E eleson skrev:
Finns det en test som de inte passerat?
, Bild av dokument från Elsäkerhetsverket med text på svenska och noter om produktbrister i säkerhetsstandarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Slänger man ett öga i rapporten och bortser från "teknikaliteter" som hur testknappen implementeras så fastnar jag på att relät har för kort brytavstånd (2.3mm mot 3mm i kravet för JFB) samt att reläna inte är mekaniskt sammankopplade (kan finnas anledningar till att detta behövs)

Gällande surge mot CP så menar Easee på att det inte är en berörbar del, vilket ESV tycker.

13th Marine 13th Marine skrev:
samt att reläna inte är mekaniskt sammankopplade (kan finnas anledningar till att detta behövs)
Är inte det för att samma relän används för att bestämma vilken fas den ska dra ström ifrån? I så fall blir det ju i praktiken omöjligt att använda samma relän för att bryta vid jordfel om standarden ska uppfyllas.
Men jag kanske har missförstått funktionen...

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J
Hur gick det för TS, valde han en Easee som andra laddbox? Eller har han iallafall en godkänd box nu? :crysmile:

• Haha
ARJU
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är inte det för att samma relän används för att bestämma vilken fas den ska dra ström ifrån? I så fall blir det ju i praktiken omöjligt att använda samma relän för att bryta vid jordfel om standarden ska uppfyllas.
Men jag kanske har missförstått funktionen...
Jag gissar på det, så skulle jag gjort om jag trott mig kunna följa standarden med det. (Hade jag läst standarden hade jag troligtvis inte implementerat det så utan diskussion med lämpliga organ)

D Dilato skrev:
,[bild]
Och redan första punkten "Produkten har inte någon jordfelsbrytare" säger mig att de öppnat den, inte hittat någon din-skena och sen nöjt dig med det. Den meningen i sig är skälet att jag kallar dom bakåtsträvare.

De kan ha en poäng med allt annat de skriver, men om utrustningen löser ut vid jordfel så har den väl jordfelsbrytare.
Det hade varit en helt anna sak om de skrivitat "Vid prov xxx så falerade produkten." men det står det inte.

Se längre ned "produkten innehåller heller inte ett verifierat DC-skydd"
dvs inte testat.

Så min fråga kvarstår, har ESV gjort annat än skrivbordtester?

• Gilla
  • Haha
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Jag är verkligen inte emot utveckling. Men det kan vara värdefullt att på ett seriöst sätt (testning etc) visa på fördelarna med dessa nya elektroniska JFB vs elektromekaniska. Här säger man bara att

"we believes it provides the same safety level" i sitt svar till ESV.
Eftersom kravet är att de skall sitta ihop mekaniskt så går det inte att lösa på annat sätt. Så länge standarden inte ändrats, så är det det som gäller.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
E eleson skrev:
Och redan första punkten "Produkten har inte någon jordfelsbrytare" säger mig att de öppnat den, inte hittat någon din-skena och sen nöjt dig med det. Den meningen i sig är skälet att jag kallar dom bakåtsträvare.

De kan ha en poäng med allt annat de skriver, men om utrustningen löser ut vid jordfel så har den väl jordfelsbrytare.
Det hade varit en helt anna sak om de skrivitat "Vid prov xxx så falerade produkten." men det står det inte.

dvs inte testat.

ESV har låtit tredje part testa, samt själva granskat Easees egna rapporter.

Som jag tolkar det så anser ESV att det Easee kallar JFB inte är det enligt standarden för JFB då den saknar vissa funktioner (testknapp osv) men kanske främst att den inte har rätt brytavstånd samt inte bryter alla poler samtidigt.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nissens
E eleson skrev:

dvs inte testat.

Du har uppenbarligen inte läst Esv’s beslut.
Där står flera brister i JFB bla är brytavståndet 2,3 mm enligt JFB tillverkarens uppgifter, kravet är 3 mm…
Man har inte mekanisk koppling mellan brytarna för faserna, vilket också är ett krav. Ovanpå det isolerar den inte för DC. JFB’n i sig är inte heller certifierad av TÜV, vilket den tydligen måste vara.
Tack vare bristerna säger Esv att man skall betrakta utrustningen som att den saknar JFB.

Det är bara att läsa innantill…

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Behöver köpa en laddare. Iom detta är väl easee stekt som alternativ.

hur är det med zaptec?

E eleson skrev:
Det känns som en konstig approach.
Det borde väl vara helt egalt om man löst det endera sättet. Inte så att det måste vara bättre än någon annan lösning.
Tror att problemet är att de har sagt att man följer en viss standard och nu visar det sig att man inte har följt denna (dessa?) standard. Det är inte förbjudet att introducera nyheter men då kan man inte säga att följer standard X när man inte gör det.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har uppenbarligen inte läst Esv’s beslut.
Där står flera brister i JFB bla är brytavståndet 2,3 mm enligt JFB tillverkarens uppgifter, kravet är 3 mm…
Man har inte mekanisk koppling mellan brytarna för faserna, vilket också är ett krav. Ovanpå det isolerar den inte för DC. JFB’n i sig är inte heller certifierad av TÜV, vilket den tydligen måste vara.
Tack vare bristerna säger Esv att man skall betrakta utrustningen som att den saknar JFB.

Det är bara att läsa innantill…
Du har ju inte heller läst. Du får göra ett nytt försök. Kolla också att du läser i motiveringen till säljstoppet och inte den ursprungliga anmärkningen det skiljer en del.

B berguv skrev:
Behöver köpa en laddare. Iom detta är väl easee stekt som alternativ.

hur är det med zaptec?
Zaptec har samma konstruktion av jordfelsavkänning, men i monteringsinstruktionen står det att man måste ha en föregående JFB. Och då är det ok. Kostar iofs extra. I övrigt har de inte undersökt den lika ingående om jag förstått rätt.

De tycks även ha missat den övergripande standarden som nämns av ESV.
Easee hade nog klarat sig bättre om de satt på en etikett som beskrev hur JFB funktionen testas., dvs automatiskt.

I en deklaration om överensstämmelse får de ju tydligt ange vilka krav som inte uppfylles eller vilka avsteg som görs. De måste väl ändå haft någon konsult som granskar detta?
Inom andra områden kan enskilda krav sakna relevans för produktens användning.

https://easee.com/se/wp-content/uploads/2021/02/EaseeChargingRobot_CE_declaration.pdf

EU-överensstämmelsedokument på svenska, listor över direktiv och standarder, del av webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
S
Bara en sån sak som att Easee deklarerar både radiodirektiv OCH EMC/LVD visar på att de är amatörer! Deklarerar man radiodirektiv så följer emc/lvd av detta och ska inte deklareras separat. Det lär man sig i grundkursen för ce märkning...

• Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.