Troberg och andra som intresserar sig för själva datalagringen och filsystem kaske är intresserade av en beskrivning över det nya system som ligger i Vail: [länk]
Fortfarande för vekt.

* Buggade NTFS i botten (prova att ha många filer i en katalog i NTFS, och det börjar uppföra sig oförutsägbart, listar bara vissa av filerna osv, inte vackert att se)
* Klarar bara att en disk dör. Diskar dör ofta i grupper.
* Verkar bara duplicera data, dvs mycket overhead.
* Verkar inte kunna ha distribuerade filsystem, dvs max volymstorlek begränsas av hur många diskar man kan trycka i en maskin.
* Verkar vara svår att läsa från andra OS, tex om servern dör och man vill tanka över data till en annan disk i en annan maskin.

ZFS eller BtrFS är fortfarande att föredra, för att inte tala om mitt FreeSBI när jag får det klart.

Att NTFS inte kan ha många filer i en katalog vill jag gärna ha en faktagrund för. Vad menar du med många filer? Jag utgår från att du är långt över 10000 då för det funkar utmärkt i alla fall

Att NTFS inte kan ha många filer i en katalog vill jag gärna ha en faktagrund för. Vad menar du med många filer? Jag utgår från att du är långt över 10000 då för det funkar utmärkt i alla fall
Jag vet inte exakt var gränsen går, jag upptäckte det vid ungefär 600 000 filer. Skitskumma fel, när man listade filer (oavsett om man gjorde det i kommandoskalet, i något program, i CygWin eller i ett eget program) så fick man inte med alla filerna. När man började flytta ut filer så började de som inte syntes tidigare att dyka upp igen. När jag flyttade över allt till ReiserFS (vilket tyvärr inte verkar vara en framtidssäker lösning just nu, såvida man inte får ha dator i fängelset) på en Linux-filserver så funkade det klockrent, så jag är rätt säker på att det inte var Windows i sig som inte gillade många filer.

...och ja, jag vet att 600 000 filer (egentligen närmare 3 000 000 i slutänden) inte är typiskt, men i just det här fallet så råkade det av olika anledningar vara nödvändigt. Jag hade ett program som spottade ur sig filer, och jag hade inte tillgång till koden så jag kunde inte styra om hur det lade ut filerna på ett vettigt sätt. Namngivningen av filerna var dessutom inte strukturerad, så jag kunde inte skripta ut schemalagda jobb för att fördela dem på flera kataloger, så det var bara att tuta och köra.

Hmm fick för mig att installera WHS Vail igår och kan bara säga att rent funktionsmässigt så verkar allt fungera bra....lite seg dock...iallfall enligt mitt tycke.

Tyvärr kan jag inte jämnföra med WHS 1 då jag aldrig testat denna.

Men gillar att Windows 2008 ligger i botten :-)

Troberg:

När du säger att WHS är "för vekt", har du då förstått att det är en serverprogramvara som är avsedd primärt för hemanvändare och som t.ex. ska lagra familjefoton, mp3-samlingen och lite annat?

Din kravspec framstår ju vara att lite mer... hm... industriella ändamål?!

Tog lite screenshoots på det hela....

Hittade en stor nackdel....om man vill lägga till en disk med aktiv data på så måste den formateras innan den används som server storage...Det gillar jag inte...har många TB data som måste flyttas då....

Tänkte ge mig på att installera whs 1 ikväll och se skillnader....tycker att Vailen är VÄLDIGT seg när man lagt på lite bilder,musik etc...

tmb_img_71.jpg
tmb_img_72.jpg
tmb_img_73.jpg
tmb_img_74.jpg

Nej visst. Du kan inte lägga till en disk med data på i poolen. Du får köpa en ny. Det är dock en del i konceptet med datahantering i disk-pool som jag tror är svårt att komma förbi.

mandg, kom ihåg att vail bara är en tidig testversion. Du kan inte lita på att det fungerar fullt ut, så lägg inget ovärderligt där om du inte har backup.

Ska se om jag kan sparka liv i någon gammal brödrost och köra igång vail på den. Mest för att jag är riktigt nyfiken på hur mediahanteringen fungerar med transcoding och streaming även över nätet. Trevliga funktioner för oss mediaälskare... =)

Whs1 har jag kört ett tag nu och har precis beslutat mig för att träna upp mina programmeringskunskaper igen. Får lära mig en ny dialekt först bara då jag inte pysslat med C# förut. Något add-in ni saknat?

En liten add-in som tar hand om pysslet att sätta upp printning via internet vore trevligt.

http://www.myhomeserver.com/?page_id=33

Trodde aldrig att jag skulle ha behov av att skriva ut på skrivaren hemma via internet, men det är faktiskt ett väldigt praktiskt sätt att skicka hem dokument till mindre datorvana familjemedlemmar. Eller till sig själv, för den delen.

Bjurran skrev:
Något add-in ni saknat?
Det här:

http://forums.mediacentermaster.com...8232b81fbc2d674c8b41dbcf1f608e6d&p=4018#p4018

Vore drömmen.

Media Center Master är en mkt bra app som övervakar och hämtar metadata om filmer och serier från imdb och tvdb och en hoper andra ställen. Används med fördel ihop med Windows Media Browser om man kör Windows HTPC-koncept.

Men jag förstår ju att man inte kan gå in och knäcka ihop detta till det här programmet hur som helst. Men bra vore det.

mycke_nu skrev:
En liten add-in som tar hand om pysslet att sätta upp printning via internet vore trevligt.
Har inte hunnit ställa in det själv här än, så det kan vara värt att fundera på. Men isf blir det nog en lite större app där man även kan kontrollera skrivarinställningar osv via inställningarna i konsollen, då det känns lite meningslöst att göra en app för en inställning man gör en gång och sen är det klart...
Kanske kombinera med en pdf-converter som automatiskt sparar filerna i användarens mapp...
Får fundera lite på om det är möjligt, men får börja med att få igång programmeringstänket igen först. Det var ju några år sedan jag programmerade senast...

mycke_nu: Då jag egentligen inte tycker om att skriva ut saker på papper utan försöker få över folk till att använda pdf så långt det går vill jag tipsa om att PDFCreator ska fungera klockrent på whs enligt vad som sägs på andra forum. (Har dock inte hunnit testa själv än)
Den ska tydligen fungera bra även i Terminal Service och andra servermiljöer, så för dig att skriva ut via nätet till den borde nog inte vara något bekymmer heller. Ska vara möjlig att konfa så att den sparar både i användarens mapp samt sorterat med t.ex. datum om sånt är intressant.
Google hittar en del artiklar om att köra det på whs.

Det låter smidigt! Jag har fått problem med Acrobat som bara tillåter installation på tre maskiner under en licens. En delad PDF-printer på servern skulle vara en bra lösning.

Rapportera gärna om det funkar med användarmapparna! WHS-burken är lite nedprioriterad för ögonblicket då vi rivit ut både kök och bad..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.