4 960 läst ·
84 svar
5k läst
84 svar
WiFi fungerar men inte ethernet (ingen DHCP-server hittas)
Men du nämner .Smuttgubben skrev:
WAN lyser vad jag förstår för att indikera att det kommer in signaler på fibern.
När den här bilden togs var det laptopen som var inkopplad på EXT1 (men jag har provat alla portar).
Jag antog att den här fiberboxen fungerade som router eftersom den har 4 LAN-utgångar, men det verkar som om den mer fungerar som en switch och det leder till problem med fler ”förbrukare” än IP-adresser.
Jag har beställt en liten router som jag hoppas får plats i skåpet och hoppas att det löser problemet.
"WiFi-routern (ett Deco meshnätverk) fungerar bra oavsett i vilken LAN-utgång jag stoppar in den i."
Vad är "wifi routern" i det här fallet, ?
Router kopplad till router-lösningar är sällan att föredra.Smuttgubben skrev:
Har inte någon av dina Deco Mesh stationer någon nätverksutgång där du kan ansluta en switch och där i dina prylar som saknar WiFi?
Jag kanske var otydlig med hur det var kopplat.A A-Man_08 skrev:Men han skriver så här.
Den enda andra förändringen jag gjort är att jag kopplat in min Arlo-basstation via kabel, den var tidigare på WiFi.
"WiFi-routern (ett Deco meshnätverk) fungerar bra oavsett i vilken LAN-utgång jag stoppar in den i."
Då kan det inte vara maclåsning .
Om router fungerar och delar ut ip adresser via wifi och han nåt annat så bör det inte vara en maclåsning om dator inte fungerar via routern, maclåsning görs inte på enheter på routerns lanport,
I fiberboxen på bilden var tidigare tre portar använda. En gick till en stationär dators Ethernetport, en till mitt larms centralenhet och en till en Deco meshrouter för WiFi.
Så har det varit i många år och fungerat felfritt.
När jag sedan kopplade in Arlon uppstod problemen.
Om det är så att fiberboxen inte routar utan bara splittar signalen skulle det förklara situationen.
Jag ska testa med en riktig router mellan fiberomvandlaren och övriga enheter.
Jo, det skulle jag kunna testa!S SirKnasen skrev:
Alternativt om det är så att jag har två IP-adresser kan jag koppla Decon i LAN1 på fiberomvandlaren och nya routern i LAN2?
Hur länge har du haft din switch avstängd från leverantören?Smuttgubben skrev:
Du har ju både trådad wan och lanport så denna ska funka att ansluta dess wan port till "internet" porten på din leverantörs switch Lan1 eller vad dom använder.
Då bör du se i routerns gränssnitt att den erhåller en ip adress på wanporten , du bör också kunna nå internet via wifi samt erhålla en ip Indress på tp-linkens lanport, det är här du ska ansluta alla dina trådade enheter, du kan utöka antalet portar genom att ansluta en switch.
Jag hade provat att ansluta som beskrivet ovan, får inte tplinken någon ip adress eller att det går inte att surfa så hade jag stängt av leverantörens switch ett par timmar och provat igen.
Maclåsning sker på det som ansluts till respektive switchport, tex att du ansluter en annan router /enhet, klienter som ansluts till lanet på en router ansluten till leverantörens wanport har ingen betydelse då sker ingen maclåsning då förändringen är bakom routern och leverantören ser inte dessa då det är ditt privata nätverk.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Vid fråga så är datorn kopplad med kabel direkt från CPE. Läs hela trådenA A-Man_08 skrev:Men han skriver så här.
Den enda andra förändringen jag gjort är att jag kopplat in min Arlo-basstation via kabel, den var tidigare på WiFi.
Då kan det inte vara maclåsning .
Om router fungerar och delar ut ip adresser via wifi och han nåt annat så bör det inte vara en maclåsning om dator inte fungerar via routern, maclåsning görs inte på enheter på routerns lanport,
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Decon har router-funktionalitet så det känns väldigt onödigt att köpa en till.Smuttgubben skrev:
Varje Deco-enhet har fysiska portar också som kan funka som LAN-portar där du ansluter övriga enheter.
Det är lite svårt att se portarna men EXT1 är det kabeln överst bredvid fibern som är WAN?
Ext1 används now som wanport och om fiber är konfigurerad så kan det vara så att den automatiskt blir en LANport så är det tex på CTS switchar man får från sin leverantör.
De tre portarna som oftast finns brukar ofta vara
Lan1 (Data / internet)
Lan2 (TV)
Lan3 (telefoni)
Du kan alltid ringa telia support och fråga vilken Lanport är aktiverad för internet och ansluta din wifirouter till den, men jag utgår att det är Lan1
När du får en länk på Lan1 så ska du kunna logga in i din router och se en erhållen ip adress på routerns wanport och klienterna lär vara nåbara via routerns wifi /lanport.med en ip adress i formatet 192.168.x.x eller liknande.
Telia kan även hjälpa dig att släppa din eventuellt låsta Mac om det inte fungerar att stänga av den 20-30 minuter. eventuellt kan du göra det själv på Telia mina sidor.
Ext1 används now som wanport och om fiber är konfigurerad så kan det vara så att den automatiskt blir en LANport så är det tex på CTS switchar man får från sin leverantör.
De tre portarna som oftast finns brukar ofta vara
Lan1 (Data / internet)
Lan2 (TV)
Lan3 (telefoni)
Du kan alltid ringa telia support och fråga vilken Lanport är aktiverad för internet och ansluta din wifirouter till den, men jag utgår att det är Lan1
När du får en länk på Lan1 så ska du kunna logga in i din router och se en erhållen ip adress på routerns wanport och klienterna lär vara nåbara via routerns wifi /lanport.med en ip adress i formatet 192.168.x.x eller liknande.
Telia kan även hjälpa dig att släppa din eventuellt låsta Mac om det inte fungerar att stänga av den 20-30 minuter. eventuellt kan du göra det själv på Telia mina sidor.
Du bör ha alla dina prylar bakom en router(decon).
Har den inte tillräckligt med dysiska portar kan du köpa en billig gigabitswitch som "nätverksgrendosa".
Att ha nätverksutrustning inkopplad direkt i fiberboxen gör de direktexponerade mot internet. Detta är säkerhetsmässigt dåligt eftersom vem som helst i hela världen kan ansluta (dvs försöka hacka utrustningen).
Har den inte tillräckligt med dysiska portar kan du köpa en billig gigabitswitch som "nätverksgrendosa".
Att ha nätverksutrustning inkopplad direkt i fiberboxen gör de direktexponerade mot internet. Detta är säkerhetsmässigt dåligt eftersom vem som helst i hela världen kan ansluta (dvs försöka hacka utrustningen).