Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det jag inte begriper är hur det har fungerat innan, det har ju ändå varit både dator och Deco-router i samtidigt utan problem.
Kan det vara så att din leverantör tidigare erbjudit flera IP-adresser men numera bara erbjuder en? Har bara skummat tråden så jag kanske missförstår.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det vara så att din leverantör tidigare erbjudit flera IP-adresser men numera bara erbjuder en? Har bara skummat tråden så jag kanske missförstår.
Jag bor ju på landet, kanske fanns det gott om lediga adresser och så har fler anslutit sig och de behövde tajta åt tilldelningen?
 
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Jag bor ju på landet, kanske fanns det gott om lediga adresser och så har fler anslutit sig och de behövde tajta åt tilldelningen?
Typ så men troligtvis hela kundgruppen från en viss sektion (typ GlobalConnect-kunder).
 
Orka inte läsa hela tråden. Men gör så här.
Logga in på din deco.
Gå till klienter så ser du alla som online gå lägst ner till offline klienter. Radera den listan / rensa lista.

Så får du ny ip till din dator via din router. Pro tip deco måste ha internet för att fungera #Kina...
 
Rippen85 Rippen85 skrev:
Orka inte läsa hela tråden. Men gör så här.
Logga in på din deco.
Gå till klienter så ser du alla som online gå lägst ner till offline klienter. Radera den listan / rensa lista.

Så får du ny ip till din dator via din router. Pro tip deco måste ha internet för att fungera #Kina...
Om man behöver gå in i den listan och rensa bland "offline klienter" så är det en extremt dum mjukvara i den routern.

Har man ett litet spann på "DHCP IP range" så kommer routern automatiskt att ta det IPnummer som en offlineenhet har haft och ge till den som begär IPnummer. Det är bara när alla IPnummer i rangen är upptagna som routern nekar IPnummer.
 
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Hej på er!

Efter idogt googlande utan resultat måste jag krypa till korset och be om hjälp med min internetsituation.

För några dagar sedan slutade internet plötsligt fungera i min stationära dator. Jag har haft samma setup i över fem år utan problem.
Uppgraderade nyligen datorn till Win11 men den hade internetåtkomst i några dagar innan detta hände. Den enda andra förändringen jag gjort är att jag kopplat in min Arlo-basstation via kabel, den var tidigare på WiFi.

Jag vet inte i vilken ordning jag ska börja riktigt, men jag radar väl upp lite fakta och hoppas att någon skarpsynt forumist ser vad jag missat.

Jag har testat att ta ut alla andra anslutningar, startat om Inteno fiberboxen och datorn.

Jag har testat alla LAN-portar på fiberboxen, inklusive den märkt EXT1.

Jag har bytt datorns ethernetkabel till en som fungerar på annat ställe.

Jag har kopplat direkt från fiberboxen till datorn, normalt går den via patchkabel och in i rör i väggen till ett uttag, sedan till datorn.

Oavsett vilken LAN-port jag kopplar in datorn i så blinkar respektive kontrolldiod grönt, vilket torde indikera höghastighetstrafik genom porten.

Jag har startat om fiberboxen flera gånger.

WiFi-routern (ett Deco meshnätverk) fungerar bra oavsett i vilken LAN-utgång jag stoppar in den i.

Jag har testat att ansluta en annan dator med kabel och fick samma resultat.

Jag har testat följande i kommandotolken (många gånger, i olika ordning och med säkert 25 omstarter):
ipconfig /release
ipconfig /renew
(låser sig varje gång)
ipconfig /flushdns
netsh int ip reset
netsh winsock reset


Jag har klickat på Windows felsökningstips som egentligen bara vill starta om nätverkskortet.

Jag har kollat i inställningarna för TCP/IPv4 att det är inställt att erhålla IP-adress automatiskt.

Jag har avaktiverat nätverkskorten i enhetshanteraren och låtit Windows installera om vid omstart.

Bifogar bilder på fiberomvandlaren samt vad ipconfig visar i de två datorer jag testat med.

Tacksam för alla tips på hur jag kan lösa detta.

[bild][bild][bild][bild]
Din leverantör verkar bjuda på två adresser.
Och iom att du försökte koppla in en tredje enhet och sedan börjat flytta runt enheterna på portarna så funkar det inte pga mac-låsning.
Dra ur alla enheter, vänta typ 4 timmar (?), koppla sedan in enbart routerns WAN-port, därefter alla övriga enheter i routerns LAN-portar.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Den ska vara inkopplad i en router, du har ingen dhcp i fiberboxen. Antagligen har du bara ett wan-ip
Wan ip erhålls troligtvis via dhcp från leverantören, då bör det fungera att koppla datorn i switchen, får han ingen ip på datorn så lär han inte få ip på routerns wan port när den kopplas till switchen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Hej på er!

Efter idogt googlande utan resultat måste jag krypa till korset och be om hjälp med min internetsituation.

