108 154 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Jag vill varna alla för att köra "chkdsk /r /f". Om en disk krånglar måste man först avgöra om det är disken eller filerna som man vill "rädda".mycke_nu skrev:
Om man struntar i filerna men vill ha disken användbar kan "chkdsk /r /f" vara ett alternativ.
Om fel hittas rekommenderar jag dock en omformatering efteråt.
Finns det viktiga filer man vill rädda ska man absolut inte köra "chkdsk /r /f". Blir det problem vid läsning av en sektor så mappas den om till en annan sektor med felaktigt innehåll. Filen blir alltså permanent förstörd!
Först ska man försöka kopiera över de viktiga filerna till en annan disk. Lyckas inte det så ska man absolut inte börja experimentera med chkdsk eller liknande.
Ett riktigt program för filräddning skriver aldrig till disken! Om man vill rädda filer ska man absolut inte göra någon skrivoperation. Undvik att boota från en disk du vill rädda filer från. Sätt den som extra disk i en fungerande maskin. En SATA/PATA till USB adapter rekommenderas eftersom man då får "hot plug" på köpet.
Här finns lite mer information:
http://ahlbergdata.se/?p=data_recovery_tips&lang=sv
Att lämna in sin disk för att rädda filer kan bli ganska dyrt. Är det inte livsviktig information på disken så finns det bra program man kan köra själv. Det var några år sedan jag behövde strula med sådant, så jag minns inte namnen. Det viktiga är att man vet vad man håller på med.
/Hasse
Bra synpunkt, och helt korrekt. Lyckligtvis var det i mitt fall en helt oväsentlig avinstalleringsfil som var skadad.
På WHS är annars risken att förlora data minimal eftersom datadiskarna speglas i mjukvara. Systemdisken har dock mycket bristfällig backup och vad jag försöker undvika är att ominstallera och konfigurera hela systemet igen.
På WHS är annars risken att förlora data minimal eftersom datadiskarna speglas i mjukvara. Systemdisken har dock mycket bristfällig backup och vad jag försöker undvika är att ominstallera och konfigurera hela systemet igen.
Hittade en WHS-kanal på YouTube. http://www.youtube.com/user/winhomeserver
Har inte haft tid att följa tråden på sistone men vill uppmärksamma er alla på en viktig detalj när det gäller chkdsk på whs (vet ännu inte procedur för vail, detta gäller whs1) som skiljer sig en hel del från att köra det på en klient.
Läs följande FaQ-tråd på whs-forumet: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whsfaq/thread/b5372407-1f24-4eff-9092-069c4b4f0cee
Där ges exakta instruktioner som kommer att skanna även allt som ligger i shares, och är det enda sättet du kan göra det säkert på utan att riskera dataförluster då alla diskar förutom din SYS även har en monteringspunkt (heter det så på svenska?) som ligger under c:\fs\*
Hur som helst, min praxis är att man inte ska behöva vara rädd för att installera om en server utan man borde ha såpass bra koll på hur den är konfad att det inte tar lång tid att återskapa den om något skiter sig. Tror de flesta av oss i detta forumet varit med om att en dator kan krångla, och tyvärr gäller det även servrar hur gärna man än vill att de ska gå stabilt.
Slutligen vill jag avråda alla från att använda Vail som primär server då systemet inte är färdigt ännu.
EDIT: Känner att jag ska förtydliga mig själv, att man skannar allt så som det beskrivs i länken ovan är för att whs har en tendens att rapportera fel oavsett vilken del som krånglar. Om detta är dålig programmering eller ett säkerhetstänkande låter jag vara osagt.
Läs följande FaQ-tråd på whs-forumet: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/whsfaq/thread/b5372407-1f24-4eff-9092-069c4b4f0cee
Där ges exakta instruktioner som kommer att skanna även allt som ligger i shares, och är det enda sättet du kan göra det säkert på utan att riskera dataförluster då alla diskar förutom din SYS även har en monteringspunkt (heter det så på svenska?) som ligger under c:\fs\*
Hur som helst, min praxis är att man inte ska behöva vara rädd för att installera om en server utan man borde ha såpass bra koll på hur den är konfad att det inte tar lång tid att återskapa den om något skiter sig. Tror de flesta av oss i detta forumet varit med om att en dator kan krångla, och tyvärr gäller det även servrar hur gärna man än vill att de ska gå stabilt.
Slutligen vill jag avråda alla från att använda Vail som primär server då systemet inte är färdigt ännu.
EDIT: Känner att jag ska förtydliga mig själv, att man skannar allt så som det beskrivs i länken ovan är för att whs har en tendens att rapportera fel oavsett vilken del som krånglar. Om detta är dålig programmering eller ett säkerhetstänkande låter jag vara osagt.
Redigerat:
Har börjat titta på filmer lagrade på WHS-maskinen via en PS3.
PS3an visar emellertid endast vissa av de mappar där jag har filmer. Exvis så dyker mappen Videos upp men inte mappen Movies.
Båda innehåller mp4 och avi-filer. Kopierar jag en fil från Movies till Videos så syns den på PS3an, men inte annars.
Vad sjutton pågår här?
PS3an visar emellertid endast vissa av de mappar där jag har filmer. Exvis så dyker mappen Videos upp men inte mappen Movies.
Båda innehåller mp4 och avi-filer. Kopierar jag en fil från Movies till Videos så syns den på PS3an, men inte annars.
Vad sjutton pågår här?
