108 156 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Om du gör en ny installation och har en IDE som systemdisk så kan det fungera eftersom du då får en IDE som din disk 0. Men, att återanvända en gammal disk som systemdisk har jag lärt mig nu att undvika. Köp en ny som du kan lita på, det är värt de pengarna.mycke_nu skrev:
Ett alternativ kan givetvis vara om du kan få in ett kontrollerkort som gör att din disk får ett högre nummer, men är inte så insatt i den biten själv.
Hur som helst, en ny sata kan troligtvis skyffla data betydligt snabbare än dina äldre IDE så det kan vara värt att ha i åtanke.
Är det någon av er som kör med TVersity Media Server på WHS? Isf, fungerar det bra? Enligt vad man läser ska den ju uppenbarligen vara helt underbar med sin stora fördel mot konkurrenterna: Transcoding! Och de flesta kända format, även lossless till WAV när det gäller ljud.
Har funderingar på att lägga in det själv men vill gärna höra vad ni tycker om ni huinnit testa det...
Har funderingar på att lägga in det själv men vill gärna höra vad ni tycker om ni huinnit testa det...
För er som har facebook borde denna länk fungera. Har man pengar till övers så kan man väl bygga en sån leksak...
En liten fundering, är det någon av er som mätt hur mycket ström eran whs drar? pluggade precis in en mätare till min och under uppstart toppade den 109 W. när alla 4 diskar är igång men inget jobbar mot den ligger den mellan 60-70 W. Känns ganska ok. Snart blir det lite bättre diskar i den som både har bättre prestanda och lagringskapacitet men samtidigt betydligt energisnålare än 2 av de gamla 400 GB IDE som sitter där nu...
med tanke på att inget effektslukande grafikkort behövs och jag kör både integrerat NIC och SATA-controller borde inte förbrukningen vara vidare värst hög. Synd att min mätare inte har möjligheten att visa vad minimum varit. Den loggar bara maxvärdet samt visar aktuellt värde...
WHS 2 kallas även WHS Vail och det stämmer att en tidig build (7360 för att vara exakt) av den har läckt ut i början av året, men jag tror inte jag får lägga ut tpb-länkar här.
Hur som helst rapporteras den innehålla en hel del buggar, och dessutom finns inte någon fungerande connector så den verkar ganska meningslös. Lite info som verkar finnas iaf, 64 bit, bygger på win 2k8, kräver 120 GB SYS etc.
Inga diskussioner om detta uppskattas i de officiella whs-forumen och alla MVPs där har blivit tillsagda att inte kommentera det alls, mycket eftersom det är en riktigt tidig build och mycket kommer ändras.
Hur som helst rapporteras den innehålla en hel del buggar, och dessutom finns inte någon fungerande connector så den verkar ganska meningslös. Lite info som verkar finnas iaf, 64 bit, bygger på win 2k8, kräver 120 GB SYS etc.
Inga diskussioner om detta uppskattas i de officiella whs-forumen och alla MVPs där har blivit tillsagda att inte kommentera det alls, mycket eftersom det är en riktigt tidig build och mycket kommer ändras.