Flytta till lägenhet din slösaktiga miljömupp!

• Haha
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Bäste herr P. Du har ju nu fått ett utmärkt tillfälle att köpa bort effektproblematiken. Solceller, hembatterier, reservgenerator... Det finns ju hur mycket teknik som helst du kan köpa för boendets skull. Låt sedan er partner betala hälften så kommer all frustration att släppa.

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Bäste herr P. Du har ju nu fått ett utmärkt tillfälle att köpa bort effektproblematiken. Solceller, hembatterier, reservgenerator... Det finns ju hur mycket teknik som helst du kan köpa för boendets skull. Låt sedan er partner betala hälften så kommer all frustration att släppa.
Aaah, 50/50 är ju inte rättvist om fru slösare bränner energi i onödan. Hon borde stå för typ 75%....🤓

• Haha
Snnica
  • Laddar…
Förstår inte detta forums besatthet av elprisfrågan..

• Gilla
Kojaxx och 4 till
  • Laddar…
D
P PurreP skrev:
Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Du strider mot naturlagarna.

Happy wife happy life.

Bara för dig att acceptera att det finns en annan part som prioriterar något annat.

Kanske du borde hjälpa till lite mer i hemmet 😴?

• Gilla
hmhhmh och 4 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Jag trodde du trollade. Prova att räkna tid som pengar. Varje minut är dyr när man har kvalificerade jobb. Ska du lägga en timme i månaden på att spara några hundralappar går du ju back.

• Gilla
hmhhmh och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Varje minut är dyr när man har kvalificerade jobb.
Tänker du verkligen så kring varje minut av ditt liv som du ägnar till något? Typ basta med polarna, leka med barnen, titta på nyheterna, ta en sovmorgon, snacka skit med grannen eller vad du nu använder din tid till förutom kvalificerat arbete?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Påminner lite om 1990-talet och folk som handlade aktier hela sin vakna tid och någon beklagade sig att denne hade förlorat flera hundra tusen bara för att denne bara måste gå på toaletten under några få minuter... detta var tiden innan hela den typen av börshandel börja göras av olika robotprogram.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du verkligen så kring varje minut av ditt liv som du ägnar till något? Typ basta med polarna, leka med barnen, titta på nyheterna, ta en sovmorgon, snacka skit med grannen eller vad du nu använder din tid till förutom kvalificerat arbete?
Nej, men jag blir irriterad när min hustru lägger tid på att spara småpengar. Vad spelar det för roll om mjölken är några kronor billgare i butiken längre bort om den extra halvtimmen innebär att hon går miste om ett par hundralappar i inkomst? Oops, jag inser att jag håller på att gå in i samma fälla som TS. 😳

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En riktigt tråkig lunch kostar 150 kr idag. Känns inte som ett belopp på elräkningen jag skulle lyfta ett finger för.
Nja, jag får en tråkig lunch till, det kan det vara värt!

Attitudeswe
Skaffa en elbil så drunknar allt annat i den planerbara laddningen.

• Gilla
Kluffe
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den enkla slutsatsen är väl att din fru är klok och praktiskt lagd och har konstaterat att det är inte värt allt bök och stök för att spara 348kr per månad.
what he said☝️

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
P PurreP skrev:

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Om det inte är några problem ekonomiskt så får du se det som att det är din hobby/intresse. Har ni Timpris så ändra till snittpris. Hitta någon annan hobby eller bo ensam och spara ström.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
Tvätta på natten? Ja rekommenderas av elprisjägarna, inte av brandskyddsorganisationer... så vem ska man lyssna på?
Jag tvättar när det behövs, lagar mat när barnen är hungriga osv. Men TS kan ju börja äta kl 02.30 också...

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:

Till att börja med : Njut av livet, man kan inte mycket att göra om man har tid att lägga sin energi på såna petitesser...herrejävlar.....

• Gilla
Snnica och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.