För några dagar sedan slutade internet plötsligt fungera i min stationära dator. Jag har haft samma setup i över fem år utan problem.
Uppgraderade nyligen datorn till Win11 men den hade internetåtkomst i några dagar innan detta hände. Den enda andra förändringen jag gjort är att jag kopplat in min Arlo-basstation via kabel, den var tidigare på WiFi.

Jag vet inte i vilken ordning jag ska börja riktigt, men jag radar väl upp lite fakta och hoppas att någon skarpsynt forumist ser vad jag missat.

Jag har testat att ta ut alla andra anslutningar, startat om Inteno fiberboxen och datorn.

Jag har testat alla LAN-portar på fiberboxen, inklusive den märkt EXT1.

Jag har bytt datorns ethernetkabel till en som fungerar på annat ställe.

Jag har kopplat direkt från fiberboxen till datorn, normalt går den via patchkabel och in i rör i väggen till ett uttag, sedan till datorn.

Oavsett vilken LAN-port jag kopplar in datorn i så blinkar respektive kontrolldiod grönt, vilket torde indikera höghastighetstrafik genom porten.

Jag har startat om fiberboxen flera gånger.

WiFi-routern (ett Deco meshnätverk) fungerar bra oavsett i vilken LAN-utgång jag stoppar in den i.

Jag har testat att ansluta en annan dator med kabel och fick samma resultat.

Jag har testat följande i kommandotolken (många gånger, i olika ordning och med säkert 25 omstarter):
ipconfig /release
ipconfig /renew
(låser sig varje gång)
ipconfig /flushdns
netsh int ip reset
netsh winsock reset


Jag har klickat på Windows felsökningstips som egentligen bara vill starta om nätverkskortet.

Jag har kollat i inställningarna för TCP/IPv4 att det är inställt att erhålla IP-adress automatiskt.

Jag har avaktiverat nätverkskorten i enhetshanteraren och låtit Windows installera om vid omstart.

Bifogar bilder på fiberomvandlaren samt vad ipconfig visar i de två datorer jag testat med.

Tacksam för alla tips på hur jag kan lösa detta.

[bild][bild][bild][bild]
På den här bilden så ser det ut som att du inte erhåller något ip adress, Är den ansluten till din router eller till någon av routerns lanportar?

WAN samt EXT1 lyser vad är anslutet till dessa portar?
 
Glömde fråga vilken leverantör är det?
 
A A-Man_08 skrev:
Wan ip erhålls troligtvis via dhcp från leverantören, då bör det fungera att koppla datorn i switchen, får han ingen ip på datorn så lär han inte få ip på routerns wan port när den kopplas till switchen.
Vi har väl tidigare i tråden konstaterat att det troligtvis är mac-låsning som ställer till det
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har väl tidigare i tråden konstaterat att det troligtvis är mac-låsning som ställer till det
Då borde det fungera om han kopplar som det var innan.
Och frågan vad det är för leverantör, en del har så man kan släppa sin lease på tex "mina sidor."
Alternativt låta switchen vara avstängd en stund.
 
A A-Man_08 skrev:
På den här bilden så ser det ut som att du inte erhåller något ip adress, Är den ansluten till din router eller till någon av routerns lanportar?

WAN samt EXT1 lyser vad är anslutet till dessa portar?
WAN lyser vad jag förstår för att indikera att det kommer in signaler på fibern.
När den här bilden togs var det laptopen som var inkopplad på EXT1 (men jag har provat alla portar).

Jag antog att den här fiberboxen fungerade som router eftersom den har 4 LAN-utgångar, men det verkar som om den mer fungerar som en switch och det leder till problem med fler ”förbrukare” än IP-adresser.

Jag har beställt en liten router som jag hoppas får plats i skåpet och hoppas att det löser problemet.
 
A A-Man_08 skrev:
Då borde det fungera om han kopplar som det var innan.
Och frågan vad det är för leverantör, en del har så man kan släppa sin lease på tex "mina sidor."
Alternativt låta switchen vara avstängd en stund.
Det låter troligt, jag visste inte att MAC-låsning var en grej så jag har inte väntat särskilt länge mellan mina försök med omkopplingar och bortkopplingar.
Nu har jag en work around som är helt ok i väntan på en ny router som ska in mellan fiberboxen och respektive förbrukare.
Min förhoppning är att det kommer att fungera om jag bara tar ut en sladd från fiberboxen.
 
A A-Man_08 skrev:
Glömde fråga vilken leverantör är det?
Telia
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har väl tidigare i tråden konstaterat att det troligtvis är mac-låsning som ställer till det
Men han skriver så här.

Den enda andra förändringen jag gjort är att jag kopplat in min Arlo-basstation via kabel, den var tidigare på WiFi.

"WiFi-routern (ett Deco meshnätverk) fungerar bra oavsett i vilken LAN-utgång jag stoppar in den i."
Då kan det inte vara maclåsning .

Om router fungerar och delar ut ip adresser via wifi och han nåt annat så bör det inte vara en maclåsning om dator inte fungerar via routern, maclåsning görs inte på enheter på routerns lanport,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.