Medan jag letar upp svaret i denna tråd.....var skulle lokal programvara installeras på en whs. På en mountad share eller direkt på C:\?

Under c:\Program Files

Just det!

MIn Whs har rullat utan problem sen sep 10. jag har 2 st 1 TB och 2 2TB dom börjar bli fulla. eftersom det inte finns fler sata platser på moderkort så köpte jag en 3 TB WD red hårddisk, tanken var att byta den äldsta 1 TB. läste på lite innan jag skulle börja upptäckte då att WHS inte fattar att det är en 3TB disk.(skit oxå).
vad skall jag nu göra att byta en 1 tb mot en 2tb löser bara platsbristen kortsiktet. vilka av följande alternativ hade ni valt.
1: Ett sata kontrollerkort, någon som vet ett som funkar med WHS? kostnad ca 300 -500kr
2: Nytt moderkort prolle och minne, med 6 eller fler satakontakter, kostnad ca 1500kr.
3: uppgradera till WHS 2011 kostnad ca 500kr och ingen diskpol
4: låta serven rulla och köpa en synology 212j och peta i min 3TB kostnad ca 1700kr
alla dessa val!

Redigerat:
Vad är det som inte fattar att du har en 3TB disk?
Är det själva operativet och du har ett kort med iNTEL CPU så skulle jag börja med att se till att uppdatera intels storagedrivers.
De gamla fixar inte 3TB men de nyare gör det ....

Problemt ligger inte i drivrutiner. Om man har stöd för GPT partitionskarta är det inga problem (än) med storleken på disken. MBR kör dock i väggen vid 2,2 (2) TB. Hur ser stödet på resp. WHS?

Det lär finnas en MS patch för GPT vilken gör det möjligt att installera 3 GB diskar under W2003, men jag tvivlar på att det kommer att funka med Drive Extender.

WHS 2011 är nog bästa lösningen.

Se tex http://www.servethehome.com/fix-746gb-3tb-hard-drive-issue för dokumentation av drivrutinsproblemet som INtel har med att hantera diskar över 2.2 TB med gamla drivers.
Så jo det finns ett drivrutinsproblem med Intelmoderkort som påverkar rätt hårt då man enbart ser 746 GB av disken om man inte uppdaterar driven

Mats skrev:
Se tex [länk] för dokumentation av drivrutinsproblemet som INtel har med att hantera diskar över 2.2 TB med gamla drivers.
Så jo det finns ett drivrutinsproblem med Intelmoderkort som påverkar rätt hårt då man enbart ser 746 GB av disken om man inte uppdaterar driven
Eftersom man hela tiden pratar om BIOS i artikeln är det ju ett problem med MBR. Det här verkar ju vara ett sätt att komma runt begränsingen med BIOS-baserade moderkort. Hade det varit ett UEFI-moderkort följer ju GPT med på köpet.

Nu blev tråden lite för teknisk för mig. jag har inte provat min 3TBare i serven, men ni menar att det kan funka om man har rätt plattform?(moderkort, prolle). mycket jobb att flytta filer och byta hårddisk om det sen inte funkar.

Om ingen kan tipsa om ett satakontroller kort som ni vet funka med WHS så är jag mest inne på en ny plattform.
Ett moderkort med 6 eller 8 satakontakter. installera om hela skiten och köra genomgående med 2 TBs diskar, då kommer utrymmet att räcka ett bra tag.

Nej, det är driveextender som bara läser MBR och inte GPT, så det är inte ett hw relaterat problem:

MBR has a built in limit... 2^32 logical blocks × 512 bytes per block... 2,199,023,255,552 bytes... or 2 terabytes. This means that if tomorrow you happen to add a hypothetical 3 terabyte hard drive into your Windows Home Server, we will only be able to format and use the first 2 terabytes for you... not unlike the old ATA limit where only 28-bits were used for the sector number, resulting in a limit of 128 GiB, something that was later resolved in the ATA/ATAPI-6 spec which uses 48-bit logical block addressing.

http://blogs.msdn.com/b/brendangrant/archive/2009/02/13/the-myth-of-the-16tb-limit.aspx

Johan Gunverth skrev:
Eftersom man hela tiden pratar om BIOS i artikeln är det ju ett problem med MBR. Det här verkar ju vara ett sätt att komma runt begränsingen med BIOS-baserade moderkort. Hade det varit ett UEFI-moderkort följer ju GPT med på köpet.
Nix.
Då missuppfattar du lite samt jagar fel problem ;)
Rom delen handlar om att man inte kan skapa en Raid array med 3 TB diskar pga att intels Romkod har samma defekt som windows drivern. Dvs den klarar inte diskar över 2.2 TB.
Men då vi inte använder eller pratar Raid här så är det problmet irrelvant.

Det problem jag påpekar är Intels driver som inte klarar diskstorleken utan som kommer att raportera att det sitter en fysisk disk på 746GB där oavsett var moderkortet rapporterar.
Iom att drivern säger att det är en 746 GB disk så spelar det ingen roll vad man har för bios eller vilken partiontabell man använder. Ser inte operativet en disk större än 746 kan man aldrig skapa partioner på mer än totalt 746 heller.

När man väl får operativet att se hela disken (genom att uppdatera driven) så kommer man fram till MBT/GPT. För en systemdisk så behöver du UEFI för att kunna ha GPT på annars får man nöja sig med 2 TB men det är ju klart bättre än 746 GB. För datadiskar så kan du GPT partionera dem i windows oavsett Bios typ men utan driver så kommer man som sagt bara se 746 GB.

Detta har varit såpass vanligt att jag har drivern på USB minnet :)

Redigerat:
Menar du att Drive extender inte har problem med större diskar?

​What's the answer? GUID Partition Table is the new standard for laying out partition information on hard disks, and as time goes on will ultimately replace MBR on PC’s and servers... unfortunately today while Windows Server 2003 supports reading and writing from GPT formatted disks, Windows Home Server’s Drive Extender does not.

MathiasS skrev:
Menar du att Drive extender inte har problem med större diskar?

​What's the answer? GUID Partition Table is the new standard for laying out partition information on hard disks, and as time goes on will ultimately replace MBR on PC’s and servers... unfortunately today while Windows Server 2003 supports reading and writing from GPT formatted disks, Windows Home Server’s Drive Extender does not.
Nä det var Johans inlägg jag svarade på men Citatet föll bort.
Har fixat det nu,

Som jag tolkar det så kan man med rätt driver plus WHS utnyttja max 2 TB från en 3 TB drive då man måste ha MB i botten

Ok, då hänger jag med!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.