Vad föredrar ni? Wago eller Torix eller U-båt?

• Antal röster
    363
När jag öppnade en dosa i min källare så hade plasten på torixen smält till en klump. Så dom litar jag inte på för fem öre.

Säger det jag har sagt förr. Wago 222 så slipper man springa runt med torix, ubåtar och alla andra lösningar för att sätta ihop div kabeltyper. dyrare ja men viss lyx måste man unna sig. chefen får mig inte att koppla 230/400 om jag inte får köra med Wago 222, ibland måste man ha krav.

thewolf skrev:
När jag öppnade en dosa i min källare så hade plasten på torixen smält till en klump. Så dom litar jag inte på för fem öre.
Det respekterar jag fullt ut - subjektiv individuell riskreduktion...men tomtemössor/wire nuts/toppklämmor har använts under många år. Statistiskt är de väl ganska säkra, men säg gärna emot!
Jag har använt 1(!) Wago 222 1(!) gång. Det gick bra. I övrigt tycker jag om känslan att tvinna kabel, det känns som sådan där utanpåliggande skruvad kabel på porslinsknopp (eller hur electrocuted?).:D

Märkligt att hela 26% föredrar Torix mot wago här?? Visste inte att det fanns så många 60+ pensionerade elektriker här :)

Rrrrr skrev:
Märkligt att hela 26% föredrar Torix mot wago här?? Visste inte att det fanns så många 60+ pensionerade elektriker här :)
I mitt fall är det ärftligt!:D

Den som har demonterat en Torix vet att man inte köper sådant igen...

Då är det bara ubåtar som gäller, och wago 222 är fina men tar lite mycket plats i vissa dosor...

ja jag brukar föredra torix, gillar också känslan att tvinna så det sitter ordentligt.
i kulo-dosor blir det ganska ofta u-båt då torixen inte alltid får plats.
wago 773 har jag köpt en förpackning och provat några ggr, blandannat i föräldrarnas garage där allt drogs infällt, men jag gör så mycket utanpåliggande så de har svårt att få plats i kulodosorna.

fast helst föredrar jag ju runda ifö-porslinsdosor med 4st skruvklämmor:)
det ska ju se snyggt ut även när man öppnar dosan...

Gillar ELKOs variant, som torix men transparent så att man ser om alla tåtar kom med ordentligt:

Foto9576_1.jpg

• Gilla
1
  • Laddar…
el_richard skrev:
[länk]

men det visste ni kanske att det fanns....
ja jag har monterat ett 10-tal av den runda sorten, och ett par tre kvadratiska

Fotografen skrev:
Gillar ELKOs variant, som torix men transparent så att man ser om alla tåtar kom med ordentligt:

[bild]
ja den var inte dum, går den att köra med bitsmejsel som thorsmans också?

Kommer inte ihåg, tror dom e slut också så jag kan inte titta efter.

el_richard skrev:
[länk]
men det visste ni kanske att det fanns....
Snygga! Aldrig fel med Ifö, oavsett vilket avstyckat bolag det rör sig om!:D

Började köra Wago och skaltång i stället för Torix och sidabitare igår. Man fick ett litet leende på läpparna måste jag säga. Riktigt bra flexrör förgyllde dagen ytterligare. :)

Mikael_L
Jag har kört tomteluvor tidigare i livet.
Men nu ligger det Wago 222'or i internetvarukorgen. Jag vrider och vänder på ifall jag ska kasta med nåt paket av 773'or också...

Men 222 känns som en perfekt pryl att ha hemma vad man än pysslar med.
En mer eller mindre tillfällig rep av nåt i bilens elsystem...
Jag som har gjort och testat högtalarfilter. Perfekt vid testning, öppna en klämma och lägg in ännu konding, motstånd eller drossel. :)
osv

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.