harka harka skrev:
...sen är ju frågan hur varm kontakten egentligen blev – klart varmare än normalt, men kanske ändå rimligt varm för en het, solig dag och ett långt grillpass?
Ja, alltså metallstiften på kontakten var så pass varma att den inte gick att hålla i handen utan att få rejäla brännblåsor. Den var verkligen skållhet.
 
Temperaturstegringen på stickproppens stift får enligt standarden vara max 45 K. Om stickproppen först var solvärmd till säg 35 °C så innebär det 80 °C. De flesta upplever temperaturer på över 50 °C som "heta", i ditt fall kanske 60 °C. Så det kan upplevas betydligt varmare än vad det får vara.

Lite uppsikt över utvecklingen här tror jag räcker. Det är en belastning som vi har sett i enstaka fall orsaka värmeskador på uttag och stickpropp.
 
E
Förvara inte stickproppen i solen.
Låna eller köp en IR-temperaturmätare.
Upprepa.
Återrapportera.

Tänk tillbaka till din barndom, hur varma blev den tidens rutschkanor.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Orginalkabel 1 mm2 med gjuten stickpropp bara skit, byt allt om det går, annars en ny stickpropp. Gjutna har en tendens till att lätt bli varngång i , har inget med solen att göra
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Illustration av elektrisk borr, borrarhuvuden, strömbrytare och elkontakt.
 
E
J jonaserik skrev:
Orginalkabel 1 mm2 med gjuten stickpropp bara skit, byt allt om det går, annars en ny stickpropp. Gjutna har en tendens till att lätt bli varngång i , har inget med solen att göra
Kan inte påstå att jag direkt varit ute för detta problemet innan, men metaller i solen blir verkligen skållheta, men det är ju möjligt att din teori att byta proppen också är riktig.

Att det skulle vara något problem med 1mm2 för 1h grill har jag svårt att se.

TS får testa och se, återkom gärna med resultat.
 
Aha det är en reglerbox mellan , du ska nog ta ett snack med tillverkaren/försäljaren av grillen, oavsett tiden för inköp så ska/får inte stickproppen bli så varm, det betyder bara två saker. Dålig anslutning i stickproppen ( en klassiker ) eller för klen kabel Ska/bör vara minst 1,5 mm2 för den effekten, men billigt ska det vara.
 
E
J jonaserik skrev:
Aha det är en reglerbox mellan , du ska nog ta ett snack med tillverkaren/försäljaren av grillen, oavsett tiden för inköp så ska/får inte stickproppen bli så varm, det betyder bara två saker. Dålig anslutning i stickproppen ( en klassiker ) eller för klen kabel Ska/bör vara minst 1,5 mm2 för den effekten, men billigt ska det vara.
Var ser du det, 1,5 mm2?
Varför skulle 1mm2 vara några problem, i alla tider har folk fått ner ett snäpp på anslutningskabel.

Sen tycker jag som du, det ska alltid vara minst vara 1,5. Men knappast det som skapar värme i själva stickproppen.

Grillas det i många timmar kan väl möjligen skadlig värme utvecklas, helst då det är 35 grader och solen lyser rakt på det hela.
 
Stoppa in och dra ut stickproppen ett antal gånger, typ minst tio, så kan du "slipa bort" eventuell oxid och annat skit om det nu skulle vara dålig kontakt mellan stickproppens stift och vägguttagets kontaktbleck. Påverkar troligen ingenting men enkelt gjort och gör definitivt ingen skada men skulle kunna hjälpa.

Skippa sen solbadandet av stickproppen och testa igen med lite "övervakning".
 
harka harka skrev:
din jordfelsbrytare i elcentralen duger fint – RCD är amerikanska för samma sak
Bara en snabb kommentar:

RCD(residual current device) är den europeisk-engelska beteckningen på jordfelsbrytare. I Amerrikat hittar man istället beteckningen GFCI som står för ground fault circuit(current?) interrupter.

Over there kallar man jord för Ground, medan vi i Europa (bör) kalla den Earth.
 
E
M Millox skrev:
Bara en snabb kommentar:

RCD(residual current device) är den europeisk-engelska beteckningen på jordfelsbrytare. I Amerrikat hittar man istället beteckningen GFCI som står för ground fault circuit(current?) interrupter.

Over there kallar man jord för Ground, medan vi i Europa (bör) kalla den Earth.
Protective Earth PE är vad skyddsledare kallas i Sverige men även latinets Terra förekommer i förkortningen TN m.fl.
 
Ok, dags för en update. Idag var det grillning igen. Testade först låta stickkontakten ligga i solen ett par timmar för att se om metalldelarna blev heta. Det blev de inte. Och det är riktigt varmt idag.

Lät sedan kontakten ligga i skuggan en timme för säkerhets skull. Grillen står i skugga och klockan 13.00 var det dags. Gjorde som Alfonso föreslog och satte in och drog ut ett tiotal gånger för att rensa bort eventuell beläggning. Körde sedan grillen på max styrka i totalt 45 min och när jag därefter drog ur kontakten så var den ..... återigen skållhet!

Fattar inte varför. Oavsett om 60w eller 2400w så ska väl stickkontakten vara sval?

Nästa gång ska jag testa med en skarvsladd som Harka föreslog.
 
M mvs skrev:
Körde sedan grillen på max styrka i totalt 45 min och när jag därefter drog ur kontakten så var den ..... återigen skållhet!
Jag skulle klippa bort den gjutna befintliga stickproppen och montera en ny av välkänt fabrikat.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
M mvs skrev:
Ok, dags för en update. Idag var det grillning igen. Testade först låta stickkontakten ligga i solen ett par timmar för att se om metalldelarna blev heta. Det blev de inte. Och det är riktigt varmt idag.

Lät sedan kontakten ligga i skuggan en timme för säkerhets skull. Grillen står i skugga och klockan 13.00 var det dags. Gjorde som Alfonso föreslog och satte in och drog ut ett tiotal gånger för att rensa bort eventuell beläggning. Körde sedan grillen på max styrka i totalt 45 min och när jag därefter drog ur kontakten så var den ..... återigen skållhet!

Fattar inte varför. Oavsett om 60w eller 2400w så ska väl stickkontakten vara sval?

Nästa gång ska jag testa med en skarvsladd som Harka föreslog.
Hur varmt är skållhet egentligen?
Bara nyfiken.
 
E El-Löken66 skrev:
Hur varmt är skållhet egentligen?
Bara nyfiken.
Så varm att du hade fått brännblåsor om du höll den i handen några sekunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.