108 152 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Detta är tyvärr inte sant.Boan skrev:
WHS trial har en time bomb som går in när din prövotid gått ut. När den aktiveras startar servern om automatiskt varannan timme. Hård omstart, programmen avslutas inte ens korrekt vilket ställde till bekymmer för mig personligen nyligen.
Denna time bomb är hårt inbyggd i den trial du installerar och således inte något man får bort genom att ändra nyckel.
Om du däremot har en fungerade server kan du göra en reinstall och slippa kopiera in allt på nytt, men du får med stor sannolikhet pyssla en hel del med det också då ominstallationen oftast tar dig tillbaka en hel del vad gäller uppdateringar osv som ska in innan du får återansluta datorerna.
Själv hör jag dock till de lyckliga som har kvar 120-dagars skivor så jag accepterar att installera om någon gång till innan vail släpps.
Till att börja med, WHS finns listat på prisjakt så leverantörer finns att välja på här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214445Rolle H65 skrev:Rätt kul at den bästa tråden på svenska som jag har hittat är på ett bygg forum!
laddade ner en 30 dagars trail version från MS och lekte lite med i helgen. har kommit fram till att WHS
skulle passa mig bra.
jag gillar Diskpolen och dupliceringen av mappar enkelt och bra
jag gillar inte att man inte kan ta bort dom förinstallerde mapparna jag vill ju ha egna
jag gillar inte heller att dom mapparna man inte har behörighet till syns när man loggar in på serven.
men det kan jag leva med.
Alla stor nätbutiker verkar inte ha WHS hemma, var kan jag få tag i den?
(jag vill inte ha en crackad version ,tror jag)
Kan det vara så att den är svår att få tag i nu när det skall komma en version 2 "vail".
vet någon när "Vail" är på gång?
kan någon hitta en bra webbshop i EU som har WHS hemma och skickar till sverige?
tack på för hand
För övrigt, ta inte bort de standardmappar som finns. De används för mycket annat än bara filåtkomsten, t.ex. är mediadelningen kopplad till music, video och photo-mapparna, och användarmapparna styrs separat beroende på vilken användare som begär åtkomst.
Att skapa nya mappar i konsollen och sätta behörigheter på dem är ett bra sätt att hålla struktur, men kom ihåg att allt som ska gå ut via mediadelningen måste ligga i resp. mapp, men sen kan du givetvis skapa undermappar i dessa.
Du nämner för övrigt att mapparna syns när du loggar in på servern. Menar du via remote desktop? Isf beror det helt på att det inte är tänkt att man ska jobba så. Alla behörigheter ska styras via att matcha datorns användarnamn mot användaren du ställer in på servern, och sedan ordnar man åtkomst via nätverket istället.
jag gjorde egna mappar utanför dom för installerde, om jag använder dotterns dator/profil och går in på delade filer på serven så syns dom mapparna som hon inte har åtkomst till. hon kommer inte in i dom med dom syns,hade varit bättre at dom inte syntes.
för övrigt har jag nu köpt WHS, Inet fixade hem det till mig på en vecka. jag har inte gjort något extra alls, nya mappar är skapde i dom befintliga. allt funkar enkelt och bra. familjens 5 datorer och uppkopplade.
Spec är
AMD 4400+
2 gig ram
2st WD 1TB hårdiskar
Fractal Design Define R2 "mycket trevlig låda"
Fractal Design integra 400W
än så läng körs den trådlåst med Wireless N USB-miniadaptern DWA-140 till min N router
funkar bra hittills
för övrigt har jag nu köpt WHS, Inet fixade hem det till mig på en vecka. jag har inte gjort något extra alls, nya mappar är skapde i dom befintliga. allt funkar enkelt och bra. familjens 5 datorer och uppkopplade.
