Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Du har ju inte heller läst. Du får göra ett nytt försök. Kolla också att du läser i motiveringen till säljstoppet och inte den ursprungliga anmärkningen det skiljer en del.
Jodå, jag har läst. Exakt vad tror du var fel i det jag skrev?

Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Zaptec har samma konstruktion av jordfelsavkänning, men i monteringsinstruktionen står det att man måste ha en föregående JFB. Och då är det ok. Kostar iofs extra. I övrigt har de inte undersökt den lika ingående om jag förstått rätt.
Med skillnaden att Zaptec har inbyggt DC skydd och endast behöver extern typ A JFB.

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, ”alla relevanta krav” uppfylls med deras ”nya teknologi”, har de hävdat.

Åtgärda? Går det?
Det blir väl bli en utbyteskampanj vilket blir dyrt oavsett om den går att modifiera eller om de tillverkar nya.
Tja, de sågar Esv’s bedömning utan att kunna visa det på något sätt.
Självklart blir det dyrt…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä så tolkar jag det, och har "alltid" tolkat det.

Att jag sen i min tur kan begära något högre upp i kedjan är ju en annan femma, men slutkunden ska inte behöva vända sig till något mellansteg eller tillverkaren, kunden har sin affärsrelation med den som sålt prylen.

Och för mig så får jag hoppas att det finns någonstans högre upp i kedjan som någon är villig att ta smällen, annars blir det ju jag.

edit:
Då jag köpt dessa via Onninen så antar jag att de är de jag har att vända mig till.
Men jag är ganska säker på att Onninen just nu vill vila lite på hanen, och först vänta och se vad Easee eller generalagenten kommer göra.
Gäller ALEM09 för din beställning så står Onninen för dina kostnader och de tar det mot tillverkaren/dist som satt dem på marknaden.

Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag har läst. Exakt vad tror du var fel i det jag skrev?
Du skriver om JFB. Det är ju den saknas. Du skriver om JFB-tillverkaren, medan ESV hänvisar till spec för ett relä.

Men hallå, det är inte någon testknapp som är problemet.

Vanliga reläer är inte gjorda för att fylla någon säkerhetsfunktion. De är bara till för att styra strömmen.

Om man kortsluter mellan fas och jord i kontakten eller i bilen, vad händer? Klarar reläet att bryta eller svetsar skiten ihop?

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men hallå, det är inte någon testknapp som är problemet.

Vanliga reläer är inte gjorda för att fylla någon säkerhetsfunktion. De är bara till för att styra strömmen.

Om man kortsluter mellan fas och jord i kontakten eller i bilen, vad händer? Klarar reläet att bryta eller svetsar skiten ihop?
Du får ta det med ESV

J JohanLun skrev:
Min laddare är ju ännu inte 3 år. Undrar om vi i den situationen borde reklamera asap, för att inte hamna i att vi reklamerar EFTER 3 år...
Ansvaret för produkten gäller såvitt jag förstår i 10 år i detta fall (eller möjligtvis 3 år från igår)

Men nu är inte jag jurist men däremot intresserad att veta om jag har fel..

Nissens Nissens skrev:
Tja, de sågar Esv’s bedömning utan att kunna visa det på något sätt.
Självklart blir det dyrt…
Men vad skall de göra om de inte sågar ESVs bedömning.
Hade jag klantat mig så in i ****** så hade jag också nekat in i kaklet.... Och överklagat....
(eller kanske inte om det är risk för personskada)

Nissens
R Ring skrev:
Men vad skall de göra om de inte sågar ESVs bedömning.
Hade jag klantat mig så in i ****** så hade jag också nekat in i kaklet.... Och överklagat....
(eller kanske inte om det är risk för personskada)
Det går inte att vinna mot Esv’s slutsatser så vad de borde gjort med start sommaren 2021 var att ta fram en plan för att lösa problemen. Som det är nu har de inte ens bemödat sig med att uppdatera märkningen som var felaktig.
Att slåss mot Esv i detta fallet är direkt korkat faktiskt. Nästa slag blir sannolikt att resten av EU/EES hakar på… har de ingen åtgärdsplan då så är det definitivt helt kört.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Du skriver om JFB. Det är ju den saknas. Du skriver om JFB-tillverkaren, medan ESV hänvisar till spec för ett relä.
Det sitter relän i JFB…

S swirve skrev:
Bara en sån sak som att Easee deklarerar både radiodirektiv OCH EMC/LVD visar på att de är amatörer! Deklarerar man radiodirektiv så följer emc/lvd av detta och ska inte deklareras separat. Det lär man sig i grundkursen för ce märkning...
Ja det ser ju lite tokigt ut.. ;-) Men man ser detta förvånansvärt ofta på småbolag så det är ju ett vanligt fel. Däremot så är ju det mest ett administrativt misstag om man inte skär sig på pappret. Tillsynsmyndigheterna hade förmodligen bara sagt ajabaja om detta..
Nissens Nissens skrev:
Det går inte att vinna mot Esv’s slutsatser så vad de borde gjort med start sommaren 2021 var att ta fram en plan för att lösa problemen. Som det är nu har de inte ens bemödat sig med att uppdatera märkningen som var felaktig.
Att slåss mot Esv i detta fallet är direkt korkat faktiskt. Nästa slag blir sannolikt att resten av EU/EES hakar på… har de ingen åtgärdsplan då så är det definitivt helt kört.
Resten av EU/EES kommer att haka på i och med RAPEX. Men jag hade kämpat emot trots att det är riktigt korkat. Vilka alternativ finns just nu för Easee? Oavsett om de åtgärdar bristerna kommer ju varumärket att vara på samma nivå som Dollarstore..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det sitter relän i JFB…
Gör det? I en jordfelbrytare brukar det sitta en brytare, inte relän.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det sitter relän i JFB…
Nej det gör det inte.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.