Förresten, var det inte EARS som krånglade en del på whs pga sin advanced format? Lite osäker, minnet tryter.

...och går det att köra checkdisk på d: också?

Systemet har tre diskar. 20GB av disk0 är C: och D: består av 911GB av Disk0 + övriga två diskar.

Bjurran skrev:
Förresten, var det inte EARS som krånglade en del på whs pga sin advanced format? Lite osäker, minnet tryter.
Näe, det står längre upp i denna tråd. Forskade i det där och svaret finns längre upp, minns inte exakt heller men dessa var ok.

MathiasS skrev:
Att köra "Repair" i WHS concole, är det samma sak som att köra checkdisk?
Ärligt talat inte en aning. Lägger jag tid på att reparera saker gör jag det med verktyg där jag kan se vad den gör så jag kör chkdsk manuellt. (old school)

MathiasS skrev:
...och går det att köra checkdisk på d: också?

Systemet har tre diskar. 20GB av disk0 är C: och D: består av 911GB av Disk0 + övriga två diskar.
Det är av den anledningen du ska köra skriptet. Det kollar C och D först, sen går den igenom samtliga andra diskar du har en efter en via for-loopen. Så med det skriptet spelar det ingen roll om du har 1 eller 10 diskar.
EDIT: Sanning med modifikation, även om C står först så schemalägger det bara en scan på den tills dess att du startar om, så i själva verket kollas C efter alla andra

Redigerat:
c och d gick bra och utan fel, så systemdisken verkar ok. De monterade volymerna Q och S verkar värre. checkdisk verkar inte starta. Eller så tar det väldigt lång tid att starta. Antar att det är avmonteringen som tar tid. Kör en åt gången manuellt nu, börjar med S. Men som sagt, ännu efter 10 minuter gör inte chkdsk något...

Det är ganska likt mina erfarenheter av diskkrascher på WHS, de vanliga verktygen fungerar inte. Båda gångerna har det varit WD-diskar. :thumbdown:

Kopiera om möjligt alla användarfiler på den dåliga disken (även om de är duplicerade) och plocka ut den.

Går det inte att kopiera med disken i Drive Extender kan det eventuellt gå att i stället montera den som en vanlig disk och sedan kopiera filerna till någon av de friska diskarna eller över nätverket till en annan dator. Alternativt kan man montera disken i en extern USB-låda, det brukar fungera bäst för mej.

Fö har jag en helt oanvänd 2 TB utbytesdisk från WD liggandes sedan senaste kraschen för två månader sedan om någon skulle vara intresserad av att lägga ett skambud. Aldrig i helsike den hamnar i någon av mina servrar.

Nu på morgonen har chkdsk fortfarande inte startat och jag kommer inte in i "Server Storage" delen av WHS Console => jag är låst.

Det känns då som att nästa steg är att lista ut vilkn av de två WD diskarna som knasar och den informationen kan jag inte heller få ut via systemet. MEN, jag gissar att delar av det nr jag skrivit längre upp i tråden är ett serienr, så om jag stänger ner servern och rycker diskarna så borde jag kunna se nummret på disken.

Dvs:
1 Stäng av servern
2 Ryck trasig disk
3 Starta

Då borde allt fungera som vanligt förutom att duplicerad data inte är duplicerad och icke duplicerad data som ligger på den trasiga disken nu inte är tillgängig.

4. Montera ny disk och lägg till i poolen.
5. Montera trasig disk i annan dator och kör alla diskfixarprogram som finns + rädda det som räddas kan.

Vad tror ni?

Japp, det är vad jag brukar göra.

Det tar sedan åtskilliga timmar för DE att duplicera ut data på den nya disken, men det är bara att låta det tugga på.

Ok, för den intresserade:

Det gick bra att identifiera disken genom en okulärbesiktning. Serienr står på disken som väntat.
Nu har jag helt enkelt ryckt ur den dåliga disken och systemet går att använda igen.
"Server Storage" i WHS Console visar den disken som "missing".

Nu antar jag att jag borde stoppa i en ny frisk disk och låta DE do its thing.

Den trasiga disken ska jag stoppa i en annan PC och se vad jag kan få ur.

2 år gammal är disken förövrigt.

MathiasS skrev:
...
2 år gammal är disken förövrigt.
WD20EARx har 3 års garanti, så det är bara att byta. Att tänka på dock är att de är desktop-diskar som helst inte skall jobba mer än 8 timmar per dag. Idag har WD modellen "Red" för enklare serverändamål (WDx0EFRX). Den har den snäppiga Enterprise-elektroniken från RE-diskarna, men snurrar på 5900 varv för att vara tysta och tåla 24/7-belastning. Riktigt trevliga och snabba. Vi brukar sätta dem i just backupsystem.

Tack för tipset! Ja, jag såg att det fanns "red" diskar för någon hundring extra, tänkte väl skaffa en sådan.

Det bestående intrycket av denna övning är dock att det primära lagringssystemet måste fungera även när en disk är trasig, i den meningen att det inte är ok att systemet är otillgängligt bara för att en disk trilskas. Att temporärt ha data otillgänglig är inte ett problem, men att inte kunna arbeta med systemet för att fixa problemet är inte ok. Känns som att det är dags att skissa på hemmaserver 2.0. Med fiber på g under året duger det inte heller med bara 4 slottar för diskar...

Krånglande hemmaservers är bland det tråkigaste man kan råka ut för. Själv (inte WHS) har det hänt ett antal gånger och under dessa år har jag "bara" tappat bort en folder med foton.
Testat med olika diskar över tiden men dumsnålat med att inte ta riktiga serverdiskar.
När WD-Red kom ut förra året och kostade inte många kronor mer än en "vanlig" slog jag till direkt och peppar-peppar dom tuggar o går svalt o fint. Men än så länge är det för tidigt att ropa hej. Det "normala" är ju att diskarna brukar rasa efter 1-2 år så jag får se om Red är lösningen på NAS huvudvärken.....

Johan Gunverth skrev:
WD20EARx har 3 års garanti, så det är bara att byta.
Det är dock inte helt gratis, jag har skickat två diskar till WD i Tyskland och det kostar åtskilliga hundra kronor, speciellt om man ska ha ett spårbart paket vilket dom rekommenderar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.