Ramlade just på den här notisen från förra året att Microsoft har lagt ner vidare utveckling av WHS.

Istället satsar man på Windows Server 2012 Essentials vilken egentligen är en ersättare för Small Business Server, och prissatt därefter ($500).

Jag har laddat ner ett utvärderingsex, men för hemmabruk får man nog se sig om efter någon annan lösning när WHS2011 blir omodern.

Precis, priset är inte acceptabelt för hemmabruk så det förslaget har avvisats av många. Därför har många kikat på windows 8 istället eftersom den kan ersätta DE. Tyvärr hade jag inte en tanke på att köpa licens för win8 när de hade uppgraderingserbjudande för någon hundring för ett tag sedan (säg gärna till om en sådan finns kvar för jag har inte sett det självt)

Utvärderingsex av Win 8 Enterprise kan laddas ner från TechNet Evaluation Center, det krävs inget abonnemang på TechNet, endast ett MS Live konto.

mycke_nu skrev:
Istället satsar man på Windows Server 2012 Essentials vilken egentligen är en ersättare för Small Business Server, och prissatt därefter ($500).

Jag har laddat ner ett utvärderingsex, men för hemmabruk får man nog se sig om efter någon annan lösning när WHS2011 blir omodern.
Försökte provköra i VirtualBox, men Server 2012 är så resurskrävande att det inte gick att installera. Jag har inte grävt mer i saken, men det är troligen ingen bra kandidat för en ekonomisk hemmaserver.

Har löst mina lokala nätproblem och kör vidare med backuplösningen. Det kommer nog fungera bra. Men, 1 3TB disk kommer inte räcka för en bra backupstrategi - kommer behöva kasta senaste fullbackupen innan jag tar en ny, och det känns ju lite visset. Eftersom det finns en PC med W7 tillgänglig på rätt plats (dvs i ett hus i nästa kvarter), hur bygger man egentligen en flerdisk backuplösning i en W7 ultimate? känns som att man skulle behöva få ihop diskarna till en volym för att detta ska fungera smidigt. Borde man skaffa något väldigt enkelt i/o-kort / raidkort som gör detta eller vad blir egentligen billigast enklast?

Frågan är väl om det kommer att funka bra att skicka i storleksordningen 10 Tbit över internet, det skulle ta 10^6 sekunder, dvs nästan två veckor med 10 Mbit/s up-speed. :eek:

Jag dumpar ut runt 1 TB med bilder, musik och filmer på gamla externa IDE-diskar någon gång om året och begränsar den dagliga backupen till vanliga användarfiler. Tar en full backup på dessa (16 GB) varje månad och sedan differentiellt varje natt.

Visa bilaga 81707

Nja, detta går inte över internet, men ändock trådlöst så det är möjligt att en fullbackup görs genom att backupservern flyttas till lokalt trådat nät och sedan kör man dagliga backupper över trådlöst.

Tråden handlar ju om whs så jag är ju off topic men vill kort tipsa om att Qnap har den typen av replikeringslösning inbyggd. Tror det är rsync som utnyttjas. Har inte använt just den funktionaliteten men har kört qnap länge och dom har alltid fungerat bra. Antar att man missar vissa funktioner från whs, har inte koll på den produkten.

MathiasS skrev:
Fast det får räcka med en 2TB för det är jobbigt att få större diskar att funka i Whs1.....
Hur har din 2TB RED fungerat?

Funderar på att byta många av mina diskar och göra en ren installation. Flera behöver bytas pga utrymmesbrist och åldern rinner iväg på andra.
De är inte så dyra om de presterar bra så jag funderar på att montera 4 st. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757762

En annan fundering jag har är om ni har erfarenhet av kontrollerkort för sata som fungerar bra på whs? Mitt moderkort har bara plats för 5 diskar och i framtiden kommer nog fler installeras.

Eftersom du inte har sett något nytt inlägg här betyder det att allt är frid och fröjd! :)

Dock är ju 2TB för litet om man köper nytt och behöver fler diskar.

Jag antar att vettigast för whs 2011 r motsvarande disk i 3tb? Dvs WD "red".

2 TB är för lite, så det är därför jag har planerna på att montera 4 st nu och den 5e porten på mitt moderkort får användas till en 2 TB jag redan har (Samsung HD204UI). Fungerar RED bra kommer samtliga diskar bytas mot sådana framöver och då blir det nog 4 till. (har servern i ett Define R2 så det får styra lite hur många diskar det blir)
Men, innan det blir aktuellt med fler diskar än vad jag har portar till behöver jag samla på mig mer info om vilka kontrollerkort folk använt med gott resultat utan att det kostar en förmögenhet. Dessa finns till bra pris, men det finns ingen info om att de fungerar på 2k3. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750884

Däremot, även om jag vet att många lyckats använda 3TB även i WHSv1 så vill jag inte ta den risken.

Det kan fungera, men jag är lite nörd när det gäller luftflöde och väljer helst 4-kanals om det finns något vettigt... Vill inte ha fler kort än nödvändigt...

Nu har jag precis installerat om min server med 4 st 2 TB RED. Kopierar i skrivande stund tillbaka all data över nätverket (valde medvetet att köra över nätverket istället för lokalt för att få en extra felkontroll på alla filer i förhoppning om att det funkar bättre sen)
Enda bekymret under installationen var det roliga bootmgr problemet men det löstes med hjälp av det usb-minne jag har för ominstallationer av win7.
Dock har jag efter installationen kommit på att jag kör allt som IDE och inte sata.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.