108 154 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Ja? Varför vill du slippa en beprövad, OS-oberoende, självkonfigurerande tjänst som automatiskt hittar tjänster och resurser?Bjurran skrev:
Du anar inte hur mycket systemadminstratörer hatar denna tjänst. De brukar skylla på att de är en "säkerhetsrisk" eller att det "äter bandbredd" i och med att de blir fråntagna mycket av sitt klientarbete.
http://www.zeroconf.org/
Har frågat Loopia om detta men inte fått något vettigt svar, kanske någon här vet?
Jag har satt upp dynamisk DNS mot Loopia och min IP-adress dyker upp i DNS-editorns A-record hos dem. Så långt inga problem.
Jag har tidigare vidarebefordrat en domän till xxxx.homeserver.com/~hemsida, men nu skulle jag istället vilja använda den dynamiska adressen, dvs vidarbefordra www-subdomänen till <A-record>/~hemsida.
Finns det någon DNS-mekanism som tillåter detta? CNAME verkar inte fungera.:S
Jag har satt upp dynamisk DNS mot Loopia och min IP-adress dyker upp i DNS-editorns A-record hos dem. Så långt inga problem.
Jag har tidigare vidarebefordrat en domän till xxxx.homeserver.com/~hemsida, men nu skulle jag istället vilja använda den dynamiska adressen, dvs vidarbefordra www-subdomänen till <A-record>/~hemsida.
Tja, kanske för att den inte är OS-oberoende (den finns bara för Mac, Windows, Linux och iPhone, kör man andra OS så funkar den inte) och för att delar av källkoden inte är tillgänglig så att man kan verifiera att den är säker?
Eftersom den dessutom sänder ut information om hårdvara och installerad mjukvara så är det rimligt att klassa den som spyware. Att den dessutom krokar in sig i en massa andra processer gör den till en potentiell stabilitetsrisk.
Redigerat:
DNS cachas. Det tar tid för dina ändringar att slå igenom hos alla DNS-servrar. Vad har du för TTL (time to live) ? Default verka ofta vara 1-2 dygn. Försök ändra det till några sekunder. Det lika lång tid för den ändringen att slå igenom, så det kan ta några dagar innan det funkar som du vill.mycke_nu skrev:
/Hasse
Med risk för att ha missförstått din fråga... Har inte sysslat med det själv utan bara kikat lite på det vid nåt tillfälle, men är det inte så det är tänkt med detta exemplet?mycke_nu skrev:Har frågat Loopia om detta men inte fått något vettigt svar, kanske någon här vet?
Det här är en diskussion om Windows Home Server, och för mig har servern tuffat på stabilt sedan WHS släpptes kommersiellt, dvs. gissningsvis uppåt två år. Det är rätt mycket nördvarning att påstå att ett program inte är OS-oberoende om det finns till Mac, Win, linux och Iphone - och extra världsfrånvänt blir argumentet när det tas upp i en diskussion som enbart fokuserar på att använda det aktuella programmet på en Windowsmaskin.Troberg skrev:Tja, kanske för att den inte är OS-oberoende (den finns bara för Mac, Windows, Linux och iPhone, kör man andra OS så funkar den inte) och för att delar av källkoden inte är tillgänglig så att man kan verifiera att den är säker?
Eftersom den dessutom sänder ut information om hårdvara och installerad mjukvara så är det rimligt att klassa den som spyware. Att den dessutom krokar in sig i en massa andra processer gör den till en potentiell stabilitetsrisk.
Om man inte kan tänka sig att installera en programvara från apple för att man inte får del av källkoden och kan "kontrollera den", och för att man misstänker det kan vara spyware - då bör man nog inte ha sin dator ansluten till internet öht.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Angående ZeroConf/Bonjour
1. ZeroConf är helt och hållet Open Source
2. Varför vill kontrollera något som är självkonfigurerande? Som att jaga höns i en hönsgård.
3. Spyware? Glöm det.
1. ZeroConf är helt och hållet Open Source
2. Varför vill kontrollera något som är självkonfigurerande? Som att jaga höns i en hönsgård.
3. Spyware? Glöm det.
Tja, om man enbart har Windowsmaskiner så är det väl inget problem, men ofta så har man ju lite andra burkar stående. Dels finns ju andra Unix-varianter, tex är FreeNAS populär, vilken är baserad på BSD. QNX är rätt kul. OS/2 har fortfarande en del fans. Lägg till det allt stuff på nätet som inte är datorer, som spelkonsoller, mediauppspelare, NAS och liknande. Sådant stuff blir det mer och mer av, det blir vanligare och vanligare med tex nätverksanslutning i vitvaror och ljud/video-utrustning.
Min invändning var dock att den inte är OS-oberoende om den bara går på vissa OS. Ska den vara äkta OS-oberoende så ska den gå på alla, åtminstone de som uppfyller vissa krav (tex att de kan köra Java).
Tja, eller så kan man köra tex Linux, där det inte finns några hemligheter. Min poäng är att det är ett problem att de döljer koden, och det finns andra lösningar som inte har detta problem. Varför skaffa sig problem i onödan?
