73 835 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Nä, lagar maten hemma i köket när behov finns... vill inte titta i en app om elpriset är på en nivå att vi kan slå på hällen och ugnen. Jo, jag vet att jag hårdrar ts fråga nu, men svar på din fråga i inlägget.😇E eajn skrev:
Haha jag har liknande situation vi har gjort det mesta för att minska förbrukningen men med nättarifferna passerades en gräns. Lösningen kanske inte är optimal men den funkar skapligt för oss och vi slipper prata energi hela dagarna.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Fastpris på el och laddningen av bilen är satt på 3x6A.
Vi hade ett välfungerande elnät utan alla dessa problem med låg miljöpåverkan och lågt klimatavtryck, att medvetet förstora det och sedan kräva att befolkningen ska anpassa sig är inget bra för miljön.E eajn skrev:Är det såhär ni skulle funka i en soppkö också? Ät för två på en gång, skit i om det räcker till alla?
Det här har väl väldigt lite att göra med privatekonomin verkar det som. Problemet är att folk inte vill ändra sina vanor för att bidra en smula till samhället där elen som tillverkas (åtminstone den rena) behövs som mest på annat håll vissa tider. Testa ett annat argument än snålhet, berätta om solidaritet och miljöpåverkan.
Skulle aldrig falla mig in att investera tid, och uppenbarligen en hel del prylar, för att spara så lite som en normalkonsument sparar på allt detta jox.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Det är väl ett typiskt manligt (inte alla män) att nörda ner sig i sådant. Nyttan är alldeles uppenbart ofta mycket begränsad.
Du lider av ArbetusHemtagis och det din fru håller på med är kognitiv mental träning mot detta trauma som kanske påverkat hemmets frid i åratal. Som det är nu med 15 min avläsning så är det inte längre någon idé att försöka komma undan nätägare och det har frun kommit på.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Utmärkt och inspirerande resonemang!J JohanLun skrev:...fast jag måste ändå säga att purre har en poäng. Att trycka delay knappen på diskmaskinen tar mindre än 1 sekund.
Jag kör som sagt disk och tvätt på dagen, men försöker (om jag jobbar hemma) att inte starta dem klockan 8 utan kanske 9.30 för att synka bort från dyraste timmar och peak på annat. Det är inte ett dugg svårt.
Om det är slut på rena tallrikar eller om man måste hinna hänga / tumla tvätten som ska torka till dagen efter känns det självklart att man startar maskinen direkt.
Det är ungefär som att man släpper jackan på govet istället för att hänga den på kroken. Om man hållit sig hela vägen hem och MÅSTE rusa på toa (eller nåt liknande scenario) kan man ju kasta kläderna på golvet. Annars är det ju en bra vana att hänga upp dem.
Enkla saker som förbättrar utan att egentligen ta nån energi (personlig energi, inte el) tycker jag är bra. Speciellt om de antingen underlättar, är bra för miljö eller ekonomi.
Vi har sådana här andra saker vi här hemma tycker olika om. Jag föredrar att tex lägga knivar och gafflar sorterat när de är smutsiga, så när man tömmer maskinen så går det fortare. Att sortera efteråt tar lägre tid. Att lägga i ett system när man lägger in smutsigt tar i princip ingen extra tid.
Om man ställer glasen i skåpet (olika modeller) så de inte "passar i varandra" så tar glasen dubbelt så stor plats och man får ställa några glas bland muggarna. Om man ställer dem lite smart så får allt plats.
Jag backar in bilen. Min fru kör in och ställer på sniskan. När vi (jag och sonen) ska åka på morgonen kommer inte passageraren in utan att man först kör en bit. Speglarna är immiga så man ser inte exakt var grindstolparna är. Det är svårt att se om det kommer en annan bil när man backar ut. Det går mycket fortare (och säkrare) att komma iväg om man lägger 5 extra sekunder på att backa in.
Jag har väl gett upp lite på att försöka ändra dessa saker. Det lustiga är att min fru har saker hon tycker jag gör fel, och de är tydligen viktigare att ständigt påminna om. Tex hur tvätten hängs upp. Att sortera tvätten när man hänger är inte så lätt då den ligger huller om buller, där finner jag det lättare att sortera när man plockar av ställningen.....
