73 834 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Fast nu kommenterar du inte alls hur Ellevios modell är uppbyggt. Modellen bygger inte på att priset är hälften på natten, utan toppen räknas hälften så hög.J jonaserik skrev:Du är en av dom som ska vara något av ett proffs i effekttaxan enligt dina inlägg. Men NADA det är du inte.
Det med katastrof, TJA hur blir det i vinter då, när kylan sjunker ute. Värme måste finnas 24/7 , kanske med en FTX som inte orkar lyfta till temp som behövs, elpatron ska då gå in och stötta. Ska då värmen/elpatron stängs av då det ska lagas mat/diska/tvätt för att inte få en dagtopp, som kommer att överstiga en nattopp.
Normalt då alla ligger och sover på natten och endast värme ska produceras. Finner det konstigt med dina inlägg.
Att då börja med att sätta på disk och tvätt som är vattenburet nattetid, skulle jag aldrig göra, annat än när jag är vaken. Vad händer om ett fel inträffar och vatten strömmar ut när du sover då. Kan bli rätt många m3 i huset då. Med total vattenskada kan det bli.
Sen om man vill tvätta eller diska på natten och hur orolig man är för att det blir översvämning är en helt annan fråga, liksom om man ska använda FTX till att värma bostaden eller inte.
Har du inte glömt något nuFairlane skrev:
Och med toppen på natten som räknas till 50 % så sjunker även avgiften med 50 %. Eller har jag fel i det.
Så rätta mig i det då, om det är möjligt för dig.
Jag är på inget sätt ett proffs på effekttaxan. Men jag har förstått hur Ellevios modell ser ut, och jag har förstått hur min egen ser ut (om den implementeras så som Vattenfall har gått ut med, vet dock inte när detta blir ännu).J jonaserik skrev:
Jag vill ha varmt i mitt hus hela tiden ja. Betyder det att jag måste tillföra värme hela tiden, nej.J jonaserik skrev:Det med katastrof, TJA hur blir det i vinter då, när kylan sjunker ute. Värme måste finnas 24/7 , kanske med en FTX som inte orkar lyfta till temp som behövs, elpatron ska då gå in och stötta. Ska då värmen/elpatron stängs av då det ska lagas mat/diska/tvätt för att inte få en dagtopp, som kommer att överstiga en nattopp.
Olika hus/bostäder har olika förutsättningar, precis som olika hushåll har olika förutsättningar och ingångsparametrar i vad de tycker är viktigt. Vissa kommer styra tills de blir blåa i ansiktet, oavsett om de sparar 1 krona i månaden eller 1000. Andra kommer inte bry sig ett vitten om vad de får betala, de struntar i det.
Det är din värdering i det hela, andra gör andra värderingar, och vet du vad, det är helt okej!J jonaserik skrev:
Det beror på om toppen som halverats då är den högsta toppen för dygnet (och sedan en av de högsta tre för månaden).J jonaserik skrev:
För att räkna ut dina toppar måste du titta över hela dygnets timmar, halvera alla värden som är mellan 22 och 06 och sedan hitta vilken som är högst. Inte välja ut den högsta och sedan halvera värdet om den är nattetid.
Att lära barnen att sila mygg och svälja elefanter leder inte till något gott.P PurreP skrev:
Därmed inget fel med att vara medveten även i det lilla, så klart, men det blir fel när/om det tar fokus från de stora frågorna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Det stämmer men, bara om den halverade toppen är högre än en vanlig dagtid.J jonaserik skrev:
Har du en topp på 2kW dagtid och en topp på 3kW nattetid så är det 2kW som räknas som högst. Det är därför det blir fel att titta på "3 > 2, så det blir 3 ggr halva avgiften".
Jag tror ingen nämnt batterier än. Vi laddar under låglast på natten och laddar ur under dagens höglasttimmar. Ni kommer sannolikt inte tjäna på det rent ekonomiskt, men det kanske är värt det för sinnes- och husfridens skull?
Det är dock risk att ni blir med solceller också för att få rimligt pris på batterierna (grönt avdrag). Så blev det för oss.
