Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle klippa bort den gjutna befintliga stickproppen och montera en ny av välkänt fabrikat.
Ja, å andra sidan är Weber inte direkt någon billig grill. Tycker man kunde förvänta sig att stickproppen är av bra kvalitet när 2400w ska passera igenom. Funkar Brennenstuhl som välkänt fabrikat?
 
M mvs skrev:
Tycker man kunde förvänta sig att stickproppen är av bra kvalitet när 2400w ska passera igenom.
Det tycker jag med men uppenbarligen har du något fel. Kan inte vara mycket annat än vägguttaget och/eller stickproppen och stickproppen tycker jag är mest misstänkt och väldigt enkel att byta.

Klart du kan reklamera grillen om den nu är köpt i någorlunda närtid men jag skulle nog tycka att det var enklare att byta stickpropp.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Det tycker jag med men uppenbarligen har du något fel. Kan inte vara mycket annat än vägguttaget och/eller stickproppen och stickproppen tycker jag är mest misstänkt och väldigt enkel att byta.

Klart du kan reklamera grillen om den nu är köpt i någorlunda närtid men jag skulle nog tycka att det var enklare att byta stickpropp.
Ja, men testa den i ett annat uttag först.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi hade liknande med två diskmaskiner från Electrolux i två hyreslägenheter i samma område. Kontakterna hann smälta och börja ryka innan vi uppmärksammade det vid första gången. Till slut ersatte hyresvärden alla stickkontakter på vitvaror från Electrolux som förbrukar lite mer, vi var inte ensamma med svarta kontakter under diskbänken.
 
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
Vi hade liknande med två diskmaskiner från Electrolux i två hyreslägenheter i samma område. Kontakterna hann smälta och börja ryka innan vi uppmärksammade det vid första gången. Till slut ersatte hyresvärden alla stickkontakter på vitvaror från Electrolux som förbrukar lite mer, vi var inte ensamma med svarta kontakter under diskbänken.
Och efter bytet funkade allt bra?
 
M mvs skrev:
Och efter bytet funkade allt bra?
Ja, väggkontakterna byttes också men endast för att de var skadade från värmeutvecklingen.
 
Blir verkligen gjutna kontakter dåliga över tid?
Kan kanske tänka mig att allt är lite klent från början och blir varmt.

Däremot vet jag mer än ett uttag som blivit dåligt över tid, lite fler rörliga delar där.
Uppväxt i rivningsobjekt fick jag tidigt lära mig att lägga kontakten till dammsugaren/liknande mot handleden för att tidigt upptäcka uttag som skulle bytas. (Nu kissar nog någon elektriker ner sig, men funkar om man inte kan byta alla uttag fast man borde)

Jag sätter en halväten morot på att det är uttaget.
 
I Electrolux produkterna var det ett känt fel i hur kontakten var gjuten från dess tillverkare. Maskinen där kontakten började ryka var en diskmaskin ca 5 år gammal. Nästa var också en diskmaskin men lite nyare. Inga tecken på vatten i närheten av kontakterna.
 
Ok, här kommer ytterligare uppdatering. Det blir grillning ikväll också - Chicken Satay denna gång. Hursomhelst, gjorde som Harka föreslog och kopplade en förlängningssladd emellan:

Förlängningssladd kopplad till utomhusuttag med svart stickkontakt och vit grenkontakt på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde igen 45min på maxeffekt igen och fick rätt intressanta resultat:

Grillens stickkontakt (svart) blev exakt lika varm som tidigare. Man kan bara hålla den mellan pekfinger och tumme 1sek utan att bränna sig. Men....stickkontakten på förlängningssladden (vit) blev OCKSÅ väldigt varm. Dock inte lika varm. Kunde hålla metallstiften på förlängningssladden mellan pekfinger och tumme i kanske 3sek utan att bränna mig. Blir inte klok på detta...
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
P
Hur mycket effekt förbrukar grillen egentligen?
 
Effekten på Weber Q2400 är 2200W. Vi har samma modell men lite äldre, utan brytaren på sladden.
 
Det låter som fullt normala provresultat tycker jag. Skarvsladden har arean 1.5 mm² medan grillens anslutningssladd har arean 1.0 mm². Den ska enligt boken likväl tåla åtminstone sådär en 15 A men då blir ledaren ca 70 grader varm. Och i en gjuten stickpropp får den som sagt dålig kylning. Den är alltså klent tilltagen av Weber, men troligen ligger värmeutvecklingen inom gränserna.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som fullt normala provresultat tycker jag. Skarvsladden har arean 1.5 mm² medan grillens anslutningssladd har arean 1.0 mm². Den ska enligt boken likväl tåla åtminstone sådär en 15 A men då blir ledaren ca 70 grader varm. Och i en gjuten stickpropp får den som sagt dålig kylning. Den är alltså klent tilltagen av Weber, men troligen ligger värmeutvecklingen inom gränserna.
Ok, så det är ju bra att veta. Du menar alltså att man inte ska oroa sig utan att det är normalt att stickkontakten blir het när man kör på så hög effekt som 2200w? Och ja, det stämmer att förlängningssladden är 1,5mm.
 
Jag tror att det är helt i sin ordning här, men jag håller med dig om att det känns olustigt, även om jag tror att dina temperaturer ligger under 60 °C. Tänk dig om den stickproppen satt på en laddbox till elbil som belastar med 16 A. Jag skulle utan tvekan byta stickproppen, eller om det är möjligt byta hela sladdstället till grillen till 1.5 mm².
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att det är helt i sin ordning här, men jag håller med dig om att det känns olustigt, även om jag tror att dina temperaturer ligger under 60 °C. Tänk dig om den stickproppen satt på en laddbox till elbil som belastar med 16 A. Jag skulle utan tvekan byta stickproppen, eller om det är möjligt byta hela sladdstället till grillen till 1.5 mm².
Ok, tack. Så det funkar att sätta en 1,5mm stockpropp på en 1mm kabel? Det krävs alltså inte att både kabel och stickpropp är 1,5mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.