pacman42 pacman42 skrev:
Som min statistik (graferna jag postat i inlägg tidigare) visar så är det i praktiken bara elbilsladdning, värme, varmvatten, golvvärme, badtunna, bastu som påverkar effekttariffen, resten kan man glatt ignorera då det är brus på kurvan.

Så vill man hålla nere effekttariffen så är det sakerna jag nyss räknade upp som man skall övervaka , styra och ha koll på. Det är inte tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin som drar iväg när det gäller medeleffekten under de högsta timmarna. Matlagningen kan man inte börja bry sig om heller.

När jag får effekttariff den 1/1 så kommer jag att lägga in en övervakning på effekten (den finns egentligen redan) och låta den predikterade effekten under resten av timmen styra huruvida jag skall blockera alla apparaterna ovan. Genom att alltid ha en måleffekt som ligger en bit under den tredje högsta effekten hittills under månaden (jag tänker mig att lägga in en marginal på 1 kW) så bör man inte få oväntade toppar i alla fall.

Jag har dock inte kommit riktigt i mål med hur jag skall beräkna rimlig effekt under dagtid. Jag grubblar på om jag skall ta in både utetemperatur och innetemperatur, eller om jag helt enkelt enbart skall ha innetemperaturen? Är det för kallt inne så måste effekten få öka. Man kan ju också låta medeleffekten för värmen under dygnet vara dimensionerande för hur mycket effekt som man har att spela med, 1 kW extra utöver det skulle ju kunna räcka rätt långt för husets behov. Men det blir en intressant övning i vinter...
Enligt mina kurvor från Ellevio har jag oftast topparna vid dusch eller matlagning. Häll och ugn kan tillsammans lätt dra 4-5kWh om de går 1h.

S Styrtekniker skrev:
Jag skulle inte utsätta tjejen för en sådan stress och inte mig heller. Att vara slav under elpriset. Tänk vad spisen drar... Om det var billigast kl 2 på natten skulle du laga mat och äta då? Tvätta, dammsuga? Bor i radhus.
Det är väl en gråskala i eländet. Kanske inte så stressigt att laga mat, tvätta och dammsuga olika timmar?

Faktum är att det är effektbrist. Att politikerna försöker styra vårt beteende med priset är bara första steget, före ransonering och frånkoppling.

Man kan ju flytta åtminstone det som är lätt att styra. Typ ladda elbilen och värma vatten till morgonduschen.

pacman42 pacman42 skrev:
Som min statistik (graferna jag postat i inlägg tidigare) visar så är det i praktiken bara elbilsladdning, värme, varmvatten, golvvärme, badtunna, bastu som påverkar effekttariffen, resten kan man glatt ignorera då det är brus på kurvan.

Så vill man hålla nere effekttariffen så är det sakerna jag nyss räknade upp som man skall övervaka , styra och ha koll på. Det är inte tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin som drar iväg när det gäller medeleffekten under de högsta timmarna. Matlagningen kan man inte börja bry sig om heller.

När jag får effekttariff den 1/1 så kommer jag att lägga in en övervakning på effekten (den finns egentligen redan) och låta den predikterade effekten under resten av timmen styra huruvida jag skall blockera alla apparaterna ovan. Genom att alltid ha en måleffekt som ligger en bit under den tredje högsta effekten hittills under månaden (jag tänker mig att lägga in en marginal på 1 kW) så bör man inte få oväntade toppar i alla fall.

Jag har dock inte kommit riktigt i mål med hur jag skall beräkna rimlig effekt under dagtid. Jag grubblar på om jag skall ta in både utetemperatur och innetemperatur, eller om jag helt enkelt enbart skall ha innetemperaturen? Är det för kallt inne så måste effekten få öka. Man kan ju också låta medeleffekten för värmen under dygnet vara dimensionerande för hur mycket effekt som man har att spela med, 1 kW extra utöver det skulle ju kunna räcka rätt långt för husets behov. Men det blir en intressant övning i vinter...
Hur höga var dina effekttoppar?

S Sir Duke skrev:
är bara första steget, före ransonering och frånkoppling.
Min "tro" är man kommer till sans och medvetande om att elnätet behöver byggas om för att hantera den snabba förändring som blivit under det senaste decenniet. Men visst det tar tid, men måste påbörjas.
Att bara försvara effekttaxa utifrån hur det är byggt idag leder oss inte vidare mot framtiden.
Inte detsamma men hur många här i forumet tänkte tanken på 90-talet att vi nu är i slutfasen av att koppla ned kopparnätet för tele!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Enligt mina kurvor från Ellevio har jag oftast topparna vid dusch eller matlagning. Häll och ugn kan tillsammans lätt dra 4-5kWh om de går 1h.
Helt orimligt med 4-5 kW under en hel timme.

