Hej,
Jag har idag en Easee laddbox då vi har en plugin. Vi kommer förmodligen byta vår vår andra bil till en BEV så vi har en BEV och en plugin. I dagsläget har vi Easee och Greenely som elleverantör där vi kör smart laddning.
Spelar det någon roll om vi som andra laddbox tar Zaptec eller Easee? För och nackdelar?
MVH
Jag har idag en Easee laddbox då vi har en plugin. Vi kommer förmodligen byta vår vår andra bil till en BEV så vi har en BEV och en plugin. I dagsläget har vi Easee och Greenely som elleverantör där vi kör smart laddning.
Spelar det någon roll om vi som andra laddbox tar Zaptec eller Easee? För och nackdelar?
MVH
Hej! Eftersom du har en Easee idag så ska du ha en Easee till. Dom pratar med varandra och dessutom så kan du använda samma ”matar” kabel in från den första boxen och sen bara bygla från den in i den nya.
D DjKool skrev:Hej,
MVH
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Håller med om att samma är bra, men kompletterar med: behöver ni ens en andra box? En elbil behöver oftast inte laddas varje dag och det är ändå rätt mycket pengar som ska ut för bekvämligheten att alltid kunna ha båda bilarna ikopplade.
Jag skulle börja med bara en laddbox och testa hur det funkar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om man ser till huvudsäkring så ligger det någonting i det du säger, teoretiskt.... Man kommer ändå inte ladda båda bilarna samtidigt.Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att samma är bra, men kompletterar med: behöver ni ens en andra box? En elbil behöver oftast inte laddas varje dag och det är ändå rätt mycket pengar som ska ut för bekvämligheten att alltid kunna ha båda bilarna ikopplade.
Skogsägare
· 23 177 inlägg
Huvudsäkringen är inte något större problem om man har två kommunicerande laddare, då kan man sätta samma maxeffekt för båda som för en.
Kan då hybriden bara ladda på en fas så kan ju elbilen samtidigt ladda på en annan om de är förskjutna (får man koppla ihop laddarna så, eller måste faserna ligga lika?) och sen på alla tre när hybriden är färdigladdad, så visst finns det en laddmässig vinst att göra på dubbla laddare.
Frågan är väl mest om den teoretiska vinsten matchar ett faktiskt behov.
Kan då hybriden bara ladda på en fas så kan ju elbilen samtidigt ladda på en annan om de är förskjutna (får man koppla ihop laddarna så, eller måste faserna ligga lika?) och sen på alla tre när hybriden är färdigladdad, så visst finns det en laddmässig vinst att göra på dubbla laddare.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Eller 1 fas till fossilbilen med hjälpmotor och 2 faser till den riktiga bilen gjort så på några Garo och det funkar fint.Nötegårdsgubben skrev:
Huvudsäkringen är inte något större problem om man har två kommunicerande laddare, då kan man sätta samma maxeffekt för båda som för en.
Skogsägare
· 23 177 inlägg
Ok. Trodde det var ovanligt att bilar kunde ladda på just två faser, men det kanske det inte är.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Nja, det är 1 eller tre som gäller, men om du på en trefasare helt enkelt inte ansluter 1 fas blir ju resultatet att den laddar på 2 faser. Konstgjord tvåfasladdning kan man säga. Eftersom bilens laddare är 3 st 1 fas (sammanbyggda) så funkar det bra att göra så. Vore det en riktig trefasladdare så skulle det ju inte att gå att ladda från vanligt vägguttag, medelst snålkabeln.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Glömde att säga att vissa laddhybrider faktiskt är 2 fas, och där kan du ju minska till 1 fas vid behov. ( snålkabel, eller ingen 2 fas tillgänglig)E Elajomannen skrev:Nja, det är 1 eller tre som gäller, men om du på en trefasare helt enkelt inte ansluter 1 fas blir ju resultatet att den laddar på 2 faser. Konstgjord tvåfasladdning kan man säga. Eftersom bilens laddare är 3 st 1 fas (sammanbyggda) så funkar det bra att göra så. Vore det en riktig trefasladdare så skulle det ju inte att gå att ladda från vanligt vägguttag, medelst snålkabeln.
Du kan enkelt seriekoppla en ny Easee till din anläggning.D DjKool skrev:Hej,
MVH
Det jag sett av Zaptec här kan du få slippa.
Easee är helt enkelt bästa laddboxen.
Kanske läge att väcka liv i denna tråden igen. Easee har tydligen fuskat med sin laddbox och har fått riktigt stora problem med elsäkerhetsverket.
Eventuellt kommer de att bli tvingade att återkalla samtliga laddboxar…
Eventuellt kommer de att bli tvingade att återkalla samtliga laddboxar…
Hm, inte bra. För egen del spelar det nog ingen roll då jag har den installerad på egen säkring och bakom jordfelsbrytare.Nissens skrev:
Men, risken är nog stor att de sätter sig i konkurs om de skulle vara tvungna att återkalla alla laddboxar. Då försvinner möjligheten för mig att komplettera med fler och kanske även kringtjänster som lastbalansering.
Det är värre än så…H hapazard skrev:
Eftersom laddboxarna är beroende av Easees servrar(molnet) så lär alla deras laddboxar sluta fungera om Easee går i konkurs…
Vad gäller installationen så har jag också en jordfelsbrytare bakom, det känns extra bra nu.
Njäe. Går ner på någon fallback typ 8a om nätet bryts vill jag minnas.Nissens skrev:
Ok, men så fort de har strul med sina servrar så funkar ju inte laddboxen. Easee appen lär ju försvinna också.. och att gå ner från 16A till 8A funkar inte för mig, det dubblar laddtiden…H hapazard skrev:
Jag tänkte precis köpa en andra Easee, men det blir nog Zaptec istället.