70 539 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
A ajn82 skrev:
Alfredo skrev:
Men det gjorde jag faktiskt inte, se fetstilAlfredo skrev:
Såklart man kan låta bli att uttrycka sig som att de inte existerar, men det blir ganska knepigt om man ska dimensionera debatten efter marginalfallen också. Precis som det återkommandes raljeras lite hur många som behöver dra skoter/hästkärra/tungt släp femtio mil om dagen i snöstorm i Norrlands inland och därmed inte lämpar sig för att skaffa elbil så blir det lite skevt om man inte kan uttrycka sig som att man med 15 mils räckvidd klarar av att ta sig till en vårdinrättning och därmed kan avvakta några timmar med att ladda bilen full.Alfredo skrev:
Som sagt, marginalfall finns i båda (många) fallen, men det är kanske inte de vi främst ska fokusera på.
Jag fick igår för första gången sen hur effekttarifferna blir där jag bor, de inför den 1/1-26:
- 57 kr per kW beräknat på månadens tre högsta toppar.
- en sänkning av elöverföringen med drygt 17 öre/kWh
- den fasta avgiften styrd av säkringsstorlek höjs så mycket som man kan förvänta sig utan att effektavgift införs, så effektavgiftennär en ren överföring av pengar från överföringsavgiften till effekttariffen
- effektavgift tasnut nov-mar, mån-fre, kl 7-21
Ett snabbt överslag säger att jag sparar in runt 2000 kr/år på detta upplägg (beräknat på 4 kW). Så här ser de tre senaste vardagarna ut hemma hos mig och jag har inte ens försökt hålla borta effekttopparna kl 7-21 mer än att jag värmer badtunnan och laddar bilarna på nätterna då elen är som billigast:
Efter årsskiftet kommer jag dessutom att övervaka effekten löpande och jag tänker stänga av värmen den sista tiden under en timme om den tidigare tredje högsta effekttoppen (vardagar 7-21) riskerar att överskridas. Som jag tror just nu så kommer jag därför att klara mig under 3 kW i alla månader utom december (julbak mm).
Riskmomentet är att frugan kanske vill ta en bastu ibland på en vardag. Men värmer man från en halvtimme och framåt (så man delar uppvärmningen över två timmar) så bör det gå det också. Badtunnan ser jag inga problem med, den har två värmare om 2 kW och jag kan nöja mig med att köra den ena för att försöka hålla värmen. Jag värmer redan nu vattnet "för varmt" på natten, så att det inte behöver värmas mycket alls när man skall bada.
- 57 kr per kW beräknat på månadens tre högsta toppar.
- en sänkning av elöverföringen med drygt 17 öre/kWh
- den fasta avgiften styrd av säkringsstorlek höjs så mycket som man kan förvänta sig utan att effektavgift införs, så effektavgiftennär en ren överföring av pengar från överföringsavgiften till effekttariffen
- effektavgift tasnut nov-mar, mån-fre, kl 7-21
Ett snabbt överslag säger att jag sparar in runt 2000 kr/år på detta upplägg (beräknat på 4 kW). Så här ser de tre senaste vardagarna ut hemma hos mig och jag har inte ens försökt hålla borta effekttopparna kl 7-21 mer än att jag värmer badtunnan och laddar bilarna på nätterna då elen är som billigast:
Efter årsskiftet kommer jag dessutom att övervaka effekten löpande och jag tänker stänga av värmen den sista tiden under en timme om den tidigare tredje högsta effekttoppen (vardagar 7-21) riskerar att överskridas. Som jag tror just nu så kommer jag därför att klara mig under 3 kW i alla månader utom december (julbak mm).
Riskmomentet är att frugan kanske vill ta en bastu ibland på en vardag. Men värmer man från en halvtimme och framåt (så man delar uppvärmningen över två timmar) så bör det gå det också. Badtunnan ser jag inga problem med, den har två värmare om 2 kW och jag kan nöja mig med att köra den ena för att försöka hålla värmen. Jag värmer redan nu vattnet "för varmt" på natten, så att det inte behöver värmas mycket alls när man skall bada.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Fast du vet ju att vedeldad bastu är överlägsen av rena bastubadningsskäl, så det är bara att börja bygga om!pacman42 skrev:
Men lite allvarligt skämtat, det måste vara mycket billigare att elda bastu med ved om man räknar med sådana här effekter som ovan? Eller? Jag orkar inte göra överslaget.
Frugan vill ju ha en vedbadtu, men billigare tror jag inte att den blir. Men iom de nya reglerna med 45m² tillbyggnader på tomten så kan jag iofs bygga en bastu nu...lars_stefan_axelsson skrev:
Det håller jag med om, men det var läckage som @Workingclasshero oroade sig för i inlägg #147.Alfredo skrev:
Nåt i den här stilen. Det finns många alternativ.Workingclasshero skrev:
https://www.lfsakerhetsbutik.se/sor...m-3-volt-inbyggd-sensor-ersatter-dropstop-600
Jag tror inte att jag betalar extra för det. Faktum är att jag inte kan köpa annat än fossilfri el från den elhandlaren (med den definition jag gav i inlägg #393).L lbgu skrev: