73 835 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Som andra redan sagt så är det nog så att praktiska detaljer i vardagen väger tyngre än att "optimera" förbrukningen.
Vilket är fullt rimligt när vinsten av att låta detta vansinne styra hela livet är några hundralappar i månaden.
Jobba nån timme övertid per månad istället o släpp tanken? Jag tror det skulle hjälpa dig må bättre.
Personligen bryr jag mig inte det minsta, jag kör allt som det passar mig bäst, sen får det kosta vad det kostar. Men då har jag också lyxen av att bo i BRF och enbart betala för förbrukningen, skulle jag "optimera" så skulle jag nog inte ens spara ihop till en lunch på McD.....
Men även om jag hade bott i hus så hade jag vägrat låta detta detaljstyra mitt liv, det blir lite dårhus-varning på om hela grejen i min mening.
Jag hade resonerat att det funkar med 80/20 principen på detta som det mesta annat i livet, dvs att du når ett 80% resultat av en 20% ansträngning, det är de där sista 20% upp till perfektion som är de jobbiga, o när det gäller detta så är det helt klart inte värt det, inte ens nära.
Vilket är fullt rimligt när vinsten av att låta detta vansinne styra hela livet är några hundralappar i månaden.
Jobba nån timme övertid per månad istället o släpp tanken? Jag tror det skulle hjälpa dig må bättre.
Personligen bryr jag mig inte det minsta, jag kör allt som det passar mig bäst, sen får det kosta vad det kostar. Men då har jag också lyxen av att bo i BRF och enbart betala för förbrukningen, skulle jag "optimera" så skulle jag nog inte ens spara ihop till en lunch på McD.....
Men även om jag hade bott i hus så hade jag vägrat låta detta detaljstyra mitt liv, det blir lite dårhus-varning på om hela grejen i min mening.
Jag hade resonerat att det funkar med 80/20 principen på detta som det mesta annat i livet, dvs att du når ett 80% resultat av en 20% ansträngning, det är de där sista 20% upp till perfektion som är de jobbiga, o när det gäller detta så är det helt klart inte värt det, inte ens nära.
Det finns ju andra saker som ska fungera i ett hem, tex matlagning och tvätt. Det kanske finns en ledtråd där? Skulle aldrig falla mig in att klaga på NÄR någon tar hand om disk eller tvätt.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Enkelt vem står på fakturan?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Är det du så ändra så frugan står där i stället....
Låter extremt stressande. Släng appen i soptunnan och gör något mer produktivt med din tid.P PurreP skrev:Vi har Ellevio och effektavgift sedan starten av 2025
Jag började "skola in" i detta under förra hösten genom Tibbers app (som frun också har installerad) med effektvarningar.
Vi har Pulse kopplad i HAN och Tibber varnar när vi närmar oss 4,5kWh/h (3,5 under sommarmånaderna) som jag satt som en rimlig effekttopp, som man inte behöver anstränga sig särskilt mycket för att hamna under, man kan utan problem köra tvätt- och diskmaskin samtidigt men inte tvätt-, tork-, disk-, ugn osv samtidigt.
Jag tittade nu in på Ellevio och hittar 2-4 toppar per månad som kommer av slarv/ignorans/lättja som ger en extra kostnad på 150-300 kr/månad bara på effektavgiften, det blir ju ändå lite pengar i längden...
Det här gånger 100.S styren skrev:Det är frun som har fattat the big picture. Du själv är förblindad kanske rentav hjärntvättad av ditt arbete...?
Frun som är ingejör, och som kanske arbetar ute i fältet, har insett att åtgärder nu ( just nu) är onödiga. Det är i vinter som elpriset blir högt och kylan slår till med extrema minusgrader. Då snurrar mätaren snabbt. kWh -timmar gnager hål i plånboken. (Eller du kanske gör åtgärder pga solidaritet och miljöskäl..?)
