Tack för tipset, har dock hämtat filerna jag behöver redan och det gick bra!

M
Johan Gunverth skrev:
Här är en gammal artikel om varför RAID5/6 inte fungerar utan extraskydd som scrub.

[länk]
Mjae, så illa är det faktiskt inte så artikeln skriver!

Det är dåliga RAID-system som låter hela arrayen gå ner pga ett hw fel på vissa sektorer.

Men, det går att lösa på smidigare sett. tex RAID 1+0, dvs spegla diskar parvis, som du sen sätter i RAID 0. Det innebär att om du har en paj disk, kommer du inte förlora någon prestanda alls. Bara att byta disken och låta den RAID0-dubletten synka. I "optimala" fall kan hälften av diskarna, dvs 1 disk i varje speglad enhet, pajja utan att du tappar data eller prestanda.

Det viktiga ovan är att du speglar parvis, sen slår ihop utrymmet med RAID 0 (om du behöver hög sekventiell läs-/skrivhastighet).

Micke64 skrev:
Mjae, så illa är det faktiskt inte så artikeln skriver!

Det är dåliga RAID-system som låter hela arrayen gå ner pga ett hw fel på vissa sektorer.

Men, det går att lösa på smidigare sett. tex RAID 1+0, dvs spegla diskar parvis, som du sen sätter i RAID 0. Det innebär att om du har en paj disk, kommer du inte förlora någon prestanda alls. Bara att byta disken och låta den RAID0-dubletten synka. I "optimala" fall kan hälften av diskarna, dvs 1 disk i varje speglad enhet, pajja utan att du tappar data eller prestanda.

Det viktiga ovan är att du speglar parvis, sen slår ihop utrymmet med RAID 0 (om du behöver hög sekventiell läs-/skrivhastighet).
Det är tyvärr så illa. Har inget med bra eller dåliga system att göra. Det är ren matematik; om diskarna tappar synk p.g.a. ett dåligt block under "intermittent mode" finns det så att säga...ingen paritet. Det är därför (det bra) systemet kör bitfeldiagnos (scrub) kontinuerligt medan RAID-setet har paritet. Då kan man flytta dåliga block när paritet finns kvar.

...eller så kör man ZFS! :D

M
:) ZFS känns lite för nytt för mig, men helt klart intressant!

Själv kör jag med LVM med RAID 1 och JBOD och ext4 lite blandat. ZFS är nån form av ett allt-i-1 alternativ. LVM är välbeprövat och lätt att återskapa. Framförallt kan jag det :o

Micke64 skrev:
...

dd if=/dev/hda of=/mnt/disk/trasig_disk.bin

...
Kan vara bra att lägga till "bs=<blockstorlek> så att man slipper vänta tills nästa år. :D
dd if=/dev/hda of=/mnt/disk/trasig_disk.bin bs=4096 (eller "bs=16M" för tuffingar)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix)

Annars är ddresque en höjdare. Många kommersiella (och dyra) lösningar använder denna.

Nästa steg här är att fixa ordning en automatiskt backup av WHS-burken. Idag gör jag det manuellt och bär denna kopia offsite. Tänkte nu förädla detta lite och göra detta automatiskt.

WHS1 kan väl själv ta backup till enheter på nätverket, men man kan ju använda robocopy, synctoy eller Win backup på en annan PC.....? Hur gör ni?

Jag kommer sätta en 3TB disk i en annan Windows 7 PC som står i ett hus 50m bort. Det räcker förnärvarande för en full backup.

Hmm, brukar köra "conv=sync,noerror" som ytterligare parametrar till dd om jag måste dumpa murken disk. Blir vanligtvis ännu svårare att köra någon form av consistency check på diskkopian om man hoppat över trasiga delar av disken i stället för att padda dem med nollor. Fast det är ju lite av en parantes när ddrescue finns. Ett synnerligen enkelt men kompetent verktyg. Glöm inte att om möjligt att köra med loggfil. Då kan man återuppta utläsning av data från sunkiga delar av disken vid ett senare tillfälle.

Jag har två WHS-burkar och väldigt gott om diskutrymme.

Sådant som är mission critical för oss (bokföring, hemsidor, etc) backas upp mot molnet varje dag för att gardera mot totalförlust i händelse av brand eller liknande. Jag har 10 GB utrymme för detta.

Resten, dvs vanliga användarfiler, bilder mm, backas upp korsvis mellan maskinerna. Jag använder Cobian och kör en full ständig backup varje månad och sedan differentiellt varje natt. Emellanåt tar jag en fullständig kopia för lagring off site.

I praktiken har jag alltså sex kopior av det mesta. Spegling via DE på den lokala maskinen, samma av backupen på en andra, molnlagring av det kritiska och en något oregelbunden lagring av allt på backupdiskar off site.

Cobian verkar bra. Har laddat ner och testat lite. Kör du det installerat på direkt på WHS burkarna då eller via nånting annat? Jag antar att en installation mot c: på en whs är ok.

Har dock insett att jag har ett litet nätproblem här hemma - kommer inte åt det subnätet där backupen är tänkt att landa så den TP-link trådlösa router jag har ska få lite firmware från dd-wrt och då tror jag det löser sig (verkar inte gå att köra routern som repeater eller brygga nu och wan och lan får inte ligga på samma subnät....)

Ja, jag har kört Cobian direkt på WHS c: i flera år och det fungerar klockrent.

Notera att man kan sätta upp notifiering via email under Tools>Options så man får veta om något går snett eller om diskutrymmet tar slut.

ok.

Ja, jag såg att det fanns många möjligheter för logg och notifiering - verkar vara ett riktigt seriöst freeware.

Jag har sedan länge ett ex av Server 2008 R2 liggandes och funderar på att kasta ut WHS1 från en av mina burkar. Jag har provkört R2 en smula i VirtualBox på en Mac med SSD och det går som ett spjut.

Maskinen är tänkt att vara fil- (ej media) och webserver och dessutom vara värd för en instans av Windows XP i VirtualBox så jag kan köra bokföringssystemet vilket inte går att installera under R2.

Maskinen en HP Proliant Microserver 40L, och jag har en sprillans 250 GB SSD liggandes som blev över från ett annat projekt.

Tanken är då att stoppa in SSDn som systemdisk och två st 2TB diskar.

Första frågan som uppenbarar sig gäller RAID. Går det normalt att konfigurera enbart vissa (de mekaniska) diskar i RAID(1)?

Finns det några nackdelar med mina planer? Mina kunskaper om R2 är farligt nära noll. :)

M
Det går utmärkt att köra SSD i RAID också. Är förmodligen värt det om du har känslig data och backuperna körs sällan.

mycke_nu skrev:
Första frågan som uppenbarar sig gäller RAID. Går det normalt att konfigurera enbart vissa (de mekaniska) diskar i RAID(1)?
Yes, det går utmärkt. Gjorde det själv häromveckan på en testserver på jobbet.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Ett rejält sidospår, men kör någon av er win8 än? Om jag förstått allt rätt ska win8 hantera duplicering, en gigantisk lagringspool jämförbart med vad vi är vana med från whs1, och allt detta utan att behöva bråka med DE eller Raid. Ser en hel del fördelar om man får allt att fungera. Bara en sån sak som att få bort hastighetsbegränsningen från DE eller att kunna utnyttja alla energisparfunktioner som det är tänkt låter helt ok för mig. Kanske dags att lämna whs nästa gång det är dags att installera om...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.