6 324 läst ·
84 svar
6k läst
84 svar
WiFi fungerar men inte ethernet (ingen DHCP-server hittas)
Det är ju inte särskilt vanligt att leverantörerna tilldelar publika ip-nummer längre så det bör ju inte vara någon jättefara.Alfredo skrev:
Nej, även den som vill att hela världen ska kunna ansluta har en brandvägg som kontrollerar accessen så det är fullt rimligt att kalla det dåligt och den lilla grupp som medvetet kör helt öppet faller garanterat utanför ”generellt”. Så det är ett helt rimligt påstående i detta sammanhang.Alfredo skrev:
Då har du haft tur. Inte ens Bahnhof har det som standard längre men går få utan kostnad.Alfredo skrev:
Möjligt att Telia roffade åt sig tillräckligt med adresser när det begav sig för att fortfarande kunna ha det som standard.
Det tar tid att vända en oljetanker... Sen fungerar väl IPv4 fortfarande tillräckligt bra för tillräckligt många i praktiken. Som antytts tidigare sitter säkert många med exempelvis CGNAT utan att varken märka eller förstå det...Magnus E K skrev:
Ja, det känns mycket enklare att komma ihåg en ipv4 adress än ipv6.Alfredo skrev:
Så länge svenska företag inte efterfrågar Ipv6 lär konsumenter få vänta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Ja, och jag har tom kört det under många år hemma. Men se, eftersom jag var tvungen att tunnla (har inte stöd för native från min leverantör) så gick jag på pumpen när Netflix m.fl. började klaga på att jag körde "VPN". Jag krånglade med lite routing-regler ett tag, men orkade till slut inte hålla på längre utan fick lägga ner det.Magnus E K skrev:
Inom mobilt nätverk (alltså de som slutar på 'G') i framförallt fjärran östern så lär det dock vara utrullat på ganska bred front. Allt vad IPv4 (även med CGNAT osv.) var helt enkelt tvärslut.