Efter service fungerar enbart vissa av våra värmeslingor från bergvärmepumpen.
1. Golvvärme & radiator källare fungerar
2. Radiatorer boyta fungerar
3. Golvvärme boyta fungerar inte

Givetvis är vi i kontakt med servicebolaget men de är inte anträffbara under helgen. Någon som har en idé vad det kan bero på?
Jag förstår att det är en bred fråga så hjälp mig gärna att smalna av.

Jag skickar gärna bilder och andra förtydliganden som behövs. Inleder med en bild på del av systemet vid pumpen.

Pump: IVT Geo 512

• Rörsystem med kopparrör, ventiler, tryckmätare och en motor vid bergvärmepump (IVT Geo 512) för golvvärme och radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom har kanske glömt någon ventil i fel läge?
Inte svar på din fråga, men vad, och i vilket syfte har dom "servat".

Hej, bra tips jag har försökt kolla och ska kika på ventilerna igen. Det låter rimligt som du skriver. Pumpen är inte så gammal och det var en "vanlig" garantiservice som utfördes.

Skickar ett par bilder om det är till någon hjälp i felsökning. De för mig som lekman uppenbara ventilerna ser ut att vara i rätt flödesriktning men det låter sannolikt att någon är fel pga. problembilden.

• Rörsystem med ventiler och två termometrar monterade på kopparrör. En röd pumpenhet och en termostatventil syns i bilden.
    Skapa konto
  • Kopparledningar och ventiler i ett teknikrum med flera flödesriktningar, tydligt frånkopplade och en eluttag syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Röd expanstionstank med manometer och kopparrör i taket, visas i felsökningskontext.
    Skapa konto
  • Kopparrör med ventiler i ett tekniskt rum. Ventilerna är anslutna i olika riktningar.
    Skapa konto
Uppdatering i tråden: Det visade sig att hela 2 stycken cirkulationspumpar gått sönder precis samtidigt som service, varför vi inte fick nog med värme till två fördelarskåp. Osannolikt men verkar vara fallet, byter nu i dagarna och hoppas ha löst mysteriet.

Verkar märkligt att två pumpar skulle gå sönder samtidigt i samband med service!

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Onekligen, vilket jag också poängterade för serviceföretaget men jag kan heller inte förneka att pumparna faktiskt i dagsläget inte pumpar som de ska. Det är mycket osannolikt att de helt utan påverkan skulle gått sönder precis i samband med service och utan yttre påverkan.

Samtidigt är man glad att hitta en lösning då att värmen fungerar...

Antar att de byts på garanti då, när du nyss utfört garantiservice?

Det är ju inte totalt otänkbart att de vägrat hoppa igång efter att arbetsbrytare slagits ifrån, men det låter som att de gått sönder av annan anledning om nu servicetekniker varit och rotat runt i anläggningen samtidigt.

Vi har elektroniska prylar (skyddskomponenter för Ex-zoner bl a) som är 20-30 år gamla på jobbet och några få brukar ge upp vid strömavbrott. Men det är ju gamla grejor…

pjgb pjgb skrev:
Antar att de byts på garanti då, när du nyss utfört garantiservice?

Det är ju inte totalt otänkbart att de vägrat hoppa igång efter att arbetsbrytare slagits ifrån, men det låter som att de gått sönder av annan anledning om nu servicetekniker varit och rotat runt i anläggningen samtidigt.

Vi har elektroniska prylar (skyddskomponenter för Ex-zoner bl a) som är 20-30 år gamla på jobbet och några få brukar ge upp vid strömavbrott. Men det är ju gamla grejor…
Bra fråga! Den frågan är fortfarande under diskussion då enbart ena ännu är bytt. Kan återkomma här med resultatet om det är intressant för forumet.

Som andra sagt i tråden.
Två cirkulationspumpar går inte sönder av sig självt samtidigt som service. Det är lika osannolikt som att få en meteorit i skallen varje dag under en hel vecka.
Dom har gjort något dumt. Sen är det upp till dig hur mycket du vill bråka om det.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Återkoppling i tråden efter problemet lösts: någon klarhet i varför cirkulationspumparna slutat fungera just vid detta tillfälle har jag inte fått. Den ena pumpen var relativt gammal och den andra var 5-6 år gammal så det var inte helt nya grejer. I vilket fall var det cirkulationspumparna som var lösningen så det kan vara värt att felsöka dessa vid liknande problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.