Nissens Nissens skrev:
Ja, det står att Easee hävdar tex att JFB visst uppfyller alla krav även om Esv påstår något annat - istället för att åtgärda problemet..

Man kan säga att det arbetssättet var mindre begåvat…
Nja, ”alla relevanta krav” uppfylls med deras ”nya teknologi”, har de hävdat.

Åtgärda? Går det?
Det blir väl bli en utbyteskampanj vilket blir dyrt oavsett om den går att modifiera eller om de tillverkar nya.

J
H HSP skrev:
Då kan de som köpt laddaren reklamera dessa till säljaren eftersom den har fel som fanns vid köptillfället...
Eller tolkar jag det hela fel.
Min laddare är ju ännu inte 3 år. Undrar om vi i den situationen borde reklamera asap, för att inte hamna i att vi reklamerar EFTER 3 år...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min laddare är ju ännu inte 3 år. Undrar om vi i den situationen borde reklamera asap, för att inte hamna i att vi reklamerar EFTER 3 år...
Varför ska du reklamera öht? Är du missnöjd med funktionen i deras tjänst, appar etc?

B
Gimp Gimp skrev:
Kostnad så klart, i laddboxarna sitter redan reläer, så om man kan nyttja dom till att bryta vid jordfel får man ner både kostnad och storlek rejält. Men ja, sjukt naivt att inte inse hur mycket mer jobb både regulatoriskt och praktiskt det kräver.
Utan att ha någon koll alls känns det som att någon har tagit ett beslut att köra så länge det går och plocka ut vinst innan det smäller.
Jag är verkligen inte emot utveckling. Men det kan vara värdefullt att på ett seriöst sätt (testning etc) visa på fördelarna med dessa nya elektroniska JFB vs elektromekaniska. Här säger man bara att

"we believes it provides the same safety level" i sitt svar till ESV.

GK100 GK100 skrev:
Varför ska du reklamera öht? Är du missnöjd med funktionen i deras tjänst, appar etc?
Bara det faktum att du köpt en produkt som underkänns av ESV räcker väl som motiv. Behövs inget mer skäl. Man kan ju även hävda att värdet på produkten antagligen blivit nära noll vilket gör den osäljbar ifall man skulle vilja sälja den.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau men de kanske skulle ha satt en testknapp på laddaren som Hager... (trots att den inte behövs)
[länk]
Spännande fortsättning....
Testknappen kan väl inte vara problemet ?
Easee boxen testar ju det själv dagligen.
Om det är det är det stora problemet så är ESV bakåtsträvare.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Testknappen kan väl inte vara problemet ?
Easee boxen testar ju det själv dagligen.
Om det är det är det stora problemet så är ESV bakåtsträvare.
Jo men en självtestande lösning kanske inte står i standarden...

B bygges skrev:
Jag är verkligen inte emot utveckling. Men det kan vara värdefullt att på ett seriöst sätt (testning etc) visa på fördelarna med dessa nya elektroniska JFB vs elektromekaniska. Här säger man bara att

"we believes it provides the same safety level" i sitt svar till ESV.
Det känns som en konstig approach.
Det borde väl vara helt egalt om man löst det endera sättet. Inte så att det måste vara bättre än någon annan lösning.

J
GK100 GK100 skrev:
Jag är nöjd med laddaren.

Jag tänker så här, om jag "avvaktar" och min box blir över 3 år gammal så kommer Tibber/e-fuel att kunna hävda den är för gammal för att "de" ska ta i saken. Har jag reklamerat nu och det drar ut på tiden bör det vara när man gjorde reklamationen som spelar in för om de måste ta ansvar för att uppdatera min installation (om vi nu antar det räcker stoppa dit en JFB B). Risken som skrivits är stor att Easee själva går omkull och då har jag ingen att vända mig till.

Om Easee servrar går ned blir ju även det ett problem.

Jag har ju en Zoe och jag har läst på nåt forum att Zoes konstruktion på ombordladdare inte är den bästa och en av anledningarna att man har JFB B som krav. Hittar inte igen var jag läst detta så jag kan läsa på om det igen... Sen kan det varit första generationens Zoe som vad jag förstår hade ett helt annat ladd och drivsystem än de senare årsmodellerna...

(jag håller med om detta med produkter som "bygger på" att de kopplas mot en av företaget ägd server - det är inget bra. Man borde alltid ha en fallback att en produkt går att koppla mot en fristående server med ett öppet API. Jag misstänker det sitter ett 3G modem i boxen, även dessa bitar åldras rätt fort, så alla gamla moderna bilar lär ha ett dödsdatum när "modemet" dör pga basstationerna fasas ut, eller när servrarna läggs ned.

Konstigt nog funkar tex mitt gamla Nintendo Wii och PS3 "hyggligt" bra, men jag misstänker att de som kör spel som är starkt nätverksberoende inte längre kan köra allt. Vi kör typ mariokart, just dance, rayman och liknande "gamla" spel utan nätverksfunktion... Men allt som bygger på nätverk och server och inte ens går att starta utan det är ju mycket beroende av att företaget som släppt produkten överlever och vill supporta gamla system.

B
E eleson skrev:
Det känns som en konstig approach.
Det borde väl vara helt egalt om man löst det endera sättet. Inte så att det måste vara bättre än någon annan lösning.
Kanske uttryckte mig slarvigt, helt enkelt, har man en ny lösning för en vital funktion som inte uppfyller de standarder som gäller ska man förstås visa att den är lika säker som befintliga lösningar för denna funktion. Istället använder man sig av uttryck som att "we believe it provides the same safety level". Hade man varit säker på sin sak hade man hänvisat till de tester och prövningar man gjort.

P paralun skrev:
Jo men en självtestande lösning kanske inte står i standarden...
Så kan det vara. Men det borde stå att den ska testas med viss periodicitet. Men inget om hur.
Möjligen borde det stå att att man närsomhelst ska kunna trigga en test.
Om den triggas via knapp, vippa, nyckel eller remote har inte med saken att göra, och har en standard skrivit in 'hur' i stf 'vad' så är det illa.
Många om ...

Min första fråga kvarstår:
Finns det en test som de inte passerat?

E eleson skrev:
Så kan det vara. Men det borde stå att den ska testas med viss periodicitet. Men inget om hur.
Möjligen borde det stå att att man närsomhelst ska kunna trigga en test.
Om den triggas via knapp, vippa, nyckel eller remote har inte med saken att göra, och har en standard skrivit in 'hur' i stf 'vad' så är det illa.
Många om ...

Rapporten är länkad ett flertal gånger i tråden. Bara att läsa.

B bygges skrev:
Kanske uttryckte mig slarvigt, helt enkelt, har man en ny lösning för en vital funktion som inte uppfyller de standarder som gäller ska man förstås visa att den är lika säker som befintliga lösningar för denna funktion. Istället använder man sig av uttryck som att "we believe it provides the same safety level". Hade man varit säker på sin sak hade man hänvisat till de tester och prövningar man gjort.
Absolut. Om det inte löser problemet så räcker det inte att den är cool.
Samma gäller år andra hållet:
ESV ska kunna visa tester som enheten inte passerat. Och där räcker det inte med skrivbordstest, imho.

E eleson skrev:
Vet ej och sannolikt är de slutliga testprotokollen en sak mellan ESV och Easee.
Någonstans i tråden så figurerade testen men här får någon annan svara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.