Byggahus.se

Weber Q2400w - skållhet stickkontakt!

1. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Bara att lämna in den om den blir så varm som du menar, låter ju som någon kommer skada sig annars. Hur många grader mäter du upp?

Varför elgrill förresten, är det en balkong?

2. M
    Medlem · - · 61 inlägg

mvs

Medlem
    Ett par olika skäl. Har haft både kolgrill och gasolgrill, men denna elgrillen är nog den bästa jag ägt. Alltid perfekt grillresultat, nästan omöjligt att bränna maten - vet inte hur Weber lyckats med det, men väldigt imponerande. Jämt varmt över hela grillytan också. Grillar alltid med locket nedfällt och det blir bra röksmak på det då. Sedan är det ju så lätt. Grillar mkt oftare nu. Sätta på bara och 10min senare är grillen redo. Slipper också fylla på gasolflaskor osv. Sedan känns det rätt bra att inte ha gasgrill. Grannens kollega dog förra året efter en olycka med gasolgrill. Känns som att olycksrisken är betydligt mindre med en elgrill. Och när det är så enkelt och blir så gott så kändes elgrill som ett perfekt val för oss - även om vi har trädgård.

Detta har blivit en jättebra tråd och jag är så tacksam, så en vädjan till alla: snälla låt nu inte detta bli en diskussion om vilken grill som är bäst, för- och nackdelar m.m. utan låt detta förbli en tråd om varma stickkontakter. Tack!

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 008 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, nej. Jag har inga uppgifter på vilka areor en stickpropp (schuko) klarar, men det torde ligga på mellan 0.5 - 2.5 mm².

4. M
    Medlem · - · 61 inlägg

mvs

Medlem
    Igår kväll gjorde jag ytterligare en upptäckt. Hade glömt bort att termostaten enkelt kunde kopplas bort, men mindes plötsligt att det sitter ett stort stift på denna. Jag plockade bort den och den var väldigt skitig. Mycket sot och fett. Fick bort en del med varmt vatten och diskmedel. Efteråt såg den ut så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E41B11A8-DA40-4967-8927-D00FB1D9F6C6.jpeg

Det sista var jag tvungen att sandpappra bort. Nu ser den ut så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0641F889-C13D-470F-8CA7-B7F7AE213530.jpeg

Hoppas kunna testa snart igen.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 250 inlägg

JSten

Medlem
    Värt att nämna att detta inte är något stift utan är temperatur givaren som regulatorn/reglage använder för att läsa av temperaturen i grillen. Stick in regulatorn/reglaget i grillen så ser du att metall spetsen sticker in i grillen utan att göra kontakt med någon annan metal. Så att detta "stift" är skitit spelar nog mindre roll vad gäller att stickkontakten blir varm.
    Värmeelementet ansluter till regulatorn/reglaget igenom två hål i regulatorn (hon-kontakter)

Har själv föregångaren till q1400 som är på 2.2kW, har inte använt den på några år eftersom vi skaffade hus och grillar med ved. Men vad jag kan minnas blev inte stickkontakten så varm att den inte gick att hålla i (däremot nämnvärt varm). Ska kolla vad det är för kabelarea på min grill.

6. M
    Medlem · - · 61 inlägg

mvs

Medlem
    Aha, det förklarar varför den var så himla skitig ...man lär sig hela tiden. Ok, hade varit intressant att veta vilken kabelarea det är på din. Tack.

7. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Vilken temperatur är det på denna skållheta stickpropp?

Har du normal spänning i uttaget?

Vad står det på sladden?

8. J
    Medlem · 250 inlägg

JSten

Medlem
    Kollade kabeln till min regulator tidigare ikväll och det är 1mm^2 i även den. Tror grillen är från 2012-ish, så det är inget nytt. Tyvärr går jordfelsbrytaren efter 10-15 minuter när jag drar igång min grill, så jag kan inte göra något längre test (problemet är förmodligen fukt i värmeelementet, ska försöka mig på att fixa det, men inte nu ;) ).

9. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Vad är detta, är inte Weber kungen av grillar.

Och nu, två exemplar som är helt värdelösa!

Håller mig till grillkol ett tag till.

10. J
    Medlem · 250 inlägg

JSten

Medlem
    Haha, ja, det verkar helt klart finnas lite förbättringar i designen att önska. Till deras försvar så är det ett vanligt problem att sandfyllda värmeelement (finns säkert mer korrekt namn(?)) drar till sig fukt och man får problem med jordfelsbrytaren. Om man vill läsa historier från frustrerade ägare kan man googla på "Weber elgrill jordfelsbrytare".

Hur som, min grill klarade sig i 5-6 år på en balkong utan någon speciell omboning på vintern. Ska göra ett försök med att torka ut elementet igenom att tillfälligt koppla bort skyddsjorden och låta den värma i en timme eller två. Vad jag har läst är det en effektiv en ej helt riskfri metod för att driva ut fukten.

Nåja, nog OT...

11. J
    Medlem · 250 inlägg

JSten

Medlem
  12. M
    Medlem · - · 61 inlägg

mvs

Medlem
  13. G
    Medlem · 161 inlägg

gmanhem

Medlem
    Även vår kontakt verkar bli ganska varm, efter 10min på max fräste det till lite på min blöta hand när jag klämde ett av stiften mellan två fingrar. Äldre Q2400 utan kontakt på sladden. Sladden är inte varm utan endast vid den gjutna kontakten.

Sladd och stickpropp likt @JSten.

14. M
    Medlem · - · 61 inlägg

mvs

Medlem
    Ja, samma här. Sladden helt sval och stickproppen riktigt het.

Måste tyvärr dock meddela att vår grill dog igår. Så fort jag vrider på termostaten (typ bara 10%), så slocknar grillen. Testknappen på dosan har också slutat funka. Antar att den varma kontakten var ett tecken på att något var på väg att gå sönder. Hoppas din håller längre. Köpte min aug 2019, så har som tur är fortfarande garanti.

Stort tack till alla som bidragit till denna tråd. Har lärt mig mycket och är väldigt tacksam.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · 250 inlägg

JSten

Medlem
    Tråkigt att höra! Om jag inte har helt fel för mig så är dosan på sladden en jordfelsbrytare, så det kan va att du har fått samma fel som min, fukt i värmeelementet som drar jordfelsbrytaren. I ditt fall den som sitter på sladden, och i mitt drar den jordfelsbrytaren i elcentralen då min grill år äldre och saknar dosan på sladden. Funkar grillen när du trycker på reset knappen på dosan på sladden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.