P
MathiasS MathiasS skrev:
Det är en bra princip. Men innan man kommer till saker som fungerar på det sättet så brukar det bli en del kreativa lösningar som kräver intresse och kunskap.
Just nu har vi "rörligt" elpris (månadsmedel). Det kommer vi att ha kvar tills batteriet är i drift.

P pmd skrev:
Till fossilfri el räknas även kärnkraft.
Jag har iaf aldrig skrivit något annat...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Till fossilfri el räknas även kärnkraft.
Men den räknas inte som grön, inte heller som brun. Den är gul.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Som sagt, marginalfall finns i båda (många) fallen, men det är kanske inte de vi främst ska fokusera på.
I vårt fall, eftersom det var jag som tog upp vårt behov av köra-iväg-beredskap, så ligger närmaste dygnetruntöppna akutsjukhus för smådjur en knapp timme bort. 64 km.

Redigerat:
P
J jonte0 skrev:
MAF!!
OK … analogt med Wife Acceptance Factor blir ju motsvarade för den äkta maken Husband Acceptance Factor.

• Gilla
jonte0
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har iaf aldrig skrivit något annat...
Då har jag nog missförstått inlägg #420:
Det är inget land av rang som har någon grön el att räkna med om den inte kommer från vattenkraft.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Men den räknas inte som grön, inte heller som brun. Den är gul.
Varför räknas den inte som grön?

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför räknas den inte som grön?
För att den inte är förnybar (inom rimlig tid). Koldioxidfri,,ja. Förnybar, nej.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då har jag nog missförstått inlägg #420:
Ja.

P
pacman42 pacman42 skrev:
För att den inte är förnybar (inom rimlig tid). Koldioxidfri,,ja. Förnybar, nej.
Det finns tillräckligt mycket klyvbart material på/i jorden för att räcka till att köra kärnreaktorer längre än solen kommer att vara trevlig för liv på jorden. Förnybar? Bah!
http://jmc.stanford.edu/commentary/progress/cohen.html#cohen

Det har redan gått sju år sen forskare för första gången lyckades extrahera yellowcake från havsvatten.
https://www.pnnl.gov/news-media/seawater-yields-first-grams-yellowcake

Inget av detta är förstås kommersiellt gångbart så länge det är billigare att bryta malm, men det visar att kärnkraft kan, om vi vill, användas så länge jorden är beboelig.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P
Ja.
Kan du förtydliga vad du menade med det andra citatet i inlägg #457?

Nu har jag kört torktumlaren också, 1,8 kWh...
Graf över torktumlarens energianvändning visar kWh mellan 16:00 och 24:00, med toppar omkring 18:00 till 20:00.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Jag skulle inte utsätta tjejen för en sådan stress och inte mig heller. Att vara slav under elpriset. Tänk vad spisen drar... Om det var billigast kl 2 på natten skulle du laga mat och äta då? Tvätta, dammsuga? Bor i radhus.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Som min statistik (graferna jag postat i inlägg tidigare) visar så är det i praktiken bara elbilsladdning, värme, varmvatten, golvvärme, badtunna, bastu som påverkar effekttariffen, resten kan man glatt ignorera då det är brus på kurvan.

Så vill man hålla nere effekttariffen så är det sakerna jag nyss räknade upp som man skall övervaka , styra och ha koll på. Det är inte tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin som drar iväg när det gäller medeleffekten under de högsta timmarna. Matlagningen kan man inte börja bry sig om heller.

När jag får effekttariff den 1/1 så kommer jag att lägga in en övervakning på effekten (den finns egentligen redan) och låta den predikterade effekten under resten av timmen styra huruvida jag skall blockera alla apparaterna ovan. Genom att alltid ha en måleffekt som ligger en bit under den tredje högsta effekten hittills under månaden (jag tänker mig att lägga in en marginal på 1 kW) så bör man inte få oväntade toppar i alla fall.

Jag har dock inte kommit riktigt i mål med hur jag skall beräkna rimlig effekt under dagtid. Jag grubblar på om jag skall ta in både utetemperatur och innetemperatur, eller om jag helt enkelt enbart skall ha innetemperaturen? Är det för kallt inne så måste effekten få öka. Man kan ju också låta medeleffekten för värmen under dygnet vara dimensionerande för hur mycket effekt som man har att spela med, 1 kW extra utöver det skulle ju kunna räcka rätt långt för husets behov. Men det blir en intressant övning i vinter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.