trähandtag trähandtag skrev:
Vi har inte ”ännu” effektavgifter och har ingen aning om hur avgiften kommer att se ut. I ett exempel på Byggahus gavs data från GBG och applicerade jag detta på vår förbrukning och effektvariation kunde jag se att den kostnaden för oss skulle bli oförändrad - om jag nu räknat rätt.
Medelanvändaren bör få ungefär oförändrat. Jag tillhör de som tjänar på det (när det införs 1/1-26 i mitt elnät). Mina beräkningar pekar på att jag tjänar runt 2000 kr/år på detta. Men jag har ju redan optimerat min elbilsladdning, värmning av varmvatten, körning av badtunnans uppvärmning, värmeproduktionen i huset osv.

trähandtag trähandtag skrev:
Ni som redan har och haft effektavgifter ett tag, märker ni om kostnaden ökat pga dessa avgifter?
Jag har haft det sedan årsskiftet och vi har några hundra lägre i avgift per månad. Typ 50-200kr/m, så snittet blir nog totalt en 7-800kr lägre per år.

A Alikzus skrev:
Jag är/har varit i snarlik sits. Fick ihop 17 år i hyreslägenheter efter att jag flyttade hemifrån tills vi köpte hus och åkte på elradiatorer med luft-luftvärmepumpar. Efter snart 2,5 år börjar jag att vänja mig med elkostnaden. Vintern kan ju smälla, men på årsbasis så har vi ganska bra förbrukning, trots sent 70-talshus och ett suterrängplan.
Mitt radhus var äganderätt, avgiften till föreningen för fjärrvärme, vatten, sopor etc var 7000/kvartal. På årsbasis kommer jag nog under det men det kommer ändå bli skönt att ha första vintern avklarad så jag vet. Okänt är alltid otäckt!

R Robert-san01 skrev:
Varmluftsugn på grill och sedan 3 plattor på spisen är väl inte så orimligt? Det blir en 11-12kW i peak.

Totalt 4-5kWh på 1h ser jag inte som något orimligt med den utrustning vi har.
Jag ser inte det rimliga i det. Jag har tittat på matlagningen i mitt hushåll under flera veckor nu och inte varit i närheten av detta. Jag har full förståelse för att man inte når till de siffrorna när jag lagar mat, men även min frus avancerade matlagning håller sig under 3 kWh/h, oftast lägre än så. I lördags hade vi middagsbjudning och frugan lagade mat på både spis och i ugn och vi toppade då med 2,9 kWh/h som mest.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag håller med om orimligheten. Effektavgift infördes när jag bodde i radhus. Jag lagar gärna mat på alla plattor +ugn, kom aldrig över 2.5 i effekt. Hade mycket högre elförbrukning än grannen som inte lagade mat men effektmässigt låg vi ganska lika.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
J
Jag drog ut datat från senaste året från mitt elbolag och lät chatgpt analysera.
Jag har förra vintern haft NGENIC tune plus varmvattenstyrning som jag hackat själv i HA, dock var det inte full funktion på den förra vintern och på sommarn har den varit avstängd.

Så här säger chatGPT;

Jag har gått igenom min timdata (Sollentuna elnät) för hela 2025 och räknat ut effektavgiften enligt SEOM-modellen.
Mina toppar ligger kring 5–6 kW vintertid och 3–4 kW sommartid, vilket ger ungefär 4 000–4 500 kr/år i effektavgift.
Jag laddar bilen nattetid och har redan flyttat varmvatten och värme utanför morgontimmarna, så topparna uppstår mest vid 17–19 när hushållslasten ökar.
Med ytterligare lite styrning (t.ex. fördröjd diskmaskin, smart VV-styrning) skulle man kanske spara 1 500–1 800 kr per år, men mer än så finns knappast att hämta utan att tumma på komforten.

Jag laddade upp data för några år till.

Har jämfört tre års effektdata (Sollentuna elnät):
• 2022 ≈ 4,2 kW → 5 200 kr/år
• 2023 ≈ 4,8 kW → 5 900 kr/år (kall vinter)
• 2024 ≈ 4,3 kW → 5 500 kr/år (med VV-styrning + Ngenic, mild vinter)
VV-styrningen och Ngenic gav ungefär 10 % lägre toppeffekt, motsvarande 400–500 kr/år i lägre effektavgift.
Mina toppar ligger nu kring 4 kW vintertid, vilket är svårt att förbättra utan att sänka komforten.

Jag bad den även analysera vad elprisstyrning ger; (jag skriver ned svaret istället, då den svamlade mer än jag ville och inte själv kunde summera det jag tyckte var värt att nämna) 400-600 kr som det ser ut nu, en potential på ett par hundra till om man utvidgar den, eller uppåt drygt 2000-2500kr en extremvinter med riktigt höga elpriser. Men då har jag en total förbrukning på ca 12000kwh (utan elbil). Jag har inte exakt koll på vad jag betalar per år, men gissar på säg 15-20.000 totalt, skatt, avgift och handel. Så besparingen blir väl isf 5-10%?

Jag har sagt upp NGENIC, då jag tyckte att månadsavgiften var för dyr (eller snarare sättet att hantera det inte var ok), men då har jag tänkt att styra det själv på nåt sätt (inte kommit dit än). Jag inser ju dock att det mer blir ett hobbyprojekt än något som kommer vara lönsamt. Sannolikt kommer det kosta mig mer att bygga ihop styrningen än jag sparar... :D

Men, kontentan är väl ändå att man kan spara någon eller några tusenlappar totalt.
För den som inte vill krångla känns fast elpris som en väg.
För den som är road tycker jag absolut man ska fortsätta att försöka flytta sin förbrukning.
För de flesta är besparingen såpass liten att man nog inte ska tvinga familjen till stora umbäranden.
Dock tycker jag det är bra att lära barn (och andra i familjen) att tänka på detta, inte dusha superlänge, starta diskmaskin mm utanför dyrtider. Inte ladda elbil på dagen (det är troligen det viktigaste, detta har jag INTE räknat på, drar man igång 16kwh på dyrtid så kommer det nog slå betydligt hårdare?).

