell förflyttning är det bättre. Att excentern är stark vet jag redan. Sent i går fick jag den här idén
mvh Findus
Logga in
Skapa konto
mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Vad gör den fyrkantiga 'stången' som sitter där skruven sitter på en traditionell 'skandinavisk' tång? Borde väl gå att bara ta bort, spänna med hela tången istället?
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
En skruv för daniels +8 varv 
Mattiasp
Systemet sönderfaller i delar. Dels den direkta påverkan som ger trycket. Det är excentern. Dels manöversystemet, länkarmar och fotpedal, som påverkar excentern.
Jag tolkar din fråga som om jag ska fundera på knäledsmanövrering istället för fotpedal.
Det går att göra. Men inte i min prototyp. På en större bänk finns det plats för rörelserna i länkarmarna. Det skulle kunna vara mycket enkelt. En direkt länk från excentern till en hävarm i lämplig position där den lösa änden sticker ut utanför underredet. Den skulle gå att trycka i sidled med knäet.
Min bänk är för smal. Det är en liten bänk för att testa funktionen. Underredet är bara 240mm på djupet och en länkarm i djupled gör för stora rörelser i sidled. Det kräver länkarm med kulleder eller dubbelledade knutar.
Jag kan se ett par problem.
Knäpaddeln kommer sticka ut utanför bänkens kant. Det gör bänken mindre funtionell om jag lyckas konstruera en framtång. En av finesserna med framtång som är intressant för mig är att kunna spänna fast dörrar för infräsning av beslag. En paddel som sticker ut är i vägen. Att leta med knäet i underredet efter en indragen spak ser jag i nuläget inte som ett allternativ.
Rörelser i sidled med knä är inte i närheten av den kraft man får genom att lägga kroppsvikt på en pedal. Det skulle kräva utväxling och en större rörelse i sidled med knä än jag behöver rörelse i en fotpedal. Det leder till att mitt underrede är för kort också.
Skall idén testas behövs en fullstor bänk. Problemen ovan är inget hinder. Jag kan framstå som en pessimist men jag fungerar bara så, att jag genast identifierar femtio tänkbara orsaker till att något inte skall fungera. Efter en natts sömn, eller någon timmes malande, dyker det upp en hel räcka med möjligheter att kringgå allt jag tänkt.
Om du vill kan jag rita upp tekninska måttsatta ritningar istället för kladdiga skisser så får du gärna ge dig på projektet. Flera kockar är bra
.
mvh Findus
Systemet sönderfaller i delar. Dels den direkta påverkan som ger trycket. Det är excentern. Dels manöversystemet, länkarmar och fotpedal, som påverkar excentern.
Jag tolkar din fråga som om jag ska fundera på knäledsmanövrering istället för fotpedal.
Det går att göra. Men inte i min prototyp. På en större bänk finns det plats för rörelserna i länkarmarna. Det skulle kunna vara mycket enkelt. En direkt länk från excentern till en hävarm i lämplig position där den lösa änden sticker ut utanför underredet. Den skulle gå att trycka i sidled med knäet.
Min bänk är för smal. Det är en liten bänk för att testa funktionen. Underredet är bara 240mm på djupet och en länkarm i djupled gör för stora rörelser i sidled. Det kräver länkarm med kulleder eller dubbelledade knutar.
Jag kan se ett par problem.
Knäpaddeln kommer sticka ut utanför bänkens kant. Det gör bänken mindre funtionell om jag lyckas konstruera en framtång. En av finesserna med framtång som är intressant för mig är att kunna spänna fast dörrar för infräsning av beslag. En paddel som sticker ut är i vägen. Att leta med knäet i underredet efter en indragen spak ser jag i nuläget inte som ett allternativ.
Rörelser i sidled med knä är inte i närheten av den kraft man får genom att lägga kroppsvikt på en pedal. Det skulle kräva utväxling och en större rörelse i sidled med knä än jag behöver rörelse i en fotpedal. Det leder till att mitt underrede är för kort också.
Skall idén testas behövs en fullstor bänk. Problemen ovan är inget hinder. Jag kan framstå som en pessimist men jag fungerar bara så, att jag genast identifierar femtio tänkbara orsaker till att något inte skall fungera. Efter en natts sömn, eller någon timmes malande, dyker det upp en hel räcka med möjligheter att kringgå allt jag tänkt.
Om du vill kan jag rita upp tekninska måttsatta ritningar istället för kladdiga skisser så får du gärna ge dig på projektet. Flera kockar är bra
mvh Findus
Redigerat: