Vad föredrar ni? Wago eller Torix eller U-båt?

  • Antal röster
    363
Använder någon här Wago 222 x 2? Vad är fördelen jämfört med Torix eller U-båtar (danska skallar)?
 
jo jag,snabbare montage, 12 volts trafo och dovnlight med fintrådig ledare funkar inte så bra att sätta i miniubåt eller tomtemössa.
 
pellefant skrev:
jo jag,snabbare montage, 12 volts trafo och dovnlight med fintrådig ledare funkar inte så bra att sätta i miniubåt eller tomtemössa.
Fast på de wago jag köpte stod det att man inte skulle använda fintrådig...
 
Octofinger skrev:
Fast på de wago jag köpte stod det att man inte skulle använda fintrådig...
Har du varit på Biltema och handlat?
 
Enda (mig veterligen) toppklämmorna som är godkända för RK är Wago 222'or, för övrigt så brukar det inte gå att trycka i annat än FK & EK i vanliga fjäderbelastade toppklämmor.
 
Ingen mer än jag som använder sockerbit till allt?
 
sockerbit...:o det använde man ju på tekniklektionerna i mellanstadiet...:rolleyes:
inte nåt fel på det så sett men det ser inte riktigt fackmannamässigt ut...
faktiskt är det stor skillnad på "kvalitetsutseende" om man jämför sockerbit och ubåt tycker jag, fastän det är i princip samma sak..
Ubåt känns mer rätt till starkström än sockerbit.
 
Sockerbitar finns ju i flera dimensioner och är godkända till det mesta. Blir också väldigt snyggt att rada upp alla färger på rad.
 
Även om dom är godkända så är det inte direkt sällsynt att dom blir glappa eller att man skruvat sönder kardelarna. Med tex Wago uppstår inte dom felen
 
Octofinger skrev:
Fast på de wago jag köpte stod det att man inte skulle använda fintrådig...
jag var lite otydlig där-givetvis menade jag öppningsbara wagos, grå/orange
 
Så vad gör ni alltså när det kommer in, säg 5 gul-gröna kablar med biledare i dosan? Ubåt (3*2,5), wago 222 eller vad???
 
pd_jansson skrev:
Så vad gör ni alltså när det kommer in, säg 5 gul-gröna kablar med biledare i dosan? Ubåt (3*2,5), wago 222 eller vad???
Biledare brukar jag skarva med ubåt, det är enklast så. Det räcker egentligen med att biledaren anslutes i ena änden, risken för magnetiska fält minskar då.
 
Kopplar jordarna med Wago 773-106 och biledarna med 222-413 eller 222-415
 
elmont skrev:
Även om dom är godkända så är det inte direkt sällsynt att dom blir glappa eller att man skruvat sönder kardelarna. Med tex Wago uppstår inte dom felen
Så kan det vara om man köpt dåliga sockerbitar. Hur är det med ubåtar då? Inte samma sak där va?
 
Nu när ni rackar ned på "sockerbiten", vad är det som gör U-båten sååå mycket bättre?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.