Jag har en WHS själv, men jag är väldigt långt ifrån någon expert på ämnet. Men något som slog mig är väl att Videos är en av "default" mapparna på WHS'ns shares? Medans Movies är någon du själv skapat eller? Kan det vara något strul med delningen någonstans?
det som ligger i videos delas ut om du har aktiverat mediadelningen (se bild). Dock finns en rejäl begränsning i vilka format som kan delas ut. avi ska oftast fungera, ibland underlättar det om du lagt till ffdshow på servern.
Problemet ligger i att servern streamar ut median till dina spelare, och kan inte den undermåliga komponenten som delar ut median läsa det så kommer du heller inte se mediat.
En vanlig mediaspelare i XP har bättre resurser än vad du har i whs, tyvärr, men det du kan göra är att trixa in tversity på whs och få den att koda om allt åt dig. (på så vis kan man även lyckas få vissa youtubeklipp att visas på xbox)
Problemet ligger i att servern streamar ut median till dina spelare, och kan inte den undermåliga komponenten som delar ut median läsa det så kommer du heller inte se mediat.
En vanlig mediaspelare i XP har bättre resurser än vad du har i whs, tyvärr, men det du kan göra är att trixa in tversity på whs och få den att koda om allt åt dig. (på så vis kan man även lyckas få vissa youtubeklipp att visas på xbox)
Om movies är en undermapp till videos fungerar allt bra.mrVoodoo skrev:
Själv har jag t.ex. delat upp det i:
videos\movies
videos\music videos
videos\TV series
videos\videos
om du däremot skapar en helt ny share så fungerar det inte
Tack bjurran! Självklart är det så, borde ha tittat där.
Man undrar lite vad som händer när man slår på Media Sharing för en folder. Tittade lite på properties för de olika mapparna men hittade ingen uppenbar skillnad. Det måste ju finnas en bit någonstans som WHS-interfacet pillar på.
Får lägga in filmerna under Videos tillsvidare.
Man undrar lite vad som händer när man slår på Media Sharing för en folder. Tittade lite på properties för de olika mapparna men hittade ingen uppenbar skillnad. Det måste ju finnas en bit någonstans som WHS-interfacet pillar på.
Får lägga in filmerna under Videos tillsvidare.
Mediadelningen är i princip detsamma som om du aktiverar mediadelningen i mediaplayer på en vanlig windowsmaskin, med skillnaden att här kan du inte välja vilka mappar som ska ingå. Lite synd då jag av flera skäl skulle vilja dela upp det lite mer. (t.ex. är det inte allt jag behöver ha duplicering på medans vissa filer är ovärderliga)
Värt att komma ihåg är att den UPnP-delning som du öppnar median för med denna delningen kan alla på ditt nätverk komma åt. Har du privata filmer eller foton i de mapparna du delar ut så kan vem som helst som sitter på ditt nätverk komma åt det vilket inte alltid är så roligt.
Däremot är delningen en riktigt härlig del av min TV-on-demand-lösning. Alla serier jag vill ha hamnar i egna undermappar och kan direkt nås när det är färdigt. =)
Värt att komma ihåg är att den UPnP-delning som du öppnar median för med denna delningen kan alla på ditt nätverk komma åt. Har du privata filmer eller foton i de mapparna du delar ut så kan vem som helst som sitter på ditt nätverk komma åt det vilket inte alltid är så roligt.
Däremot är delningen en riktigt härlig del av min TV-on-demand-lösning. Alla serier jag vill ha hamnar i egna undermappar och kan direkt nås när det är färdigt. =)
Rätt kul at den bästa tråden på svenska som jag har hittat är på ett bygg forum!
laddade ner en 30 dagars trail version från MS och lekte lite med i helgen. har kommit fram till att WHS
skulle passa mig bra.
jag gillar Diskpolen och dupliceringen av mappar enkelt och bra
jag gillar inte att man inte kan ta bort dom förinstallerde mapparna jag vill ju ha egna
jag gillar inte heller att dom mapparna man inte har behörighet till syns när man loggar in på serven.
men det kan jag leva med.
Alla stor nätbutiker verkar inte ha WHS hemma, var kan jag få tag i den?
(jag vill inte ha en crackad version ,tror jag)
Kan det vara så att den är svår att få tag i nu när det skall komma en version 2 "vail".
vet någon när "Vail" är på gång?
kan någon hitta en bra webbshop i EU som har WHS hemma och skickar till sverige?
tack på för hand
laddade ner en 30 dagars trail version från MS och lekte lite med i helgen. har kommit fram till att WHS
skulle passa mig bra.
jag gillar Diskpolen och dupliceringen av mappar enkelt och bra
jag gillar inte att man inte kan ta bort dom förinstallerde mapparna jag vill ju ha egna
jag gillar inte heller att dom mapparna man inte har behörighet till syns när man loggar in på serven.
men det kan jag leva med.
Alla stor nätbutiker verkar inte ha WHS hemma, var kan jag få tag i den?
(jag vill inte ha en crackad version ,tror jag)
Kan det vara så att den är svår att få tag i nu när det skall komma en version 2 "vail".
vet någon när "Vail" är på gång?
kan någon hitta en bra webbshop i EU som har WHS hemma och skickar till sverige?
tack på för hand
Redigerat:
hej
jag ska sätta upp detta också, och skulle hellst ha nya versionen också
Inet har denna
http://www.inet.se/artikel/9128175/cd-windows-home-server-inkl-power-pack-3-10-cal
men det är kanske bara sista skriket på "gamla", vet ej. men ring och fråga.
jag ska sätta upp detta också, och skulle hellst ha nya versionen också
Inet har denna
http://www.inet.se/artikel/9128175/cd-windows-home-server-inkl-power-pack-3-10-cal
men det är kanske bara sista skriket på "gamla", vet ej. men ring och fråga.