73 837 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Hon är den normala och vill leva ett bekymmersfritt liv, hon vill inte leva i ett u-land. Ta till dig av hennes syn på livet och ta med dig det till jobbet och dina kollegor och försök förstå hur 95% av Sveriges befolkning ser på dessa frågor.
Det här kommer att bli årets tråd…
Jag blev initialt provocerad av TS påståenden om att att vara rationelll etc. för att sedan redogöra för vad jag uppfattar som förbättringsförsämring. Dvs. optimering av ett subsystem leder till försämrad helhet.
1. Har du verkligen fakta som talar för att din önskade förändring har effekterna du påstår och har du en plan för att påvisa nyttan?
2. Vad är du beredd att göra för att åstadkomma förändringen?
3. Finns det andra saker i ert hushåll som ger större effekt att åtgärda? Här inkluderar jag allt från att sluta köra bilen på tomgång till att ta bussen ner på stan för att äta en god (vegetarisk) middag på tu man hand.
4. Du behöver studera förändringsledning och omformulera organisatorisk förändring till ert hushåll. Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Förändringsledning som start. Det är inte hon som ska anpassa sig till dig, det är ni som ska nå era mål.
5. Vad ska ni göra med resurserna ni frigör? Du säger att ekonomin inte är kritisk men ändå är det argument de flesta förstår. Gör något roligt för pengarna ni lyckas spara, det är symboliskt viktigt.
6. Skapa en plan för återrapportering till byggahus. Det här är kritiskt främst för oss som har fruar som tycker att vi ska hänga lite mindre på byggahus och diska och tvätta lite mer.
Jag blev initialt provocerad av TS påståenden om att att vara rationelll etc. för att sedan redogöra för vad jag uppfattar som förbättringsförsämring. Dvs. optimering av ett subsystem leder till försämrad helhet.
1. Har du verkligen fakta som talar för att din önskade förändring har effekterna du påstår och har du en plan för att påvisa nyttan?
2. Vad är du beredd att göra för att åstadkomma förändringen?
3. Finns det andra saker i ert hushåll som ger större effekt att åtgärda? Här inkluderar jag allt från att sluta köra bilen på tomgång till att ta bussen ner på stan för att äta en god (vegetarisk) middag på tu man hand.
4. Du behöver studera förändringsledning och omformulera organisatorisk förändring till ert hushåll. Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Förändringsledning som start. Det är inte hon som ska anpassa sig till dig, det är ni som ska nå era mål.
5. Vad ska ni göra med resurserna ni frigör? Du säger att ekonomin inte är kritisk men ändå är det argument de flesta förstår. Gör något roligt för pengarna ni lyckas spara, det är symboliskt viktigt.
6. Skapa en plan för återrapportering till byggahus. Det här är kritiskt främst för oss som har fruar som tycker att vi ska hänga lite mindre på byggahus och diska och tvätta lite mer.
Hur mycket sparar du!?J JohanLun skrev:Det är väl lite samma sak som att ta med flergångs påsar till affären. En del ekonomi, ens del miljö. Det är något som rätt hanterat inte kostar mer än någon sekund i energi från dig, troligen noll om det är en rutin. Bara inte principen tar över så man inte kan handla eller diska när det behövs.
Jag har inte betald övertid så att referera sparad tid till pengar funkar inte. Däremot är tid värdefull ändå. Detta tar ju dock inte mer tid, det är bara planering.
När jag jobbar hemifrån slår jag på disk och tvätt efter kaffet och tar hand om på lunchen.
Det är ju inte bra att våra elnätsbolag söndrar familjer, för de gör de iom detta. Jag har själv försökt ha samma diskussion hemma som du och faktiskt nått fram, i teorin, på en punkt. Jag listade de största ”eltoppbovarna” och frågade om det var ok för henne att inte köra dem parallellt innan 22:00.P PurreP skrev:Wow, vilken respons!
Landar i att det, såklart, inte är värt att slåss för detta.
Jag kommer gå på miljö-/klimatspåret och även på vad vi lär våra barn. "Barn gör som man gör..."
Vi har automation på värmepump och elbilsladdningen, får väl vara nöjd med den biten...
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Om du inte bor i ett tält utan i ett isolerat hus med tröghet så spelar det mindre roll om du stoppar eller minskar uppvärmning under flera timmar i sträck.J jonaserik skrev:Du är en av dom som ska vara något av ett proffs i effekttaxan enligt dina inlägg. Men NADA det är du inte.
Det med katastrof, TJA hur blir det i vinter då, när kylan sjunker ute. Värme måste finnas 24/7 , kanske med en FTX som inte orkar lyfta till temp som behövs, elpatron ska då gå in och stötta. Ska då värmen/elpatron stängs av då det ska lagas mat/diska/tvätt för att inte få en dagtopp, som kommer att överstiga en nattopp.
Normalt då alla ligger och sover på natten och endast värme ska produceras. Finner det konstigt med dina inlägg.
Att då börja med att sätta på disk och tvätt som är vattenburet nattetid, skulle jag aldrig göra, annat än när jag är vaken. Vad händer om ett fel inträffar och vatten strömmar ut när du sover då. Kan bli rätt många m3 i huset då. Med total vattenskada kan det bli.