Det är dock risk att ni blir med solceller också för att få rimligt pris på batterierna (grönt avdrag). Så blev det för oss.
Tvättmaskin brukar vi tajma in så den är klar lagom att ta reda på på morgonen innan man drar iväg på jobbet, så det inte ligger blöt tvätt hela natten. Brukar kännas sunkigt ta reda på kall fuktig tvätt också.P PurreP skrev:
Det kan väl vara ett praktiskt argument ivf. Som ofta ger att det sammanfaller med låga elpriser.
Risken om det ska tumlas efteråt hamnar man precis när det är som dyrast på morgonpuckeln, men kan man förskjuta det någon timma med timer på torktumlaren brukar det bli rimligt.
Medan diskmaskinen dras igång på sen kväll istället, även där av rent praktiska skäl, då är nästan allt torrt till morgonen efter. + så går då i vilket fall just dessa maskiner inte samtidigt med automatik.
Ovan rutiner hade vi även före vi skaffade abb med timpris. Är ju inte satt i sten. Särskilt när man har gäster och så går ju t.ex. diskmaskin när det behövs / mest praktiskt.
En fördel om man skaffar sådana rutiner är att det oftast blir helt OK i snitt, även om man inte har koll på kvartpriserna. Om momentanprisets dygnskurva avviker från den vanliga kamelpuckeln så det är dyrast kl 04:00 när tvätten går, får det väl vara så.
Men med elbil blir det mesta annat brus ändå.
Håller med, kör man regeln starta inga maskiner mellan 07-10 eller 15-19 så funkar det bra för elpriset. För effekttaxa är det väl mer att man inte ska dra på allt samtidigt. Men frågan är om tvätt och disk ensamma kan orsaka problem. Däremot kombinerat med dusch, ugn, sips, motorvärmare och bastu. Eller än värre elbilsladdning (som väl ensam kan "dra" effekttaxan på nån enstaka laddning på dagtid).
Jag tänker lite samma med tullarna, jag försöker åka så jag inte hamnar på maxtull, men dagar ser olika ut och tyvärr hamnar jag ofta där ändå iom barnens skoltider osv. Om man försöker skapa en rutin som gör att man inte ständigt hamnar på "max" så får man acceptera att man ibland ändå gör det. Tullarna sammanfaller även med den faktiska pendlingstiden, så åker jag fel tid blir det både dyrt och tar lång tid.
Jag tänker lite samma med tullarna, jag försöker åka så jag inte hamnar på maxtull, men dagar ser olika ut och tyvärr hamnar jag ofta där ändå iom barnens skoltider osv. Om man försöker skapa en rutin som gör att man inte ständigt hamnar på "max" så får man acceptera att man ibland ändå gör det. Tullarna sammanfaller även med den faktiska pendlingstiden, så åker jag fel tid blir det både dyrt och tar lång tid.
Denna ingenjörs-vinkel tror jag inte alls på. Ingengören är ett djur som inte bara nöjer sig med att se siffrorna. Siffrorna måste också vara relevanta. Är det värt 348kr per månad att inte dusha i varmvatten när man vill det? Jag tror problemet här ligger i värderingen av att göra saker när man själv vill det, eller när man har tid, eller när man har en möjlighet att få det gjort, snarare än att man inte ser fördelen. Det är bara det att det är mycket mer värt att få ihop livspusslet än att spara några hundringar i månaden.Johan Gunverth skrev:
I och med att din fru är ingenjör behöver du redovisa mätvärden som underbygger din argument. Ta fram alla Home Asssistant-skills du har och sätt ihop en info-panel åt henne. Du kommer snabbt att ligga i lä vad gäller onödig energiåtgång och effektbelastning.
Min fru är ekonom och förstod mina ingenjörsfasoner redan efter en muntlig presentation av teorierna. Behövdes inte ens visa alla mätvärden jag tänkte hala fram. Vi har själva bara effekttoppar att ta hänsyn till. Jaga elpris är ett självnivellerande nollsummespel.
Att kolla appar i tid och otid förstår jag att man kanske inte gör men det är då lättare att sätta en fast gräns.
