70 325 läst ·
377 svar
70k läst
377 svar
En väldigt långdragen tråd om ett hyvelbänksbygge...
Ett embryo till en idé.
Om mothållen sitter i en lång box som passats in så att den kan röra sig i längsled. Då är det möjligt att med en excenter kila fram den någon cm.
Bara en skiss. Har inte kollat på vinklar, utväxling eller något egentligen.
mvh Findus
PS. Givetvis ligger boxen mot ett fast stopp när pedalen är frigjord. Då fungerar det precis som om funktionen inte fanns alls. DS
Om mothållen sitter i en lång box som passats in så att den kan röra sig i längsled. Då är det möjligt att med en excenter kila fram den någon cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en skiss. Har inte kollat på vinklar, utväxling eller något egentligen.
mvh Findus
PS. Givetvis ligger boxen mot ett fast stopp när pedalen är frigjord. Då fungerar det precis som om funktionen inte fanns alls. DS
Redigerat:
Vahette han nu... Försökte komma på namnet men kom bara till Eddie Meduza. Men nä Izzy Swan är det, han gjorde en fotaktiverad framtvinga.
https://www.youtube.com/watch?v=FY_WnKbauQA
Han har gjort många videos om olika tvingar märker jag, t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=3UsyBWRD3aY
https://www.youtube.com/watch?v=FY_WnKbauQA
Han har gjort många videos om olika tvingar märker jag, t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=3UsyBWRD3aY
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Enkelt och smart! Får bli ett kommande projekt 
Va... Tänka färdigt. När det finns tillgång till en hjärntrust på ett obskyrt nätforum. Nä då gäller det att snabbt få ut sina halvfärdiga idéer så att mästerkonstruktörerna vill korrigera ens dumhet. Det snabbar upp processen till raketfart.
Har tänkt på hur man skall kunna få till en fotmanövrerad framtång.
Tänker mig att frontbalken är ledad i ett kraftigt bultat beslag i en slits i balken.
Att excentern är gömd i en annan slits ungefär lika långt från leden som fastspänningsskruven.
Bakbenet på bänken dubbleras och all mekanik med dragstänger sitter med genomgående axlar genom det dubbla benet.
mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker mig att frontbalken är ledad i ett kraftigt bultat beslag i en slits i balken.
Att excentern är gömd i en annan slits ungefär lika långt från leden som fastspänningsskruven.
Bakbenet på bänken dubbleras och all mekanik med dragstänger sitter med genomgående axlar genom det dubbla benet.
mvh Findus
Kul idé! Det finns fler idéer här: https://www.youtube.com/results?search_query=foot+operated+vice
findus42 skrev:
Vill bara skriva att detta är så himla rätt tänkt! Med fritt flöde av idéer, konstruktiv kritik och samarbete i tänkandet är forumet som starkast!
OK, dags att erkänna.findus42 skrev:Va... Tänka färdigt. När det finns tillgång till en hjärntrust på ett obskyrt nätforum. Nä då gäller det att snabbt få ut sina halvfärdiga idéer så att mästerkonstruktörerna vill korrigera ens dumhet. Det snabbar upp processen till raketfart.
[bild]
mvh Findus
Jag fattar inte riktigt?
Jag ser ju att det översta horistonella staget dras til vänster när du trampar ner pedalen, och att det gör att excentern längst uppe till höger spänner det som är utanför den åt höger....Men vad sitter där sen? Eller hur blir själva mina träbitar fastspända?
Nej det var bara några herrar som flyttade riksgränsen utan att be oss om tillåtelseDaniel_N skrev:
Min tanke var ett twin screw vice av amerikansk typ med en länkarmsmekanism kopplad till muttrarna som spännskruvarna löper i under bänken. Tanken är att muttrarna kan glida cirka 2 cm fram och tillbaka längs gejdrar och spärras i främsta läget när man vill använda tvingen på traditionellt vis. När man lossar spärrningen och trampar in pedalen dras muttrarna en centimeter bakåt med en liknande mekanism som Findus har ritat.
I verkligheten får man försöka bygga dragstaget i linje med skruven så det inte börjar bända i mekanismen.
Redigerat:
Excentern verkar direkt mot frontbalken som normalt skulle vara fast monterad.
Balken "tippar" in mot bänken och spänner därigenom fast arbetsstycket. Den sitter på en axel mitt emellan skruven och excentern. Jag tänker mig att excentern kommer ca en cm längre från sitt centrum efter en vridning på ca 35-45 grader. Om rörelsen i pedalen som krävs för att åstakomma den vridningen är 15-20 cm. Då får man en utväxling på 1-10 ungefär. Minus motståndet i konstruktionen.
mvh Findus
Balken "tippar" in mot bänken och spänner därigenom fast arbetsstycket. Den sitter på en axel mitt emellan skruven och excentern. Jag tänker mig att excentern kommer ca en cm längre från sitt centrum efter en vridning på ca 35-45 grader. Om rörelsen i pedalen som krävs för att åstakomma den vridningen är 15-20 cm. Då får man en utväxling på 1-10 ungefär. Minus motståndet i konstruktionen.
mvh Findus