Men om ditt hus låt oss för enkelhet skull säga 24kWh på ett dygn.
Om du lägger det på 1kW varje timme eller 2kW i 6 timnar 0kW i 6 timmar och sedan 2kW i 6 timmar igen följt av 0kW i 6 timmar.
Kommer enbart påvera temperaturen inomhus marginellt
Men det är livsnjutande aktiviteter för mig som även får ett högt ekonomiskt värde om jag skulle behöva kompromissa, t.ex. mot att spara någon/några hundralappar och med svaret "dä får kösta lite att njuta av livet" 😉Alfredo skrev:
Lustigt att det är hon som ”ska köra dem”.P pvr111 skrev:Det är ju inte bra att våra elnätsbolag söndrar familjer, för de gör de iom detta. Jag har själv försökt ha samma diskussion hemma som du och faktiskt nått fram, i teorin, på en punkt. Jag listade de största ”eltoppbovarna” och frågade om det var ok för henne att inte köra dem parallellt innan 22:00.
I vilken ålder är ni, hon kanske börjar bl i dement?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Om du inte kan få henne att använda elen efter timpris så teckna fastprisavtal.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag kör aldrig diskmaskinen när jag jobbar, sover, eller går till grannen. Det lilla jag kan spara kommer ätas upp katastrofalt mycket om något börjar läcka. Jag fyller även maskinen innan jag diskar. Men det fanns en tid när jag surade över en partner som stod med kylskåpsdörren öppen, men jag läste faktiskt på hur lite energi det går åt, jag brände väl mer energi i huvudet, så jag slutade med det....... Leta upp ett annat sätt att spara mer som faktiskt är roligt, typ hugga ved.....
/W
/W
Är det såhär ni skulle funka i en soppkö också? Ät för två på en gång, skit i om det räcker till alla?
Det här har väl väldigt lite att göra med privatekonomin verkar det som. Problemet är att folk inte vill ändra sina vanor för att bidra en smula till samhället där elen som tillverkas (åtminstone den rena) behövs som mest på annat håll vissa tider. Testa ett annat argument än snålhet, berätta om solidaritet och miljöpåverkan.
Det här har väl väldigt lite att göra med privatekonomin verkar det som. Problemet är att folk inte vill ändra sina vanor för att bidra en smula till samhället där elen som tillverkas (åtminstone den rena) behövs som mest på annat håll vissa tider. Testa ett annat argument än snålhet, berätta om solidaritet och miljöpåverkan.
Jag kan förstå er båda. Jag var du fram tills för ungefär ett år sedan. Höll koll på priserna och planerade när jag skulle starta dagens/morgondagens maskiner.
Sen orkade jag bara inte mer. Effektavgifter och pratet om kommande kvartavgifter gjorde att mentala energin jag insåg att jag behöver lägga för att upprätthålla kollen att kunna ta rätt beslut blev för hög, så jag struntade i allt för att istället betta på att om jag lägger den energin på jobb, familj och mig själv så kommer det kompensera för de kronor extra jag behöver betala för elen. Mitt liv har med råge blivit bättre sedan dess och min ekonomiska utveckling har kompenserat för den ökade elräkningen.
Det är inte själva handlingen att fördröja maskinen som är det som äter min mentala energi. Det är att ha koll på elpriserna så jag vet när jag ska fördröja och hur mycket som tar energin. I kombination med att jag också då behöver hänga tvätt antingen när jag istället vill varva ner för att gå och lägga mig, eller hänga den under morgonstressen när jag ska få i alla barnen frukost och få iväg dem till skola och förskola. Knapptryckningen är det minst jobbiga.
Sen orkade jag bara inte mer. Effektavgifter och pratet om kommande kvartavgifter gjorde att mentala energin jag insåg att jag behöver lägga för att upprätthålla kollen att kunna ta rätt beslut blev för hög, så jag struntade i allt för att istället betta på att om jag lägger den energin på jobb, familj och mig själv så kommer det kompensera för de kronor extra jag behöver betala för elen. Mitt liv har med råge blivit bättre sedan dess och min ekonomiska utveckling har kompenserat för den ökade elräkningen.
Raljerande som detta om att det tar en sekund att delaya maskinen visar på att man inte alls förstått det riktiga problemet.J JohanLun skrev:
Det är inte själva handlingen att fördröja maskinen som är det som äter min mentala energi. Det är att ha koll på elpriserna så jag vet när jag ska fördröja och hur mycket som tar energin. I kombination med att jag också då behöver hänga tvätt antingen när jag istället vill varva ner för att gå och lägga mig, eller hänga den under morgonstressen när jag ska få i alla barnen frukost och få iväg dem till skola och förskola. Knapptryckningen är det minst jobbiga.
Hos oss är det inte infört än , du som verkar ha koll stämmer det att energibolagen har lite olika modeller på hur effektavgiften tas ut ?Fairlane skrev:
Fast nu kommenterar du inte alls hur Ellevios modell är uppbyggt. Modellen bygger inte på att priset är hälften på natten, utan toppen räknas hälften så hög.
Sen om man vill tvätta eller diska på natten och hur orolig man är för att det blir översvämning är en helt annan fråga, liksom om man ska använda FTX till att värma bostaden eller inte.