Jag körde till middagen igår airfryer och ugn bägge under 40 minuter, så här såg det ut:
Graf över energiförbrukning och effektanvändning under en dag. Peak vid 18:00. Blå staplar (energiförbrukning), gul linje (effektanvändning).

Första toppen före 18 är uppvärmningen av ugnen och airfryern samtidigt, andra toppen efter är när ugnen värmer igen pga frusen mat som stoppats in.

På lunchen innan låg jag på ca 1 kW som topp med kokning av pasta (utan lock) och stekning av bacon, samt kokande av sås (utan lock), alla tre på ungefär halv effekt på spisen. Vill dock egentligen inte visa den kurvan då den är nedsmutsad av en 3,6 kW elbilsladdning som skedde parallellt.

Hur man skall komma upp i 4-5 kW under en hel timme övergår mitt förstånd faktiskt. Jag skulle inte ens lyckas med det om jag hade fyra plattor igång och ugnen igång under hela timmen. Man kör ju inte full effekt hela tiden.

Däremot, har man inte kontroll på varmvattnet så blir det problematiskt. Jag kör dock varmvattnet på 400W (värmepump). Så jag oroar mig inte.

Varmvattnet har jag som projekt att få koll på.

Laddning av elbil kan få upp effekten lätt om en har sådan. Vissa bolag räknar inte med effekt nattetid eller halverar effekten då. Mitt bolag räknar medel av de tre högsta topparna oavsett tid på dygn.

Jag kommer upp i ca 3.1 i effekt då jag laddar bilen med 2.6. Den behöver då laddas under många timmar för att bli fulladdad. När det blir kallare och luftvärmepumparna behöver jobba hårdare, frostvakten i verkstaden går på lär det bli högre ändå.

A AndersS skrev:
Att bara försvara effekttaxa utifrån hur det är byggt idag leder oss inte vidare mot framtiden
Men det ger oss en bra träning i att tänka på effektflexibilitet. Något som om det vore infört till 100% för både konsument och industri, skulle lösa det mesta av effektbristen i landet. Nackdelen är 0% bekvämlighet för de flesta.
Framtida lösningsr styrs av trögmanövrerade beslut idag. Som exempel har Nord-Syd-länken byggts för fullt under många år och är inte klar förrän 2040. Den löser en del problem med dagens kraftnät.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Men det ger oss en bra träning i att tänka på effektflexibilitet. Något som om det vore infört till 100% för både konsument och industri, skulle lösa det mesta av effektbristen i landet. Nackdelen är 0% bekvämlighet för de flesta.
Njae, jag skulle säga att den inte alls gör det. Att tro att man skall kunna reglera effektuttaget hos ett stort antal småhusägare genom en (långsam och eftersläpande) pris-signal, det kan ingen som vet något om något ha trott på.

Det är alldeles för långsökt. När jag kollar med mina grannar (vi har trots allt levt med dylik taxa i många år vid det här laget) så har den inte påverkat ett vitten. Vi har helt enkelt vant oss vid det högre priset och så var det bra med det.

Det är bara förbrukningen man tagit hänsyn till, precis som förut. Så vi har inte lärt oss ett vitten.

Visst, laddning av elbil påverkar, men där sätter huvudsäkringarna stopp för de flesta av oss ändå. Man laddat på natten av det skälet, inte pga av någon taxa. (Vår taxa är dessutom 24/7, men ändå).

För att det här skulle kunna få något genomslag så måste det till någon form av automatisk styrning.

Och det kommer kosta pengar och kräva en lång diskussion av precis hur och vad.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ni som redan har och haft effektavgifter ett tag, märker ni om kostnaden ökat pga dessa avgifter?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Framtida lösningsr styrs av trögmanövrerade beslut idag. Som exempel har Nord-Syd-länken byggts för fullt under många år och är inte klar förrän 2040. Den löser en del problem med dagens kraftnät.
Tyvärr blir det för komplicerat/krångligt för merparten med effektaxor i kombination med elpriser, olika avtalsformer, osv.
För en gångs skull tar jag fram den gamla klyschan "enkelhet gör det möjligt" och klipper in ett AI-genererat svar.

Enkelhet möjliggör genom att minska krångel, göra det lättare att förstå och fokusera på det väsentliga, vilket frigör tid och energi för det som är viktigt. Det leder till ökad livskvalitet, personlig utveckling och bättre hälsa genom att man kan skala bort det onödiga och prioritera. Att förenkla skapar utrymme för kreativitet, engagemang och djupare relationer.

