53 161 läst ·
187 svar
53k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har träffat på glappande Torix ett otal gånger, speciellt när någon blandat FK och EK(K), eller när någon knökat in 7 st ledare i samma toppklämma. Så dom kräver tydligen sin man för att det ska bli säkert.
De finns helt klart marknad för alla dessa klämmor. Vanliga WAGO för normala EK/FK installationer. WAGO 222 eller Tiptop/topklämma/ubåt eller Torix till biledare/MK-RK ledare. Även större Ubåtar/dubbla är bra att ha om man tex tillfälligt ska koppla ihop matning med vidarematning då man byter central.
Fast denna fråga gäller väl vad man föredrar att använda vid normala installationer? Och då finns de inget alternativ till WAGO som jag ser de. (inte om man vill ha en säker installation iaf) Eller andra liknande kopplingsklämmor med snabbkontakt från andra märken.. typ HELACON
Fast denna fråga gäller väl vad man föredrar att använda vid normala installationer? Och då finns de inget alternativ till WAGO som jag ser de. (inte om man vill ha en säker installation iaf) Eller andra liknande kopplingsklämmor med snabbkontakt från andra märken.. typ HELACON
Hm.. frun och ungarna ställer inte upp och röstar..
För att blanda bort korten en smula så gick jag just och köpte ett par paket IDEAL In-Sure Push-In Wire Connectors. Ca kr 1.50/st. Återkommer med en utvärdering.
http://www.idealindustries.com/products/wire_termination/push-in/in-sure.jsp
För att blanda bort korten en smula så gick jag just och köpte ett par paket IDEAL In-Sure Push-In Wire Connectors. Ca kr 1.50/st. Återkommer med en utvärdering.
http://www.idealindustries.com/products/wire_termination/push-in/in-sure.jsp
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag måste bara fråga dig... bor du i USA eller på Gotland? Har du jobb i USA?mycke_nu skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
tur en annan bor så långt ute i obygden så det inte finns några busstabeller över området... ger mig f-n på att om det bara funnits en hållplats inom 5km från mig så hade jag säkert inte fått göra mina reseavdrag..
Hade gärna bytt med dig en tid om inte kycklingkebaben på Möllan varit så f-bannat god!electrocuted skrev:
Tips: Någon säljer vita porslinsisolatorer på Tradera, kolla in.
tack för tipset, tyvärr måste man ju vara medlem där för att bjuda å så.. sen var det ju redan bud på dom.. den där auktionen med strömbrytarna var mer lockande, blandannat den svarta strömbrytaren har jag bara sett en enda gång tidigare, skulle ju va kul att ha i samlingen.