Ligg lågt- låt den som har överblick styra. Frun alltså!😉
Vem vill egentligen bry sig eller engagera sig i sin energiförbrukning om man har valet/möjligheten att inte göra det? Lika lite som en normalt funtad person egentligen är intresserad i vad man har för försäkringsbolag eller bank eller om man ska re-linea avlopsstammen eller gräva upp den så länge det fungerar. De som jobbar i branschen må inbilla sig något annat, men det är väl väldigt mycket trevligare att lägga sin tid på att gå på en promenad, välja ett trevligt vin till helgen, läsa en bok, gå på toaletten, ja vad fasen som helst.
Ja men då är man ju illa tvungen att bry sig i något som egentligen inte intresserar någon "normalt funtad" person. Samma som att man inte byter bank eller försäkringsbolag för att man tycker det är finare med grönt än orange, eller att LF har roligare reklam än Handelsbanken. Man gör det pga kostnader eller andra villkor som är oförmånliga.A Alexn72 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag byter bolag om det blir billigare, även om jag har råd. Om det betyder att jag inte är normalt funtad vet jag inte, det beror väl på vad som intresserar än.S sin skrev:Ja men då är man ju illa tvungen att bry sig i något som egentligen inte intresserar någon "normalt funtad" person. Samma som att man inte byter bank eller försäkringsbolag för att man tycker det är finare med grönt än orange, eller att LF har roligare reklam än Handelsbanken. Man gör det pga kostnader eller andra villkor som är oförmånliga.
Själv har jag rörligt elpris och ingen effektavgift, men bryr mig ändå och för vad jag kan, för att det intresserar mig. Andra, mer normalt funtade, har säkert andra intressen, som jag kanske inte roas av.
Batteri löste problemet här, nu kan hon köra när hon vill och jag sparar teoretiskt när priset är högt.P PurreP skrev:Wow, vilken respons!
Landar i att det, såklart, inte är värt att slåss för detta.
Jag kommer gå på miljö-/klimatspåret och även på vad vi lär våra barn. "Barn gör som man gör..."
Vi har automation på värmepump och elbilsladdningen, får väl vara nöjd med den biten...
Jag vill ju inte vara en El-Hitler här hemma som förbjuder avvikelser men har lite svårt för att man inte skjuter maskinanvändningen från 21.30 till 2.30 om maskinen ändå inte kommer tömmas förrän på morgonen, men man får välja sina fajter och bita sig i tungan ibland.
Men tvätt/disk på en modern maskin är 1kwh per körning. Värmepumpen är ju den stora boven och bör kanske titta på automatisera den.
Hon bryr sig förmodligen mer om livskvalitet. Man orkar inte hålla koll på alla timpriser och ställa om hela ens liv. Det är inte rimligt.
Jag har själv hyfsad koll på energipriserna och allt runt omkring. Men jag anser inte att det är rimligt att endast köra maskiner, duscha, styra värmen osv. efter energibolagens priser. Jag vägrar helt enkelt låta energimaffian styra mitt liv. Så jag förstår din fru i den meningen.
Om det inte påverkar er något nämnvärt ekonomiskt, så skulle jag inte bry mig.
Annars kan det ju vara ett bra sätt att ta kål på gnistan i kärleken till varandra. Vilket är viktigast för dig? Din fru, eller några hundralappar mer kvar på kontot?
Jag har själv hyfsad koll på energipriserna och allt runt omkring. Men jag anser inte att det är rimligt att endast köra maskiner, duscha, styra värmen osv. efter energibolagens priser. Jag vägrar helt enkelt låta energimaffian styra mitt liv. Så jag förstår din fru i den meningen.
Om det inte påverkar er något nämnvärt ekonomiskt, så skulle jag inte bry mig.
Annars kan det ju vara ett bra sätt att ta kål på gnistan i kärleken till varandra. Vilket är viktigast för dig? Din fru, eller några hundralappar mer kvar på kontot?