TS får kolla lite extra på de två sista orden.😉

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag skulle säga att den inte alls gör det. Att tro att man skall kunna reglera effektuttaget hos ett stort antal småhusägare genom en (långsam och eftersläpande) pris-signal, det kan ingen som vet något om något ha trott på.

Det är alldeles för långsökt. När jag kollar med mina grannar (vi har trots allt levt med dylik taxa i många år vid det här laget) så har den inte påverkat ett vitten. Vi har helt enkelt vant oss vid det högre priset och så var det bra med det.

Det är bara förbrukningen man tagit hänsyn till, precis som förut. Så vi har inte lärt oss ett vitten.

Visst, laddning av elbil påverkar, men där sätter huvudsäkringarna stopp för de flesta av oss ändå. Man laddat på natten av det skälet, inte pga av någon taxa. (Vår taxa är dessutom 24/7, men ändå).

För att det här skulle kunna få något genomslag så måste det till någon form av automatisk styrning.

Och det kommer kosta pengar och kräva en lång diskussion av precis hur och vad.
Jag säger inte emot och påminner om att jag använde ”100%” och ”0%”. Det är en teoretisk diskussion.
Fokus för konsument är den utbildande delen. För industrin den kommersiella kostnaden om de får effektuttaget billigare vid andra tider på dygnet.
Det är troligtvis inte till fullo genomförbart i praktiken. Folk skall leva normala liv och jobba på företag som måste fungera som arbetsplats.

Däremot tror jag inte att det skulle kosta avsevärt mycket. Det blir ju inget som byggs och det man har utnyttjas bättre. I teorin.

trähandtag trähandtag skrev:
Ni som redan har och haft effektavgifter ett tag, märker ni om kostnaden ökat pga dessa avgifter?
Förut bodde jag i radhus med fjärrvärme då blev det inte någon större skillnad särskilt inte när jag slutade köra disk o tvätt samtidigt. Nu med eluppvärmt hus och en annan förbrukning är det svårare att jämföra.
Någonstans har jag accepterat att el kostar men är fortfarande lite stressad över vad första vintern kommer att kosta.

Vi har inte ”ännu” effektavgifter och har ingen aning om hur avgiften kommer att se ut. I ett exempel på Byggahus gavs data från GBG och applicerade jag detta på vår förbrukning och effektvariation kunde jag se att den kostnaden för oss skulle bli oförändrad - om jag nu räknat rätt.

pacman42 pacman42 skrev:
Helt orimligt med 4-5 kW under en hel timme.

Jag körde till middagen igår airfryer och ugn bägge under 40 minuter, så här såg det ut:
[bild]

Första toppen före 18 är uppvärmningen av ugnen och airfryern samtidigt, andra toppen efter är när ugnen värmer igen pga frusen mat som stoppats in.

På lunchen innan låg jag på ca 1 kW som topp med kokning av pasta (utan lock) och stekning av bacon, samt kokande av sås (utan lock), alla tre på ungefär halv effekt på spisen. Vill dock egentligen inte visa den kurvan då den är nedsmutsad av en 3,6 kW elbilsladdning som skedde parallellt.

Hur man skall komma upp i 4-5 kW under en hel timme övergår mitt förstånd faktiskt. Jag skulle inte ens lyckas med det om jag hade fyra plattor igång och ugnen igång under hela timmen. Man kör ju inte full effekt hela tiden.

Däremot, har man inte kontroll på varmvattnet så blir det problematiskt. Jag kör dock varmvattnet på 400W (värmepump). Så jag oroar mig inte.
Varmluftsugn på grill och sedan 3 plattor på spisen är väl inte så orimligt? Det blir en 11-12kW i peak.

Totalt 4-5kWh på 1h ser jag inte som något orimligt med den utrustning vi har.

NyKarin NyKarin skrev:
Förut bodde jag i radhus med fjärrvärme då blev det inte någon större skillnad särskilt inte när jag slutade köra disk o tvätt samtidigt. Nu med eluppvärmt hus och en annan förbrukning är det svårare att jämföra.
Någonstans har jag accepterat att el kostar men är fortfarande lite stressad över vad första vintern kommer att kosta.
Jag är/har varit i snarlik sits. Fick ihop 17 år i hyreslägenheter efter att jag flyttade hemifrån tills vi köpte hus och åkte på elradiatorer med luft-luftvärmepumpar. Efter snart 2,5 år börjar jag att vänja mig med elkostnaden. Vintern kan ju smälla, men på årsbasis så har vi ganska bra förbrukning, trots sent 70-talshus och ett suterrängplan.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.