53 161 läst ·
187 svar
53k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Det undrar verkligen jag med... 
edit:
Fast allt går ju förståss ....
(bilden saxad från http://www.ahlsell.se/upload/5333/Verktyg_EL_3_2006.pdf )
edit:
Fast allt går ju förståss ....
(bilden saxad från http://www.ahlsell.se/upload/5333/Verktyg_EL_3_2006.pdf )
Jobbar alltid enligt arbetsmetoden "arbete utan spänning" så det är inga problem.pellefant skrev:
Dom andra två metoderna finns det ingen anledning att använda enligt mig, är enbart en planeringsgrej!
tex när jag gjorde belysningen i en lindexbutik så var det väldigt smidigt att kunna lägga in armaturerna allt eftersom och "arbetsbelysningen" kom igång vartefter utan att jag behövde bryta spänningen mer än när jag la in matningarna i "första" dosan.
torix vill ibland trilla lös, inte så kul om man ska kolla i en dosa och ta ut kopplingarna med spänning på (det är lite svårt att felsöka och mäta spänningen i spänningslöst tillstånd)
torix vill ibland trilla lös, inte så kul om man ska kolla i en dosa och ta ut kopplingarna med spänning på (det är lite svårt att felsöka och mäta spänningen i spänningslöst tillstånd)
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningen"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
hos min grossist säljer dom numera mest wago,bravida köper i stort sett bara wago-jämfört med när jag jobbade där för 6 år sedan- då gällde bara tomtemössorna!
I sundsvall går det mycket fördragen vp-slang, i umeå inte lika mycket och i luleå minst- jämfört med lös fk och slang-rör. det bevisar att vi norrbottningar är lite tröga av oss
I sundsvall går det mycket fördragen vp-slang, i umeå inte lika mycket och i luleå minst- jämfört med lös fk och slang-rör. det bevisar att vi norrbottningar är lite tröga av oss
Jobbade du under arbete nära spänning då eller? Eller med kanske det blir..pellefant skrev:tex när jag gjorde belysningen i en lindexbutik så var det väldigt smidigt att kunna lägga in armaturerna allt eftersom och "arbetsbelysningen" kom igång vartefter utan att jag behövde bryta spänningen mer än när jag la in matningarna i "första" dosan.
torix vill ibland trilla lös, inte så kul om man ska kolla i en dosa och ta ut kopplingarna med spänning på (det är lite svårt att felsöka och mäta spänningen i spänningslöst tillstånd)
Tycker Torix är bäst. Har aldrig misslyckats med dem, inte heller har de ramlat bort. Kanske för att vi inte heller jobbar på ackord
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag använder gärna wago, men chefen tycker det är för dyrt 
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
...därför blir det mest torix och u-båtar
Är ingen elektriker men vet hur de ser ut.
Förstår att Wago:n är mycket enkel att använda, Torix är väl den "gamla standarden", man ser väl dem överallt?
Ubåtarna påminner ju om sockerbitar med bara en ände.
I jämförelse med Torix är nog både Wago och ubåtarna bättre,
I jämförelse med Wago och Ubåt så skulle jag nog säga Wago.
Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av någon av dem, bara genom att kolla på bilder så skulle jag säga Wago
Förstår att Wago:n är mycket enkel att använda, Torix är väl den "gamla standarden", man ser väl dem överallt?
Ubåtarna påminner ju om sockerbitar med bara en ände.
I jämförelse med Torix är nog både Wago och ubåtarna bättre,
I jämförelse med Wago och Ubåt så skulle jag nog säga Wago.
Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av någon av dem, bara genom att kolla på bilder så skulle jag säga Wago
Är elektriker och använder helst wago till enkeltrådiga kablar, som ekk, men ibland även till fk. Ubåtar/Danskingar använder jag till t.ex. dom något större kulodosorna. Går även att använda torix i dom dosorna, men ubåtarna är ju mindre. Om det är en kabel med biledare, så blir det inte wago till jordningen iaf, men wagon är perfekt om man vet att man ska in med fler trådar senare. Så det beror på vad man ska koppla för något om man väljer wago, ubåt eller torix.
JÖSSES!
Är chockad att ens 1% använder Torix fortfarande än mindre 27% eller vad de nu var.. skandal!! Undra om dessa personer fortfarande också kör med vedeldade bilar!
Jag brukar oftast byta ut gamla torix mot bra och säkra Wago där jag gör ändringar i gamla installationer, jag kan inte minnas senast jag köpte torix.. jag har en ask i firmabilen för att vira ihop om man har många biledare tex, men för vanliga ek/fk ledare ser jag ingen anledning att fortfarande använda gamla torix!
Är fortfarande lite i chocktillstånd.. jag får hoppas att störredelen av dom som röstat på torix är hemmapulare som inte vet vad wago är för nåt, och inte professionella elektriker!
Är chockad att ens 1% använder Torix fortfarande än mindre 27% eller vad de nu var.. skandal!! Undra om dessa personer fortfarande också kör med vedeldade bilar!
Jag brukar oftast byta ut gamla torix mot bra och säkra Wago där jag gör ändringar i gamla installationer, jag kan inte minnas senast jag köpte torix.. jag har en ask i firmabilen för att vira ihop om man har många biledare tex, men för vanliga ek/fk ledare ser jag ingen anledning att fortfarande använda gamla torix!
Är fortfarande lite i chocktillstånd.. jag får hoppas att störredelen av dom som röstat på torix är hemmapulare som inte vet vad wago är för nåt, och inte professionella elektriker!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaa, elektrikern som jag anlitar (trots min signatur här) kör med torix. Visserligen går jag efter och drar dom ett par varv till efter honom, sedan jag kom på en av hans kopplingar där trådarna "sprätte isär" när jag tog av Torixen. De såg nyskalade ut utan antydan till att ha varit tvinnade.

