MathiasS skrev:
Räcker 450W garanterat när man drar igång 5 diskar vid uppstart?
En WHS går aldrig ner :D

Allvarligt talat tror jag inte det är något problem, diskarna drar ju bara 6 W vid normal drift.

En sak till som jag tror troberg berörde är att det är bra om BIOSet tillåter bootning från en extern USB CD. Det är onödigt att ha en CD-drive i systemet eftersom den endast behövs för installation av operativsystemet.

För övrigt kommer jag nog att bygga ett praktiskt taget indentiskt system själv som ersättningen för min nuvarande ålderstigna hårdvara.

Troberg, vad gör dina 20 servrar och vad har du tre filservrar med 15 disk i varje till förutom att göra ditt elbolag lite rikare?
* 4 filservrar med 20 TB filmer, TV-serier, mina foton och mina program
* Databasserver med några databaser
* Webserver, med reservmaskiner
* Mediaspelare (4 st)
* Speldator
* Huvuddatorn jag sitter vid
* Några tankmaskiner
* Några maskiner för att lägga tunga jobb på
* Några laptops brukar alltid stå igång någonstans
* Mailserver (för tillfället död)
* Ett par testmaskiner

Jag har säkert glömt någon maskin, men det är de flesta. Rätt så ordinär maskinpark, med andra ord.

Troberg, Din uppfattning om disktillverkare verkar vara motsatt till min. Jag har haft desto fler bekymmer med Maxtor och Seagate.
Jag vet inte vad som gör WD så kassa, men för mig så har jag för närvarande cirka 80% havererade WD, medan av andra fabrikat så har bara två diskar dött, och de var köpta samtidigt och dog efter bara ett par dagar, så antagligen hade de blivit misshandlade i transporten. Kanske WD inte pallar Borlänges spikiga el?

Har deras nyare diskar fortfarande extrema drifttemperaturer? Den Maxtor som dog för mig nu hade en normal temp på runt 45-55 C trots rejält med kylning.
Mina är under 40 grader, men då köper jag 5400-varvarna för att de ska gå svalare och jag har gott om fläktar.

Räcker 450W garanterat när man drar igång 5 diskar vid uppstart?
Det är lugnt, jag har kört 20 diskar (10 diskar monterade ordentligt, en i botten av lådan, en i taket och åtta på utsidan) på ett 400W agg. Dessutom satt det fem fläktar i den. Ett tag körde jag till och med på ett 300W agg när det andra var trasigt, och det gick också, även om den ibland låste sig precis i starten så att man fick trycka reset.

Snacka om elvärme! Du har gjort det jag länge funderat på, skaffa 20 datorer på firman och värma huset gratis! d^_^b Well, avdragsgillt, i alla fall.

MathiasS, beställ inte än!
Green-diskarna kan krångla och bör undvikas!
Dessa har en inbyggd spin-down för att spara ström, och denna får ofta whs att balla ur. Jag kör själv en 1 TB green och den fungerar, men många varnar för att diskar ramlat ur poolen.

Ok, då tar vi bort dessa diskar. Vilka stora diskar i samma prisklass ska användas istället?

Beställa ska jag inte göra ännu, måste suga på detta ett tag. Funderar tex på om man inte skulle ha ett kort med Atom 330 cpu på istället. Borde vara lite strömsnålare. Men jag tror att det blir en dyrare lösning sett till initial investering för då måste man ha ett extra kontrollerkort också.

När det gäller diskar behöver man ju som vanligt fundera på vad man ska använda systemet till. Hur mycket hastighet räknar du med att du behöver få ut? Själv kör jag inte HD över mitt nät då min tv inte är hd, och därför klarar jag mig lätt med ett 100 Mbps LAN. Därför spelar inte hårddiskhastigheten så stor roll. Tror du däremot att du är i behov av att komma upp emot Gbit-hastigheten ska jag dels tala om att vissa huvudkomponenter i whs är för dåligt programmerade så de kommer begränsa dig, och således spelar det inte så stor roll vilka diskar du väljer.
Även om Troberg troligtvis kommer att drömma mardrömmar efter att ha läst detta så är ändå WDC i blue eller black serien väldigt populära för whs och verkar fungera bra. Dock stiger priset rejält då om du ska köpa det i sverige och vill ha diskar på 1,5 TB eller större.
Vad du än väljer, se till att kolla specen på diskarna innan du beställer något. Eftersom whs är baserad på win 2k3 behöver du se till att disken jobbar med 512 bytes/sektor.

Om jag inte minns fel så har de som har problem med WDC i WHs antingen kört någon form av flexraid? se till att välja eads varianten, ears fungerar än så länge dåligt i server 2003. Samsung Ecogreen är ett alternativ. Fujitsu 2205 som flera hundra från swec och minhembio köpte för 2990 hade WDC 1tb som standard.