Spec är
AMD 4400+
2 gig ram
2st WD 1TB hårdiskar
Fractal Design Define R2 "mycket trevlig låda"
Fractal Design integra 400W
än så läng körs den trådlåst med Wireless N USB-miniadaptern DWA-140 till min N router
funkar bra hittills
Rolle, verkar som en bra setup. Har ett likadant chassi till min server och är otroligt nöjd med det. (Köpte dock ett corsair agg till min).
Trådlöst till servern är egentligen inget jag rekomenderar. Dels för att servern är tänkt att jobba kabelbundet och flera rapporterat störningar, men sen kan du komma att märka lite lagg på det.
Själv har jag precis tagit upp mitt nätverk från 100 Mbit till 1 GBit (24-portars switch med 48 Gbps throuput) och kan lova att det flåsar på rejält.
(Sen när det gäller mapparna förstår jag att det finns många tillfällen då man inte vill att alla ska se vad som ligger där, t.ex. kanske inte barnen ens bör se att "Pron"-mappen överhuvudtaget finns där.)
Trådlöst till servern är egentligen inget jag rekomenderar. Dels för att servern är tänkt att jobba kabelbundet och flera rapporterat störningar, men sen kan du komma att märka lite lagg på det.
Själv har jag precis tagit upp mitt nätverk från 100 Mbit till 1 GBit (24-portars switch med 48 Gbps throuput) och kan lova att det flåsar på rejält.
(Sen när det gäller mapparna förstår jag att det finns många tillfällen då man inte vill att alla ska se vad som ligger där, t.ex. kanske inte barnen ens bör se att "Pron"-mappen överhuvudtaget finns där.)
Ok, nu har jag haft platsbrist i ett halvår, så det börjar verkligen bli dags att ta ur tummen och göra något. Corsair-agget som jag hade i listan fanns det inte längre ett pris på, så jag la till ett annat agg som verkar ok. 2TB diskar kan köpas för runt tusingen nu så det är antagligen lämpligt att byta ut diskarna mot större - samtidigt har jag lärt mig att det är korkat att köpa större än man behöver för det är bara dyrt.MathiasS skrev:Ok, nu får det vara nog med detaljbabbel.Om man nu ska bygga en whs, hur ska den se ut. Prio på lågt pris och låg effektförbrukning.
Jag valde AMD, billigt chassie (som jag redan har så jag vet att det går bra att montera diskar och fläktar på ett bra sätt), valde gigabyte för dom korten har aldrig strulat för mig + att den har 6 sata portar och fyra minnesplatser, 1st 500gig systemdisk, 2st 1,5TB för data.
[länk]
Vad tror ni?
Vad är sagt om lanseringsdatum för nästa version av WHS?
Jag byggde för en tid sedan en ny WHS för att ta över efter min gamla Win2K Server...
Jag valde att gå på ATOM (64bit), närmare bestämt en ASUS AT3IONT-I (ATOM 330), jag har 6 diskar i maskinen 2st 320Gb 7500rpm i Spegel (raid-1) som system och 4st 2Tb 5400rpm data diskar i Raid-5 för Data.
Maksinen har tuffat på utan problem sedan jag satte på strömmen, och har inte märkt av någon form av prestanda problem alls. Nu hör det väll till saken att jag kör med ett "riktigt" raid kort som avlastar CPU med all I/O för Raid.
Jag kan inte annat än rekomendera WHS (när den nya går ur beta som jag idag kör).
Jag valde att gå på ATOM (64bit), närmare bestämt en ASUS AT3IONT-I (ATOM 330), jag har 6 diskar i maskinen 2st 320Gb 7500rpm i Spegel (raid-1) som system och 4st 2Tb 5400rpm data diskar i Raid-5 för Data.
Maksinen har tuffat på utan problem sedan jag satte på strömmen, och har inte märkt av någon form av prestanda problem alls. Nu hör det väll till saken att jag kör med ett "riktigt" raid kort som avlastar CPU med all I/O för Raid.
Jag kan inte annat än rekomendera WHS (när den nya går ur beta som jag idag kör).