Mellan kl 08-11 kör vi inga maskiner. Utom dem man står vid hela tiden.
Likaså 17-21.
De enda undantag är väl egentligen ugnen...
Mellan kl 08-11 kör vi inga maskiner. Utom dem man står vid hela tiden.
Likaså 17-21.
De enda undantag är väl egentligen ugnen...
Jag jobbar också inom kraftdistribution på strategisk nivå. Vid flytt till hus hade jag ett mål kring energieffektivisering, uppnådde målet genom energieffektiviseringar i byggnaden och energieffektiv utrustning och att energiförbrukingen var rimlig och en bra bit under genomsnitt för motsvarande byggnader. Utöver det skaffade jag mig vanor för begränsat bilanvändandeP PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Därefter var beslutet att mitt liv inte ska styras av energi och effekt (det gör det på jobbet) utan jag måste ha vettig "return of investment", dvs ska jag lägga 10 minuter på något (som inte är min viktigaste hobby) måste jag spara 50 kr eller något.
Därför har jag rörligt elpris men månadsmedel och bryr mig inte om effekt och energi i vardagen.
Sedan tycker jag att elkraft, energieffetivisering och effektoptimering är spännande och kul, men inte att köra en diskmaskin vid en viss tid eller alltid vänta tills jag kan köra en tvättmaskin utan min bekvänlighet vid varje enskilt tillfälle är viktigare än några ören. Jag har också valt en av de effektivaste värmepumparna för varmvattenproduktion och njuter av mina varma duschar för att på helåret blir energiförbrukningen fortfarande förhållandevis låg. Att minska mitt klimatavtryck har jag gjort mer effektivt genom mina initiala åtgärder och genom att t.ex. välja tåget oftare än flyget och göra den typen av handlingar i vardagen.
Allt under nån GWh eller under några MVA är liksom inte värt att engagera sig i, det finns alltid energi eller effektoptimeringar med högre potential. Vill jag göra nåt gott för miljön gör jag nog större skillnad när jag ger lite extra på jobbet än att optimera min tvättid. (Yrkesmässigt hanterar jag TWh och GVA)
Redigerat:
Jag tror inte man behöver göra det krångligare än så för att nå 90% av lösningen.A Alexn72 skrev:
Sen tror jag detta inte bara är manligt och kvinnligt, utan hur mycket "smålänning" man är.
För mig är det nästintill otänkbart att köpa olja eller torkarblad på macken för 5 gånger normalpris. Min fru skulle inte ens reflektera vad det kostar. Hon köper kaffe på väg till jobbet och 3-dubbla uppsättningar kläder till barnen osv.
Jag köper "onödiga verktyg" och gadgets. Men snålar på mycket annat.
Om man låter bli att gnälla på den andres val, givet att hushållsekonomin går runt, så tror jag det kan vara mycket värt.
Vad som egentligen sparar pengar, eller som är dyrt i hushållet kan man säkert gräva i. Mycket spargrejor ger ganska liten skillnad. Men att över hela linjen inte köpa prylar man behöver, ta med matlåda, välja matvaror på extrapris - det blir totalt sett mycket i månaden. Många med inte så höga löner men förmåga att trolla med pengarna kan leva riktigt bra med en lägre lön. Då kan det troligen vara så att det inte går att ta långa duschar precis när elen är som dyrast.
Men som sagt. montera en home assistant styrd Knycklan före disk och tvätt så kommer maskinen gå igång men sen stå och vänta på att vattnet ska slås på och när det går igång så kör den som vanligt (så funkar nog iallafall vår maskin, jag har iofs inte väntat flera timmar i detta läge utan bara minuter).
https://www.ikea.com/se/sv/p/knyckl...724/?msockid=210f4db2c8cb685008255862c9e3698c
Troligen tar det dock år att spara ihop till hårdvaran för denna lösning, så bättre är nog att lära ut delay-knappen.
Näää, sådana tokigheter håller man inte på med. Tur att vi värderar enkelt och smidigt, med lättja och när det passar, men får betala för den lösningen också.A Alexn72 skrev:
Skulle kunna kompromissa om jag skulle behöva ge avkall på viss maltwhisky.😇