53 161 läst ·
187 svar
53k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Säger det jag har sagt förr. Wago 222 så slipper man springa runt med torix, ubåtar och alla andra lösningar för att sätta ihop div kabeltyper. dyrare ja men viss lyx måste man unna sig. chefen får mig inte att koppla 230/400 om jag inte får köra med Wago 222, ibland måste man ha krav.
Det respekterar jag fullt ut - subjektiv individuell riskreduktion...men tomtemössor/wire nuts/toppklämmor har använts under många år. Statistiskt är de väl ganska säkra, men säg gärna emot!thewolf skrev:
Jag har använt 1(!) Wago 222 1(!) gång. Det gick bra. I övrigt tycker jag om känslan att tvinna kabel, det känns som sådan där utanpåliggande skruvad kabel på porslinsknopp (eller hur electrocuted?).
Den som har demonterat en Torix vet att man inte köper sådant igen...
Då är det bara ubåtar som gäller, och wago 222 är fina men tar lite mycket plats i vissa dosor...
Då är det bara ubåtar som gäller, och wago 222 är fina men tar lite mycket plats i vissa dosor...
ja jag brukar föredra torix, gillar också känslan att tvinna så det sitter ordentligt.
i kulo-dosor blir det ganska ofta u-båt då torixen inte alltid får plats.
wago 773 har jag köpt en förpackning och provat några ggr, blandannat i föräldrarnas garage där allt drogs infällt, men jag gör så mycket utanpåliggande så de har svårt att få plats i kulodosorna.
fast helst föredrar jag ju runda ifö-porslinsdosor med 4st skruvklämmor
det ska ju se snyggt ut även när man öppnar dosan...
i kulo-dosor blir det ganska ofta u-båt då torixen inte alltid får plats.
wago 773 har jag köpt en förpackning och provat några ggr, blandannat i föräldrarnas garage där allt drogs infällt, men jag gör så mycket utanpåliggande så de har svårt att få plats i kulodosorna.
fast helst föredrar jag ju runda ifö-porslinsdosor med 4st skruvklämmor
det ska ju se snyggt ut även när man öppnar dosan...
Gillar ELKOs variant, som torix men transparent så att man ser om alla tåtar kom med ordentligt:

Kommer inte ihåg, tror dom e slut också så jag kan inte titta efter.
Jag har kört tomteluvor tidigare i livet.
Men nu ligger det Wago 222'or i internetvarukorgen. Jag vrider och vänder på ifall jag ska kasta med nåt paket av 773'or också...
Men 222 känns som en perfekt pryl att ha hemma vad man än pysslar med.
En mer eller mindre tillfällig rep av nåt i bilens elsystem...
Jag som har gjort och testat högtalarfilter. Perfekt vid testning, öppna en klämma och lägg in ännu konding, motstånd eller drossel.
osv
Men nu ligger det Wago 222'or i internetvarukorgen. Jag vrider och vänder på ifall jag ska kasta med nåt paket av 773'or också...
Men 222 känns som en perfekt pryl att ha hemma vad man än pysslar med.
En mer eller mindre tillfällig rep av nåt i bilens elsystem...
Jag som har gjort och testat högtalarfilter. Perfekt vid testning, öppna en klämma och lägg in ännu konding, motstånd eller drossel.
osv