70 516 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Köp blommor du har ett relations problemP PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Jag tycker många är väl hårda mot Purre. Det är ju så enkelt att man i möjligaste mån undviker köra maskinen på morgon och middag och lär sig att trycka fördröjd start.
Om herrn i huset tycker det är ok att ställa skorna mitt på golvet medan frun vill att de ska stå i skostället. Ska även detta leda till skilsmässa? Eller kan frun få önska att mannen tar 1 extra sekund och ställer dem där?
Givetvis kan det vara tvärtom.
Men principen är ju samma. Vi bryr oss om olika grejor, oftast skitsaker. Det blir lättare om vi är sjyssta mot varandra- både försöker göra det som är viktigt för den andra även om vi inte håller med men även ser genom fingrarna om den andra inte gör det.
Sen ryker vi själva ihop om mycket skitsaker, men just diskmaskin och elpris har vi ungefär samma bild på. Vi kör den på dagtid men inte i onödan precis när elen är som dyrast (ingen av oss kollar elpris utan baserat på hur det brukar vara).
Om herrn i huset tycker det är ok att ställa skorna mitt på golvet medan frun vill att de ska stå i skostället. Ska även detta leda till skilsmässa? Eller kan frun få önska att mannen tar 1 extra sekund och ställer dem där?
Men principen är ju samma. Vi bryr oss om olika grejor, oftast skitsaker. Det blir lättare om vi är sjyssta mot varandra- både försöker göra det som är viktigt för den andra även om vi inte håller med men även ser genom fingrarna om den andra inte gör det.
Sen ryker vi själva ihop om mycket skitsaker, men just diskmaskin och elpris har vi ungefär samma bild på. Vi kör den på dagtid men inte i onödan precis när elen är som dyrast (ingen av oss kollar elpris utan baserat på hur det brukar vara).
Skaffa batterier till huset så kan du säkert kapa effekt topparna.J JohanLun skrev:Jag tycker många är väl hårda mot Purre. Det är ju så enkelt att man i möjligaste mån undviker köra maskinen på morgon och middag och lär sig att trycka fördröjd start.
Det är ju uppenbarligen en viktig sak detta, för TS och några fler. Hur mycket pengar sparas per månad?J JohanLun skrev:Jag tycker många är väl hårda mot Purre. Det är ju så enkelt att man i möjligaste mån undviker köra maskinen på morgon och middag och lär sig att trycka fördröjd start.
då får du ta över hushålls sysslornaP PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hmmm om det handlar om energi men inte om kostnader. Då är det inte samma energi i kW förbrukning?P PurreP skrev:
Kanske är mer energi för din fru och dig att vänta att göra sysslorna senare och eller bli irriterad för att de görs.
Testa ta över och lägg tvätten själv osv … så du har koll på hur mycket ”av din energi” sparar du genom att göra sysslorna som du tycker är optimal för att inte belasta el-nätet”
🙌🏼
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Köp ett batteri med smart styrning så är all buffer löstP PurreP skrev:Wow, vilken respons!
Landar i att det, såklart, inte är värt att slåss för detta.
Jag kommer gå på miljö-/klimatspåret och även på vad vi lär våra barn. "Barn gör som man gör..."
Vi har automation på värmepump och elbilsladdningen, får väl vara nöjd med den biten...
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Det är väl lite samma sak som att ta med flergångs påsar till affären. En del ekonomi, ens del miljö. Det är något som rätt hanterat inte kostar mer än någon sekund i energi från dig, troligen noll om det är en rutin. Bara inte principen tar över så man inte kan handla eller diska när det behövs.MathiasS skrev:
Jag har inte betald övertid så att referera sparad tid till pengar funkar inte. Däremot är tid värdefull ändå. Detta tar ju dock inte mer tid, det är bara planering.
När jag jobbar hemifrån slår jag på disk och tvätt efter kaffet och tar hand om på lunchen.
Du kommer att bli förvånad när du får fakturan och upptäcker att du missuppfattat. Du kan inte påverka debitering av topparna på det sättet.J jonaserik skrev:Jepp har själv Ellevio, det gäller då att få en topp på natten, som överstiger en topp på dagen, för att få 50 % på debiteringen. Får se hur det går för mig nu, då jag eldar för värme och VV. Blir då bara några Kw/h nattetid och knappt det, blir svårt att få till en topp på natten som överskrider en på dagtid.
Att börja med tvätt och disk på natten är inget för mig, Prioriterar att kunna leva som vanligt och inte med något tvång från nätägare och EU.
Verkar som din fru är smartare än dig. Jag föreslår att du bara gillar läget. Hon skiter i effektskatten, det borde alla göra, eftersom Effektskatten bara är politikernas försök att vältra över ett samhällsproblem (som de själva orsakat) på den enskilde individen, istället för att lösa rotorsaken. Det borde ju du veta om du är verksam i branschen, eller?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Personligen kör jag tvättmaskinen ibland fylld, ibland med ett enda plagg. Det beror på att jag tröttnat på att alla plagg får samma brun-beige-grå färgton. Jag har inte kommit så långt att jag anpassar färgvalet på kläder och andra textilier för att kunna samköra. Sen försöker jag köra maskinen när priset är lågt, men om den måste gå lång tid på ett skonprogram vet jag ändå inte var slutnotan hamnar eftersom spotpriset har ändrats.
Samma för diskmaskinen. Ibland måste den köras när det egentligen är oekonomiskt, för alternativet är handdisk. Jag tycker jag har andra saker att lägga min energi på än detaljstyra elförbrukningen.
Samma för diskmaskinen. Ibland måste den köras när det egentligen är oekonomiskt, för alternativet är handdisk. Jag tycker jag har andra saker att lägga min energi på än detaljstyra elförbrukningen.
Ja man undrar vem det är fel på egentligen....kanske dags bevaka självinsikt då jag gissar du går din fru på "nerverna" men sällan man ser skogen för alla träd. Man ska aldrig ta med sig sitt jobb hem och speciellt inte på för stort allvar... känns som kr och ören kommer ta ut sin rätt🙈P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.