Stora fördelen med ATOM är at den drar obetydligt med kräm och således generar obetydligt med värme, jag kör standard passiv kylning på den och en stor fläkt i baken på min Fractal Design låda, den är knäpptyst, enda man hör är knattret från hårdiskarna.
Har faktiskt valt att plasera den på sängbordet och störs inte av den alls
Har faktiskt valt att plasera den på sängbordet och störs inte av den alls
Att Atom funkar är solklart och bra. Dock har jag lite funderingar kring vad den egentligen orkar om det virusscannas samtidigt som man vill göra annat, tex streama ut en hd-rulle. Flera köpe-homeservrar har ju just atom-cpun så kanske är det ingen dum ide. Det har diskuterats tidigare i denna långa tråd också - en sak jag fann lite knepigt var att hitta moderkort med tillräckligt många sata-anslutningar. Kanske har det kommit nya saker det senaste halvåret.
Beror lite på hur din uppsättning är. I mitt fall med Atom 330 (dual core) har den gott om kräm, jag kör WHS 64-Bit beta + Exchange + F-Secure & uTorrent och kör ändå ut HD Video via PS3MediaServer utan några problem. Har man dessutom sin WHS som media center och kopplar HDMI direkt har man inget problem alls tack vare ION chipset som har hårdvaru stöd för just media spelning.
Jag har stora mängder TV-Serier på min server och både jag och gumman kör stenhårt med streaming till PS3:an ingen av oss har märkt någon form av stutter eller liknande...
SATA kontakter är det inte så gott om men jag kör ett SATA/SAS Raid kort med 2 portar och extender kablar...
Jag har stora mängder TV-Serier på min server och både jag och gumman kör stenhårt med streaming till PS3:an ingen av oss har märkt någon form av stutter eller liknande...
SATA kontakter är det inte så gott om men jag kör ett SATA/SAS Raid kort med 2 portar och extender kablar...
Ok, då lär prestanda inte bli ett problem här heller.
Kan du mer i detalj beskriva vilka produkter du använder för raid/satakontroll? Jag letade lite snabbt efter alternativ och fann att det mesta med mer än 2 portar var väldigt dyrt.
Tror jag måste plocka ihop ett Atom-alternativ också för att se skillnaden i pris.
Kan du mer i detalj beskriva vilka produkter du använder för raid/satakontroll? Jag letade lite snabbt efter alternativ och fann att det mesta med mer än 2 portar var väldigt dyrt.
Tror jag måste plocka ihop ett Atom-alternativ också för att se skillnaden i pris.
Visst, kör med HighPoint RocketRAID 4321, ett PCIExpress x8 kort med 1 SFF-8088 och en SFF-8087 kontakt, kör en 'fanout'-kabel på SFF-8088:an för mina lagrings diskar och onboard SATA för Raid-1 system diskar. SFF-8087:an är idagsläget inte använt, men ville ha den för ramtida extra disk låda.
Riktigt trevligt kort i övre budget klassen faktiskt, stöder Raid 0,1,3,5,6,10,50,JBOD. Den har en IOP348 på 1.2GHz som tuffar på rätt bra, inga problem med I/O alls på min uppsättning.
Riktigt trevligt kort i övre budget klassen faktiskt, stöder Raid 0,1,3,5,6,10,50,JBOD. Den har en IOP348 på 1.2GHz som tuffar på rätt bra, inga problem med I/O alls på min uppsättning.
Tack för infon. Övre budgetklassen kan man säga. Man kan också säga: Över min budget....!
Om jag hittar rätt kort så kostar det 4800kr vilket iprincip mer än dubblar kostnaden för en liten server.... det går ju inte....!
Frågan är då om det inte borde gå bra med ett vanligt satakort med fyra portar för diskar. Ett sådant verkar kosta 8-900hundra.
Frågan är då om det inte borde gå bra med ett vanligt satakort med fyra portar för diskar. Ett sådant verkar kosta 8-900hundra.