53 161 läst ·
187 svar
53k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Att ta lös en EK eller en FK ur en icke öppningsbar klämma tar kanske 20-30 sekunder bara man lärt sig tekniken. Det är inte klämman det är fel på utan "montören".I ikeo skrev:
svårt att lista ut hur man gör det utan att förstöra toppklämman eller kablarna dock i skarpt läge och när man inte behöver göra det så orkar man inte lista ut hur man isåfall görE elmont skrev:
Jag tycker att det värt de extra kronorna för att få en öppningsbar klämma. Tror jag varit och petat i varenda kopplingsdosa i huset vid det här laget och att öppna och göra om torixinstallationer med tvinnade och korta kablar är ingen höjdare
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
nej det är ju inget som säger att man ska fortsätta med torix bara för att det fungerar. Idag finns ju betydligt bättre och roligare saker som inte fanns då. Grejen är ju bara den att man idag sågar torix helt bara för att man tycker det modernare är säkrare. Visst det kanske är enklare så den som slarvar kan göra ett bra jobb även under stress.....
Ja typ så.S Stefan1972 skrev:nej det är ju inget som säger att man ska fortsätta med torix bara för att det fungerar. Idag finns ju betydligt bättre och roligare saker som inte fanns då. Grejen är ju bara den att man idag sågar torix helt bara för att man tycker det modernare är säkrare. Visst det kanske är enklare så den som slarvar kan göra ett bra jobb även under stress.....
nåja sista eldosan jag rotade i så bytte jag sockerbitar mot wago och med tanke på hur dom var skalade så gissar jag mig till att nån bytt bort torixen mot sockerbitar istället.
Och ja det blev klippta kablar och korrekt skalade så att det blev rätt
Och ja det blev klippta kablar och korrekt skalade så att det blev rätt
Inget fel på torix när den är rätt monterad. Problemen kommer när klåparnisse varit inne och ändrat och återanvänt torixen och inte klarat av att montera den korrekt. Hos mig har en och annan torix ramlat ner på golvet när jag inspekterat. Fixar det med omskalning och 221.
Klicka här för att svara