Om du inte tänker underklocka så är det kanske ide på att välja en AMD 240e. Jag skulle också ta ett klenare 80+ nätagg. Jag kör sju diskar i min WHS just nu med ett strömhungrigt nforce 4 och en AMD be2350. Utan fungerande C&Q ligger förbrukiningen på ca 140w.

Hastighet: Något mer krävande än att kunna läsa hd-film från disk för uppspelning i dator eller mediaspelare är inte aktuellt. Det handlar mao om max 40 Mbps vilket ju inte borde vara ett problem - oftast är det ju mindre än så också. Det funkar ju idag från en vanlig PC utan extra trolleri. Trådbundet nät i huset går i gigabitfart idag

Snabbare disklösningar antar jag direkt handlar om kontrollerkort och andra disklösningar och det känns dyrt.

Vad gäller diskpris så tycker jag att 1000sek per stor disk är max just idag - annars får man göra avkall på prestanda istället.

CPU: OK, 240e har en lägre tdp än en vanlig 240? Kostar ett par hundra till men det kanske är vettigt.

Nätdel: Corsair har ett 400W som är ett 80+ för knappa 500ingen. Det blir nog bra då.

Ska uppdatera listan under dagen.

MathiasS skrev:
Hastighet: Något mer krävande än att kunna läsa hd-film från disk för uppspelning i dator eller mediaspelare är inte aktuellt. Det handlar mao om max 40 Mbps vilket ju inte borde vara ett problem - oftast är det ju mindre än så också. Det funkar ju idag från en vanlig PC utan extra trolleri. Trådbundet nät i huset går i gigabitfart idag

Snabbare disklösningar antar jag direkt handlar om kontrollerkort och andra disklösningar och det känns dyrt.

Vad gäller diskpris så tycker jag att 1000sek per stor disk är max just idag - annars får man göra avkall på prestanda istället.

CPU: OK, 240e har en lägre tdp än en vanlig 240? Kostar ett par hundra till men det kanske är vettigt.

Nätdel: Corsair har ett 400W som är ett 80+ för knappa 500ingen. Det blir nog bra då.

Ska uppdatera listan under dagen.
I din lista har du EARS-diskarna, byt till EADS varianten, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=407409 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=408338 så är du hemma.

När det gäller moderkort så får du göra din hemläxa så att du hittar ett kort som har stöd för 2003 när det gäller drivrutiner. Det är bara att googla eller kolla på t.ex. wegotserved. Skulle jag bygga om idag så skulle jag satsa på ett kort med äkta ECC stöd då det är bra att ha i en filserver, det är dock inte helt enkelt att hitta ett konsumentkort som stödjer det i BIOS (finns bara för AMD, då Intel reserverar ECC-stöd till sina workstation och server moderkort för Xeon). Så länge som du planerar att köra WHS så klarar du dig på två minnesplatser då 4GB är max.

När det gäller chassi så skulle jag satsat på ett Chieftec Mesh Midi, http://www.dustinhome.se/pd_5010085452.aspx eller ett R2 från Fractal Design http://www.dustinhome.se/pd_5010333581.aspx de kostar strax under 800 kr. Har du ett rack eller har planer på att skaffa så skulle jag istället ha satsat på http://www.dustinhome.se/pd_5010051703.aspx De lådorna rymmer 10 (med en 4 in 3 släde) respektive 8 HD och har goda möjligheter till HD-kylning. Jag har själv den större varianten av Chieftec chassiet, men fortfarande bara plats för 10 diskar. R2 är lättare att få tyst på än Chieftec-diton då mycket följer med vid leverans.
i det chassiet får du in 8 diskar.

Lycka till och ha det roligt med din WHS!

Ett sånt R2-chassi som fredl länkar till är det jag byggt min server i. Gillas starkt! (Likaså gillas att dustinhome lyckas frakta ett 15 kg chassi för endast 59 kr)

Ett tips, nästa version av whs ser ut att enbart komma i 64-bitars så det kan vara värt att kolla upp att det går hitta 64-bitars drivrutiner till samtliga delar. Finns det inte nu så kommer det troligtvis inte senare heller.
Visserligen ser det inte ut som att whs2 (aka Vail) kommer innan tidigast 2011, men man vet aldrig. Ms vill inte släppa något datum.

Snacka om elvärme! Du har gjort det jag länge funderat på, skaffa 20 datorer på firman och värma huset gratis!
Nja, på sommaren måste jag kyla serverrummet, annars kokar diskarna.

Bjurran skrev:
Visserligen ser det inte ut som att whs2 (aka Vail) kommer innan tidigast 2011, men man vet aldrig. Ms vill inte släppa något datum.
Aha.. det ändrar ju planerna för en ny server totalt. Bättre då att vänta tills WHS2 kommer ut innan man byter hårdvara.

För min del är detta helt suveränt. Att kunna sitta på andra sidan jordklotet och ha mina filer lika åtkomliga som om jag varit hemma på Gotland.

• WHS.gif
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.