T
snart om 3 till 5år kommer uppmaning till familjen, återanvänd skor och kläder, sy igen hål, samla pantburkar på stan osv
Jävla U-land det har blivit

J
T Trolltomte skrev:
snart om 3 till 5år kommer uppmaning till familjen, återanvänd skor och kläder, sy igen hål, samla pantburkar på stan osv
Jävla U-land det har blivit
För miljön tycker jag att det inte alls är fel att uppmana till tex köpa second hand och se till att källsortera och ta hand om pant.

Det betyder väl inte att vi ska vara containerdykare allihopa.

Sen kan man ju ha mycket åsikter om varför man nedmonterat både produktionssystem och transmissionssystem för el. Det är ju större än en svensk fråga.

Jag själv gillar tanken att bygga lean system utan slöseri, att tekniskt optimera för att slippa flaskhalsar. Givetvis är det bästa att först undvika flaskhalsar men i andra hand optimera. Samma sak med tex trafik - hur får man in fler bilar på samma vägavsnitt utan att köer och restid ökar?

Är vi smarta så kanske jordklotet är beboligt några år extra, mot om vi är slösaktiga...

• Gilla
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är vi smarta så kanske jordklotet är beboligt några år extra, mot om vi är slösaktiga...
Njae, så enkelt är det tyvärr inte. Det här är inte hus(hållnings)ekonomi. Vi kan bara satsa oss ur det här. (Och det är långtifrån säkert att vi lyckas.) Sparande kommer bara att leda till lite långsammare förfall. När vi talar om "jordklotet" då.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, så enkelt är det tyvärr inte. Det här är inte hus(hållnings)ekonomi. Vi kan bara satsa oss ur det här. (Och det är långtifrån säkert att vi lyckas.) Sparande kommer bara att leda till lite långsammare förfall. När vi talar om "jordklotet" då.
Dessutom är det inte undergången för jordklotet om vi misslyckas heller, vi får vara nya utmaningar att ta tag i. Massor av problem visserligen, men inte på långa vögar slutet för jordens befolkning

Ett långsammare förfall kan ju då vara skillnaden mellan att lyckas eller inte eftersom det kan göra att vi hinner hitta rätt häst att satsa på.

J
Inget varar ju för evigt, eller, iallafall inte jordklotet. Men det har potential att bli rätt dåligt bara nån generation bort. Det känns som om vi måste lyckas lite bättre närmsta 15 åren än vi lyckats 15-30 år bakåt.

Sen kan jag hålla med om att vissa saker måste man satsa på. Just nu kändes det som ett felval att lägga ned kärnkraft.

tveksamt tveksamt skrev:
Ett långsammare förfall kan ju då vara skillnaden mellan att lyckas eller inte eftersom det kan göra att vi hinner hitta rätt häst att satsa på.
Håller med, det är inte fel att ÄVEN hushålla med det vi har.

Går inte att vara bakåtsträvare och tro att vi om vi går tillbaka till häst, vagn och ångmaskiner räddar klotet...

Men går heller inte fortsätta elda olja och köra V8.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Inget varar ju för evigt, eller, iallafall inte jordklotet. Men det har potential att bli rätt dåligt bara nån generation bort. Det känns som om vi måste lyckas lite bättre närmsta 15 åren än vi lyckats 15-30 år bakåt.

Sen kan jag hålla med om att vissa saker måste man satsa på. Just nu kändes det som ett felval att lägga ned kärnkraft.

Går inte att vara bakåtsträvare och tro att vi om vi går tillbaka till häst, vagn och ångmaskiner räddar klotet...

Varvid kärnkraft som baskraft känns rätt vettigt ändå...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Varvid kärnkraft som baskraft känns rätt vettigt ändå...
Problemet är ju att det tar tid både att besluta och bygga, vad man nu än beslutar om.

Man ska inte glömma att när besluten att lägga ned kärnkraft togs, så rustade många länder upp sina kärnvapen, vi hade haft några härdsmältor. Sovjetunionen hade både urusla kärnkraftverk och mängder av kärnvapen. De flesta var relativt omedvetna om klimathotet.
Visa bilaga 042s8YstSt7H.webp

Filmen (serien) tjernobyl är sevärd, länge sen jag såg den, men den belyser den oro som fanns.
Affisch för serien "Chernobyl" från HBO, med en man i skyddskläder och en stad i bakgrunden.

Nu står vi inför andra, vad vi nu tror värre, hot. Men kärnvapenhotet var verkligt då, när jag var barn.

Graf som visar antalet kärnvapen i världen 1945-2023 för länder som USA, Ryssland, Kina och fler. Topp runt 1985, följt av minskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:

Det är ju samma politiska grupper som la ner kärnkraft och blockerade ny kärnkraft som nu säger att det var ett misstag och fortfarande har åsikter som om de kan allt och vet bäst.
Samma som skrek om surt regn, ozonhålet ska äta upp oss, om 20 år är vi i Stockholm dränkta av ökande havsnivåer pga uppvärmning, och även varnade oss för global nedkylning och nästa istid.

Även om alla människor bestämmer sig för att vilja förstöra planeten och orsaka allt möjligt helvete, även om vi avfyrar alla kärnvapen och tusen fler, så skulle vi ändå inte lyckas lämna något större spår än mammutarna. Så små och betydelselösa är vi människor, vilket på nåt sätt anses fel av de här som vet och ska bestämma allt, även när folk ska diska.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.