Sedan är ju inte direkt Apple kända för sin öppenhet. Jag menar, vilket krångel det är att köra vilka program man vill på sin iPhone, trots att man köpt den och äger den! Det är ett tag sedan jag låste upp min (en 2G, köpt cirka ett år innan de kom till Sverige), men då var det i alla fall en pest och man satt med hjärtat i halsgropen för att man var rädd för att bricka den. Det är en cool telefon, men bara om man låser upp den. Skulle jag köpa telefon idag skulle det blivit en Android, bara för att slippa inlåsningen.
För att man vill ha kontroll. Jag har ett ganska komplext nät, med failovers för att undvika single point of failure och sånt. Jag vill inte att något program ska mickla med det nätet, jag vill ha det under min kontroll. När maskiner försöker vara smarta så misslyckas det oftast.
Ett program som sänder ut information om hårdvara/mjukvara är spyware. Det kan vara välment, men det är ändå spyware, och är en säkerhetsrisk om någon skulle lyssna på det som sänds ut.
Det funkar inte om man synkar domänerna som i exemplet, utan man får göra en work-around med DDNS för topdomänen (mindoman.se) och sedan vidarebeforda www subdomänen till http://mindoman.se/~hemsida.Bjurran skrev:
Jag gillar dock inte denna lösning utan synkning då topdomänen pekar till inloggningssidan på min WHS maskin. Glömmer någon prefixet www. så hamnar vederbörande där istället för på den kommersiella sidan.
EDIT: En lösning skulle vara om man kunde få inloggningssidan att endast svara på https-anrop (vilket jag tycker borde vara fallet), men min maskin svarar även på http:
Redigerat:
Då jag just nu sitter med en ominstallation av min server efter att systemdisken gav upp har jag ett viktigt råd till er. Om ni installerat med en sata-disk som systemdisk, låt då bli att installera pata (IDE) efteråt som data-diskar. Eftersom whs alltid vill installera systemet på den första disken som hittas kan man inte göra en reinstall om man i efterhand lagt till diskar som får ett lägre nummer av kontrollern. Pata får oftast nummer 0 och 1 (och 2 och 3 om du har 2 pata-portar) vilket gör att du inte kan göra en reinstall sen. Om du redan har installerat systemet så är nog mitt råd att försöka koppla bort de diskarna innan du får ett haveri på systemdisken.
Själv får jag nu göra en manuell återskapning av all data.
Själv får jag nu göra en manuell återskapning av all data.
Jag missförstod ditt problem. Nu tror jag att jag förstår. DNS kan bara omvandla en domän till ett IP-nummer. Många DNS-leverentörer har dock implementerat diverse trick för att kunna "lura" webläsare till någon annan URL. Loopia har t.ex "vidarebefordra www-trafik", dyndns har "webhop". Jag vet inte vilka som klarar ditt problem.mycke_nu skrev:
Det mest generella sättet är nog att använda CNAME tillsammans med "name-based virtual host" i web-servern.
Här finns information om hur man gör med Apache:
http://httpd.apache.org/docs/1.3/vhosts/name-based.html
Jag vet inte om WHS klarar sådant. Funktionen finns dock i andra Microsoft-produkter.
/Hasse
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Bonjour micklar inte med nätet. Bonjour använder nätet med de givna förutsättningarna och misslyckas inte. Jämför det med UPnP förutom det där med misslyckandet.Troberg skrev:
Det arbetar bara på LAN och kommer inte förbi brandväggar eller routrar. Hårdkodat. Man måste specialkonfigga en DNS-server för att läsa information fråna andra nät. Har du problem med att information sprids på ditt LAN så får du leta på andra ställen?Troberg skrev:
Som sagt; Open Source. Allt är väl dokumenterat och än har ingen hittat säkerhetsproblem med det. Dessutom otroligt användbart och det är väl här skon klämmer. Windows-användare är inte vana vid enkla och användbara system.
Tack för tipset Hasse!b_hasse skrev:
WHS har såvitt jag förstår samma IIS som Server 2003, så det här borde funka även på WHS: http://forums.devshed.com/windows-help-34/iis-virtual-host-68789.html
Ska prova så snart jag får en stund över.
Funkade perfekt!
Ett lite hack i IIS (Internet Information Services) under huven på WHS maskinen i enlighet med b_hasses förslag gjorde susen. d^_^b
Satte upp en ny virtuell webserver med lämpliga Host Header Values och saken var klar efter lite trial and terror. Bra mycket vassare att jobba på den nivån än via Whiist-modulen, när man väl klurat ut hur det funkar.
Tack igen Hasse!
Ett lite hack i IIS (Internet Information Services) under huven på WHS maskinen i enlighet med b_hasses förslag gjorde susen. d^_^b
Satte upp en ny virtuell webserver med lämpliga Host Header Values och saken var klar efter lite trial and terror. Bra mycket vassare att jobba på den nivån än via Whiist-modulen, när man väl klurat ut hur det funkar.
Tack igen Hasse!