Alfredo Alfredo skrev:
Vi kanske kan sammanfatta den här subdiskussionen med att för den genomsnittlige hemmaanvändaren av en Windows-PC är det nästan alltid olämpligt att exponera den direkt mot nätet via ett publikt IP?
Det är ju inte särskilt vanligt att leverantörerna tilldelar publika ip-nummer längre så det bör ju inte vara någon jättefara.
 
S sprucetwig skrev:
Det är ju inte särskilt vanligt att leverantörerna tilldelar publika ip-nummer längre så det bör ju inte vara någon jättefara.
Jag har alltid haft publik dynamisk tilldelning telia, bb2 , ownit.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
@Smuttgubben
Men extra intressant att datorn inte fungerar direkt i uttaget.
Ska bli intressant å höra din uppdatering hur det gått.
 
S sprucetwig skrev:
Det är ju inte särskilt vanligt att leverantörerna tilldelar publika ip-nummer längre
Jag har då det och har alltid haft det. Annars har man ingen riktig internetuppkoppling skulle jag säga.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har då det och har alltid haft det. Annars har man ingen riktig internetuppkoppling skulle jag säga.
Samma här.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om det nu inte är så man vill ha det. Dåligt är lite väl generellt ordval tycker jag. 😉
Nej, även den som vill att hela världen ska kunna ansluta har en brandvägg som kontrollerar accessen så det är fullt rimligt att kalla det dåligt och den lilla grupp som medvetet kör helt öppet faller garanterat utanför ”generellt”. Så det är ett helt rimligt påstående i detta sammanhang.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har då det och har alltid haft det. Annars har man ingen riktig internetuppkoppling skulle jag säga.
Jag har till och med en fast publik IP-adress (vilket kan bli ett problem om man glömmer att aktivera VPN när man är ute och stjäl filmer via Torrent)😉😮😆
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, även den som vill att hela världen ska kunna ansluta har en brandvägg som kontrollerar accessen
Och då är brandväggen en dator som fullt medvetet är exponerad mot internet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har då det och har alltid haft det. Annars har man ingen riktig internetuppkoppling skulle jag säga.
Då har du haft tur. Inte ens Bahnhof har det som standard längre men går få utan kostnad.

Möjligt att Telia roffade åt sig tillräckligt med adresser när det begav sig för att fortfarande kunna ha det som standard.
 
S sprucetwig skrev:
Då har du haft tur. Inte ens Bahnhof har det som standard längre men går få utan kostnad.

Möjligt att Telia roffade åt sig tillräckligt med adresser när det begav sig för att fortfarande kunna ha det som standard.
Behöver majoriteten privatpersoner en publik ip?
 
Magnus E K
Den stora frågan är väl varför IPv6 fortfarande inte tagit över. Vi läste om denna nya version på universitetet på 90-talet!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den stora frågan är väl varför IPv6 fortfarande inte tagit över. Vi läste om denna nya version på universitetet på 90-talet!
Det tar tid att vända en oljetanker... Sen fungerar väl IPv4 fortfarande tillräckligt bra för tillräckligt många i praktiken. Som antytts tidigare sitter säkert många med exempelvis CGNAT utan att varken märka eller förstå det...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Behöver majoriteten privatpersoner en publik ip?
Nej, det är det ingen som påstått. Men det är ju bättre att ha det än att inte ha det. NAT är ju en nödlösning som försämrar funktionen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sen fungerar väl IPv4 fortfarande tillräckligt bra för tillräckligt många i praktiken. Som antytts tidigare sitter säkert många med exempelvis CGNAT utan att varken märka eller förstå det...
Ja, det känns mycket enklare att komma ihåg en ipv4 adress än ipv6.

Så länge svenska företag inte efterfrågar Ipv6 lär konsumenter få vänta.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den stora frågan är väl varför IPv6 fortfarande inte tagit över. Vi läste om denna nya version på universitetet på 90-talet!
Ja, och jag har tom kört det under många år hemma. Men se, eftersom jag var tvungen att tunnla (har inte stöd för native från min leverantör) så gick jag på pumpen när Netflix m.fl. började klaga på att jag körde "VPN". Jag krånglade med lite routing-regler ett tag, men orkade till slut inte hålla på längre utan fick lägga ner det.

Inom mobilt nätverk (alltså de som slutar på 'G') i framförallt fjärran östern så lär det dock vara utrullat på ganska bred front. Allt vad IPv4 (även med CGNAT osv.) var helt enkelt tvärslut.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.