108 156 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Min NAS vägrade starta efter ett strömavbrott. Integritetskollen som den kör vid start kom bara 8% på en vecka(!). Det löste sig genom att jag tog ur diskarna en i taget (strömlöst) och satte de skrivskyddade i en annan dator för kontroll. Den andra disken jag kollade fick kontroll-datorn att frysa totalt i boot-sekvensen. Kontentan: Det finns nog inget vattentätt system. Ett enkelt strömavbrott kan förstöra en disk såpass att den slår ut hela systemet.MathiasS skrev:
Min lösning är numera att alltid ha en extra disk tillgänglig. När det strular så rycker jag ut den krånglande disken och stoppar i en ny.MathiasS skrev:Tack för tipset! Ja, jag såg att det fanns "red" diskar för någon hundring extra, tänkte väl skaffa en sådan.
Det bestående intrycket av denna övning är dock att det primära lagringssystemet måste fungera även när en disk är trasig, i den meningen att det inte är ok att systemet är otillgängligt bara för att en disk trilskas. Att temporärt ha data otillgänglig är inte ett problem, men att inte kunna arbeta med systemet för att fixa problemet är inte ok. Känns som att det är dags att skissa på hemmaserver 2.0. Med fiber på g under året duger det inte heller med bara 4 slottar för diskar...
Sedan måste jag säga att fibern har haft motsatt effekt här. Det var evigheter sedan jag laddade ner film eller musik. Nu är det streamat från Radioplay och Netflix som gäller, medan mediaservern mest står på tomgång.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
WD har 3 års garanti (RE har 5 år) om man köpt dem via svensk ÅF som i sin tur köpt dem av svensk GA, i mitt fall Gandalf. Garantibytet är komplicerat i nivå med:
- Hej, jag har en trasig disk som har garanti kvar.
- OK, vi skickar en ny.
Merparten nätbutiker/elektronikvaruhus säljer via spotmarknad och partihandel som har 0/nada/ingen tillverkargaranti. ÅF står för hela rasket/risken och väljer själv "garantitid". Har inget med WD att göra.

- OK, vi skickar en ny.
Merparten nätbutiker/elektronikvaruhus säljer via spotmarknad och partihandel som har 0/nada/ingen tillverkargaranti. ÅF står för hela rasket/risken och väljer själv "garantitid". Har inget med WD att göra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
http://support.wdc.com/warranty/policy.aspJohan Gunverth skrev:WD har 3 års garanti (RE har 5 år) om man köpt dem via svensk ÅF som i sin tur köpt dem av svensk GA, i mitt fall Gandalf. Garantibytet är komplicerat i nivå med:
- OK, vi skickar en ny.
![]()
Mina diskar var inköpta i USA, och då var det Tyskland som gällde för utbyte.
Dessa diskar är inköpt på dustin home. Oklart då vilka regler som gäller.Johan Gunverth skrev:WD har 3 års garanti (RE har 5 år) om man köpt dem via svensk ÅF som i sin tur köpt dem av svensk GA, i mitt fall Gandalf. Garantibytet är komplicerat i nivå med:
- OK, vi skickar en ny.
![]()
Lite samma här, fast jag har inte ens fått fiber än. Sedan Netflix. HBO, Spotify så har jag helt stängt av hemma servrarna. Behöver jag serverkraft (byggsystem, web, styrning av huset, ...) hyr jag det av Amazon. Alla hemmavideor och bilder ligger också utanför hemmet med backup hos Amazon (S3 och Glacier)mycke_nu skrev:
Enligt deras hemsida så skall WD reklameras till Dustin själva. http://www.dustinhome.se/page/3457/kontaktcenter/MathiasS skrev:
Enligt WDs hemsida så kan man claima diskarna direkt hos dom utan att gå via ÅF. WD-red har ju 3-års garanti så det borde vara OK att köpa den var som helst.MathiasS skrev:
Du kan ju även kolla deras disktrackingsida https://westerndigital.secure.force.com/WarrantyCheck?lang=en om du kan claima den nuvarande direkt hos dom. Den kan ju vara bra att ha för annat än i en server.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757762MathiasS skrev: