Fascinerande, Om man nu vill ha handsfree, varför inte gå hela vägen? En tång med elmotor/alt hydraulik + bluetooth och röststyrning via mobilen (headset). Hej Siri, kan du stänga framtången? �� Då har man dessutom en fot fri att sparka på elektroniken med när den bestämmer sig för att krångla��

Neej! Ingen elektronik. Jobbar vidare på low tech lösningar så vi slipper självstyrande baktänger.

Tittade på excentrar i dag. Började med att fräsa upp ett antal rundlar.
Handöverfräs som skär ut rundlar i ett trästycke i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha sågat till dem och borrat för axeln (kan återkomma om placering) var det dags för bänktest.
Spände fast lite bitar på en skiva. Kunde utan vidare flytta en åtdragen tving.
Verkstadsarbetsplats med träbitar, excentrar, tvingar och handverktyg under konstruktion av baktång.
Skapa konto

Dags att bygga en skiva. Bara spill och skräpvirke från ByggMax. Hopslaget med lim och spik. Nåja... fick ligga en kvart i pressen också.
Träarbetsbänk med monterad baktång och verktyg på en brädhög i en verkstad.
Skapa konto

Monterade baktången. Låsningen fungerar bra. Det är lätt att skjuta fram. Lätt att lossa. Måste få ihop andra sidan så jag får veta om den tål trycket.
Handbyggd träarbetsbänk med pågående montering av baktänger och verktyg synliga.
Skapa konto

Dags att fundera mer i detalj på hur resten skall fungera.

mvh Findus

• Gilla
leby och 13 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Kollade en till detta ämne orelaterad video på youtube och såg där en kommersiell produkt med fotaktiverad tång:
[länk]
Killen i videon har en superjaws, som pysslaren tipsade om tidigare. Den är bra och grymt stark men är inte tillräckligt smidig i sammanhanget och saknar tillräcklig känsla. Har en sådan och bruktar använda den för att hålla saker som ska svetsas, man får vara lite försiktigt med backarna som är i plast dock.

woodchuck skrev:
Fascinerande, Om man nu vill ha handsfree, varför inte gå hela vägen? En tång med elmotor/alt hydraulik + bluetooth och röststyrning via mobilen (headset). Hej Siri, kan du stänga framtången? �� Då har man dessutom en fot fri att sparka på elektroniken med när den bestämmer sig för att krångla��
Tja, jag är inte negativt till sådant i sig. Men det är en typisk sak som jag inte tror fungerar 2050. Det hade jag tänkt att resten ska.

findus42 skrev:
Tittade på excentrar i dag. Började med att fräsa upp ett antal rundlar.
mvh Findus

Så jäkla coolt!

Lös pedal med wire :)

Schematisk illustration av en konstruktionsritning för en lös pedal med wire och beskrivande text.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Björn. Snygg skiss. Själv är jag inne på stöt och dragstänger. Mina funderingar är inte helt klara när det gäller pedalfunktionen. Hjärnan ser ut så här.
Skiss av arbetsbänk med detaljer som excentrar, laxstjärt och delar för bänkhakar.
Skapa konto

I dag har jag fått fart på mina excentrar i äkta björkplyfa ;) Efter en trög start (även snickare måste äta) fräste jag nödvändiga ursparningar och borrade axelhål.
Snickeriarbete med excentrar i björkplywood och ett metallrör under arbetsbänk.
Skapa konto

Även ett spår för ett rörligt inlägg för bänkhakar. Ville inte ha hålet hela vägen. Det behövs en snutt virke i början och slutet för att hålla ihop lådan. Använde en av mina äldre mallar.
Hantverksprojekt av en träverkstadsbänk med klämmor och verktyg i en verkstad.
Skapa konto

Borde ha tagit bilder på tillverkningen av stocken. Här är alla delar.
Arbetsbänksdelar i björkplywood med ursparningar och excentrar på en verkstadsbänk, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Så här blev det :D
Arbetsbänk i trä under tillverkning, med detaljer som laxstjärtsskarv och bänkstöt, i ett snickarverkstad.
Skapa konto

Som ni ser kunde jag inte motstå tillfället att göra en laxstjärt. Baktången fungerar :wow:
Inga tendenser att släppa. Nästa steg är att få ett stativ och en pedal. Har lite reglar som nog kan duga.
Fortsättning följer (börjar det inte likna trådkapning här...)

mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf och 16 till
  • Laddar…
Grymt Findus! Det var inte många dagar sen du postade en gammal dörr som lagom avancerad arbetsbänk :thumbup: När du ändå är på tråden måste jag säga att dina skisser håller väldigt hög klass.

• Gilla
bjoar564 och 3 till
  • Laddar…
Håller med; önskar att jag kunde skissa som dig Findus :wow:

Findus

Nu har jag hittat Hällnäslyften efter en hel del letande. Klättermekanismen ser ut såhär och är både stark och hållbar. Tänkte om den ger dig någon ide........
Tillverkaren kan ge tilläggsupplysningar på telefonnummern Hällnäs113 enligt texten på märkskylten men jag är illa rädd att de har bytt nummer eller gått under jorden sedan dess;)

• Röd klättermekanism från Hällnäslyften, placerad på marken bredvid en trästruktur.
    Skapa konto
  • En röd Hällnäslyft klättermekanism lutad mot ett träskjul, tycks vara robust och använd för lyft.
    Skapa konto
  • Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
Min gamla dörr är en jättebra arbetsbänk. Moddad med undermonterad fräs. Den kommer nog att hänga med ett tag till. Roligt att mina skisser är uppskattade.
Heimlaga
En sådan där har jag aldrig sett. Cool. Dubbla brickor, en fjäder och en hävarm. Genialisk om en ingengör hade konstruerat den. Eller en normal dag på jobbet för en praktiker.

Har pysslat lite i dag med efter jobbet
Verkstad med träbrädor, verktyg, spikar, och skruvar på arbetsbänk. Byggprojekt i pågång.
Skapa konto

Hyvlat upp reglarna och kapat upp dem. Använder c-tapp, sargsprintar och 6mm gängstång. Visst hade det hållit med enbart lim. Men det känns bättre att det är skruvat också. Istället för att rita på har jag markerat alla förband genom att snitta lite med klingan. Går mycket fortare och blir bättre. Indexpinnarna på Dybel-borren går direkt på snitten.
Hantverksmässigt byggt träarbetsbord i en snickarverkstad med redskap och material i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan borde jag ha tagit en massa steg för steg bilder. Lätt att glömma bort när det är roligt.
Så här blev det.
Handbyggd träarbetsbänk i verkstad med anpassade förband och förstärkningar.
Skapa konto

Hembyggd arbetsbänk i trä med inbyggd fräs och förvaringslådor i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Hemsnickrad träarbetsbänk i verkstad med skruvstäd, snickeriverktyg och undermonterad fräs.
Skapa konto

Erfarenheter hittills är att excenterfunktionen är stabil och råstark. Svagheterna finns i tången. Brickan av plyfa kommer att slitas ut fort. Skall prova laminatbelagda brickor istället.
Men just nu måste jag sova. Godnatt alla.

mvh Findus

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hm. Är det bara jag som inte ser bilderna i senaste inlägget?

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ser dem inte heller... Tyvärr.

Jag ser dem, och är fantastiska! :p Faktiskt, på riktigt. Findus har byggt en hel prototypbänk mer eller mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.