Ett embryo till en idé.
Om mothållen sitter i en lång box som passats in så att den kan röra sig i längsled. Då är det möjligt att med en excenter kila fram den någon cm.
Skiss av en arbetsbänk med rörlig mothållsfunktion och excentrisk kila, idéskiss ej teknisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara en skiss. Har inte kollat på vinklar, utväxling eller något egentligen.

mvh Findus

PS. Givetvis ligger boxen mot ett fast stopp när pedalen är frigjord. Då fungerar det precis som om funktionen inte fanns alls. DS

Redigerat:
  • Gilla
pär h och 4 till
  • Laddar…
Det skall väl inte vara så svårt att svetsa ihop en fotmanövrerad framtång....... Jag fick en ide av Findus ide!

Vill du ha en skiss Daniel?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vore absolut spännande heimlaga!

Findus! Det gick inte att sluta fundera märker jag! Mycket intressant tanke!

Näe jag vill också se skissen:(:)

Enkelt och smart! Får bli ett kommande projekt :)

Daniel_N skrev:
Vore absolut spännande heimlaga!
Den kommer då jag har tänkt färdigt.

Va... Tänka färdigt. När det finns tillgång till en hjärntrust på ett obskyrt nätforum. Nä då gäller det att snabbt få ut sina halvfärdiga idéer så att mästerkonstruktörerna vill korrigera ens dumhet. Det snabbar upp processen till raketfart.
Har tänkt på hur man skall kunna få till en fotmanövrerad framtång.
Handritade skisser av en fotmanövrerad skruvstyrd framåtång för en arbetsbänk.
Skapa konto

Tänker mig att frontbalken är ledad i ett kraftigt bultat beslag i en slits i balken.
Att excentern är gömd i en annan slits ungefär lika långt från leden som fastspänningsskruven.
Bakbenet på bänken dubbleras och all mekanik med dragstänger sitter med genomgående axlar genom det dubbla benet.

mvh Findus

• Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Jaha...... Findus hann före medan jag ritade.

Min ide går ut på samma princip bara att jag tänkte mig en tving av utländsk typ

findus42 skrev:
Va... Tänka färdigt. När det finns tillgång till en hjärntrust på ett obskyrt nätforum. Nä då gäller det att snabbt få ut sina halvfärdiga idéer så att mästerkonstruktörerna vill korrigera ens dumhet. Det snabbar upp processen till raketfart.
mvh Findus

Vill bara skriva att detta är så himla rätt tänkt! Med fritt flöde av idéer, konstruktiv kritik och samarbete i tänkandet är forumet som starkast!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Jaha...... Findus hann före medan jag ritade.

Min ide går ut på samma princip bara att jag tänkte mig en tving av utländsk typ
Haha, nu blir det snurrigt. Är du inte utländsk? ;)

findus42 skrev:
Har tänkt på hur man skall kunna få till en fotmanövrerad framtång.
[bild]
Tänker mig att frontbalken är ledad i ett kraftigt bultat beslag i en slits i balken.
Att excentern är gömd i en annan slits ungefär lika långt från leden som fastspänningsskruven.
Bakbenet på bänken dubbleras och all mekanik med dragstänger sitter med genomgående axlar genom det dubbla benet.

mvh Findus
OK, dags att erkänna.

Jag fattar inte riktigt?

Jag ser ju att det översta horistonella staget dras til vänster när du trampar ner pedalen, och att det gör att excentern längst uppe till höger spänner det som är utanför den åt höger....Men vad sitter där sen? Eller hur blir själva mina träbitar fastspända?

Daniel_N skrev:
Haha, nu blir det snurrigt. Är du inte utländsk? ;)
Nej det var bara några herrar som flyttade riksgränsen utan att be oss om tillåtelse:p Det är ingen hejd på vad såna där herrar och myndigheter hittar på för busstreck när man inte håller ordning på dem;)

Min tanke var ett twin screw vice av amerikansk typ med en länkarmsmekanism kopplad till muttrarna som spännskruvarna löper i under bänken. Tanken är att muttrarna kan glida cirka 2 cm fram och tillbaka längs gejdrar och spärras i främsta läget när man vill använda tvingen på traditionellt vis. När man lossar spärrningen och trampar in pedalen dras muttrarna en centimeter bakåt med en liknande mekanism som Findus har ritat.

I verkligheten får man försöka bygga dragstaget i linje med skruven så det inte börjar bända i mekanismen.

• Ritning av en twin screw vice med länkarmsmekanism och pedaldragståg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Excentern verkar direkt mot frontbalken som normalt skulle vara fast monterad.
Balken "tippar" in mot bänken och spänner därigenom fast arbetsstycket. Den sitter på en axel mitt emellan skruven och excentern. Jag tänker mig att excentern kommer ca en cm längre från sitt centrum efter en vridning på ca 35-45 grader. Om rörelsen i pedalen som krävs för att åstakomma den vridningen är 15-20 cm. Då får man en utväxling på 1-10 ungefär. Minus motståndet i konstruktionen.

mvh Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.