Troligen är detta pga hon oftare plockar in tvätt och jag oftare plockar disk och tar bilen på morgonen.
Den enda minimala detalj jag studsar på är att om man samlar likadana bestick i samma fack i diskmaskinen så kan de råka packas tätt och då blir de inte lika rena. Det vill säga det är bättre med blandade bestick. Men om det vore ett problem hade du nog märkt det redan.
vi forsöker å hålla det ned så mycket som möjlig men denna månad är jag upp allerede i 520kr effektavgift.J jonaserik skrev:Det är vådan med effekttaxorna, kan bli en del orosmoment hos en del.
Nu är det så, att det täckä könet som det heter, kan ha många bollar i luften och är otroligt effektiva i sina göromål. Allt kan snurra runt klockan med nästan millimeterpassning och vid pass, så är det ene eller det andra färdigt. Medans annat forsätter att arbeta. Det kallas för effektivitet på ren svenska.
Att som nu i dagens läge, ha någon form av förhållningsregler, för användande av elektriska maskiner/apparater i hushållet kommer säkert att så en massa splitt innom en familj.
Mycket sorgligt att några ska hamna i en sådan sitiation, men är nog ofrånkomligt för en del.
Vi får se vad det kommer att medföra i framtiden, med ev skiljsmässor och delningar av familjer.
Har skrivit om detta i andra trådar om faran med komplikationer i effekttaxornas spår. Men har blivit
nedröstad, att det är ingen fara.
2 gånger strömavbrott länge når det var minusgrader tok litt in når luftvattenpump började komma igång 😬. tack Ellevio 😔.
Ett tips, låt henne slösa, det är mycket billigare än att vara skild.
Jag och mitt ex har utgifter för 15kkr mer i månaden numera + dubbla arbete förutom att mitt nya hus kräver en massa renoveringar, så alla extra utgifter som hon genererar under 15k i månaden är en besparing + kanske 5k för hushålls tjänster😉
Jag och mitt ex har utgifter för 15kkr mer i månaden numera + dubbla arbete förutom att mitt nya hus kräver en massa renoveringar, så alla extra utgifter som hon genererar under 15k i månaden är en besparing + kanske 5k för hushålls tjänster😉
Då kan ni ju skippa timavtal . Blir ju billigare och ha rörlig el om ni ändå inte använder det.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Jag tycker att du ska ta hand om disk- och tvättmaskinen själv så blir det precis så ekonomiskt som du önskar.P PurreP skrev:
Du kan, om du vill, fundera extra på hur du svarar och innan du svarar så du inte uppfattas som ett troll. I detta fall drar du slutsatser som du inte har några belägg för samt att du gick ifrån trådens ämne. Jag förstår att du måste ha erfarenheter som gör att du drar dessa slutsatser du gör förstås, men du kan inte generalisera på det sätt du gör. Genom att du inte totalt havererade i ditt efterföljande svar och trollade ännu mer så antar jag att detta är en engångsföreteelse och jag släpper det nu.Snnica skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 525 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 525 inlägg
😱 schysst sätt att söka ryggdunkningar, genom att påstå att han har dålig kvinnosyn.Farstatjej90 skrev:
ingenstans i hans inlägg framgick det att det var pga. Att hon är kvinna som hon behöver få det förklarat för sig…
Tar en stor risk här och säger emot Claes lite 😅Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att om vi inte ändrar beteende frivilligt så kommer våra "föräldrar" (politiker) skruva på villkoren ända tills vi gör det.
Typ höja alla taxor, hitta på nya avgifter, och till slut ransonera elen, eller helt sonika klippa kablarna.
Fattar att det inte är så du menar, men alla kan inte bada bastu samtidigt eftersom det rent tekniskt-fysiskt inte går att överföra den mängden energi med rådande infrastruktur.
Politikerna försöker styra elanvändningen med priset, men om det inte går måste de eskalera och använda andra incitament (tvång).
Så en balans mellan att leva gott kontra leva smart och hållbart behövs.
Med det sagt, alla strider är inte värda att ta. Diskmaskinen kan man köra när som helst.